حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا در بابل / چهره مازندران اربعینی شد

تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1396 - ساعت : 21:20

کد مطلب: 37309 چاپ به اشتراگ گذاشتن

حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا در بابل / چهره مازندران اربعینی شد

مازندشورا: ساری - ایرنا - کاروان نمادین اسرای کربلا برای چهاردهمین سال متوالی روز چهارشنبه در آستانه اربعین حسینی با حضور دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت از جای جای مازندران از آستانه امامزاده قاسم (ع) بابل به سوی تکیه اعظم درونکلای غربی این شهرستان به حرکت درآمد.

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، عزاداران حسینی صبح امروز از نقاط مختلف شهرستان بابل و استان مازندران با تجمع در آستانه امامزاده قاسم (ع) ، ابتدا به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند و سپس کاروان اسرا را برای پیمودن مسیر تا تکیه اعظم درونکلای غربی بدرفه کردند.
این کاروان که برخی از همراهان آن پیاده و برخی نیز سوار بر اسب و شترند ، با پیمودن 40 منزلگاه روز پنجشنبه به تکیه اعظم درونکلای غربی می رسند.
درونکلای غربی از تواقع بخش بابلکنار سالانه در ایام تاسوعا و عاشورا و نیز اربعین حسینی میزبان هزاران نفر از عاشقان اهل بین عصمت و طهارت از اقصی نقاط کشور است و مسافت آن از امامزاده قاسم (ع) بابل هم 20 کیلومتر است که همراهان این کاروان نمادین سرگذشت جانگداز ورود اسرای کربلا به شام و ظلم و ستم رفته بر خاندان نبوت در واقعه کربلا را در این مسیر برای مردم روایت می کنند.
دهها نفر از مردان ، زنان و کودکان این کاروان به همراه سرهای نمادین بریده 18 تن از شهدای دشت نینوا با پوشش سبز دیده می شوند و سربازان نمادین یزید با پوشش قرمز و در دست داشتن سرنیزه همراهی می کنند و عده ای نیز در بخش هایی از مسیر عبور کاروان ، با پذیرایی از کاروانیان ، عشق و ارادت خالصانه خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان می دهند.
اهالی روستاهای مسیر حرکت کاروان هم با دود کردن اسپند و قربانی کردن گوسفند از اسرای نمادین دشت نینوا و همراهان استقبال و با پهن کردن سفره ناهار و شام و پخش نذورات مانند آش شله زرد، خرما ، حلوا و شیر پذیرایی می کنند.
احمد فاطمی مسئول برپایی کاروان نمادین اسرای کربلا در بابل در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت : کاروان نمادین اسرای کربلا ظهر اربعین هر سال با استقبال چندین هزارنفر از مردم منطقه وارد مسجد اعظم درونکلای غربی می شود و آئین نوحه خوانی همراه با سینه زنی و زنجیر زنی با حضور پرشور عزاداران حسینی در این مکان برگزار می شود.
وی بیان کرد : برپایی آئین تعزیه و ناهار دهی از دیگر برنامه های عزاداران حسینی در حسینیه اعظم روستای درونکلای غربی هنگام ورود کاروان نمادین اسرای کربلا است .
فاطمی اظهار داشت : بر اساس نوشته های تاریخی ، اهالی این روستا از حدود 500 سال پیش هر ساله در روز تاسوعای حسینی میزبان جمع زیادی از عزاداران حسینی هستند و در این روز هر خانواده درونکلایی با تهیه ناهار و گشودن درب منزل خود بر روی عزاداران حسینی که از اقصی نقاط شهرستان بابل و دیگر مناطق مازندران و کشور به این منطقه می روند ، از آنان پذیرایی می کنند.
گفته می شود هر سال دستکم حدود یکهزار نفر از سایر نقاط کشور برای تماشا و شرکت در آئین عزاداری مردم درونکلای غربی به این منطقه سفر می کنند.
دست اندرکاران برگزاری این آئین پرقدمت مذهبی آمار کل شرکت کنندگان آن را در چند سال گذشته دستکم 20 هزار نفر برآورد کردند.
خبرنگار : زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7328/1654

اجتماعي

اربعين حسيني

كاروان نمادين

مازندران


منبع : ایرنا - مازندران

برچسب ها : #کاروان #نمادین #حسینی #درونکلای #کربلا #اسرای #عزاداران #مازندران #همراهان #ناهار #منطقه #خبرنگار #پذیرایی #اهالی #استقبال #فاطمی #دستکم #برپایی #نینوا #اربعین #امامزاده #شهرستان #ایرنا #خوانی #پیمودن #طهارت #میزبان #همراه

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : حرکت کاروان نمادین اسرای کربلا در بابل / چهره مازندران اربعینی شد

*

*


X https://sport45.site/