شب‌نشینی‌های فرهنگی ـ اجتماعی در روستاها را احیا کنیم

تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 آذر 1396 - ساعت : 01:25

کد مطلب: 40682 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گزارش فارس از شونیشت در روستای«شیرکلا» مازندران

شب‌نشینی‌های فرهنگی ـ اجتماعی در روستاها را احیا کنیم

مازندشورا: شونیشت یا شب‌نشینی که بیشتر در روستاها رواج داشته اکنون در حال کمرنگ شدن است اما می‌توان با یک مدیریت خوب، این فرهنگ اصیل با کارکردهای فرهنگی و اجتماعی بالا را احیا و حفظ کرد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در راستای تحقق عدالت فرهنگی و برای بهره‌مندی روستاهای فاقد کتابخانه از خدمات حوزه کتاب و کتابخوانی و در کنار آن برای احیای رسم و آیین‌های گذشته که کارکردهای فرهنگی و اجتماعی خاصی داشته و افراد در یک جو صمیمی در کنار یکدیگر به بیان خاطرات، چیستان و داستان‌هایی از روزگاران کهن می‌پردازند؛ جلساتی با عنوان«شونیست» فرهنگی با کتاب در روستای مختلف مازندران برگزار می‌شود و در همین راستا نشستی در روستای «شیرکلا» از توابع بخش هزارجریب نکا انجام شد.

پیش از این دو برنامه شونیشت در روستای «گلبستان» و یک شونیشت در روستای «خورشید» نکا برگزار شده بود، در شونیشت شیرکلا علاوه بر حضور خوب اهالی این محل، مسؤولان ادارات ثبت اسناد، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه عمومی و بخشدار هزارجریب نکا و یکی از نویسندگان، محققان و اساتید دانشگاهی حضور داشتند.

دو نفر از اهالی روستا موسیقی و آواز محلی اجرا کردند که مورد تشویق حضار قرار گرفتند، بانوان روستا سنگ تمام گذاشتند و با پخت آش و فراهم آوردن تنقلات محلی از میهمانان پذیرایی کردند، بزرگان و قدیم‌ترهای محل به بیان خاطرات، چیستان، تجربه‌ها و داستان‌هایی از گذشته پرداختند، این برنامه مورد توجه اهالی و میهمانان قرار گرفت.

در بخش پایانی نیز سه جلد کتاب توسط یکی از میهمانان برنامه که از نویسندگان و ناشران مازندران است، معرفی شد و پس از اتمام برنامه 100 جلد کتاب با عناوین مختلف از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی نکا در اختیار شرکت کنندگان برنامه شونیشت قرار گرفت.

* روستای شیرکلا را بیشتر بشناسیم

دهیار روستای شیرکلا گفت: این روستا در فاصله 55 کیلومتری از مرکز شهر نکا قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا بیش از هزار متر است، 9 کیلومتر از جاده دسترسی به روستا بدون آسفالت بوده و طرح هادی در آن اجرا نشده است.

محمد قلی‌زاده با بیان اینکه شغل بیشتر مردم روستا دامداری و کشاورزی است، افزود: جمعیت ثابت شیرکلا حدود 70 خانوار با حدود 150 نفر است، در این روستا خانه بهداشت، مدرسه و شورای حل اختلاف وجود دارد که پیش بینی می‌شود با آسفالت جاده منتهی به روستا و اجرای طرح هادی، این جمعیت بیشتر شود.  

رئیس اداره ثبت اسناد نکا که مجری برنامه شونیشت بود و با لهجه محلی خاص همین روستا صحبت می‌کرد، در سخنان خود واژه‌های اصیلی را به‌کار می‌برد که کمتر در سایر نقاط مازندران کاربرد داشتند تا حدی که یکی از حاضران در این برنامه می‎گفت: بعد از 30 سال چنین کلماتی را می‎شنوم که دارای فرهنگ اصیل و غنی مردم شرق مازندران است.

مهدی قلیان که در همین روستا به دنیا آمده است درباره وجه تسمیه روستای شیرکلا به فارس گفت: البته تاکنون تحقیق جامعی در وجه تسمیه شیرکلا صورت نگرفت، با این حال یکی از اهالی به نام ابوذر قلی‌زاده کار ارزشمندی درباره نسب‌ها انجام داد و با کنکاش در پرونده ثبتی و اسناد دست‌خط قدیمی به این نتیجه رسیده است که نام گذشته شیرکلا شهریارکلا بود که از مهاجران پله‌کلا(پرکلا) بودند.

وی اظهار کرد: هزارجریب به دو ناحیه دودانگه که ساری و سمنان و سوادکوه را در بر می‌گیرد و چهاردانگه که نکا، بهشهر، گلوگاه و بندرگز را شامل می‌شود تقسیم می‌شود، از 

خان‌های بزرگ چهاردانگه شهریاری‌ها بودند که بیشه‌بنه مرکز استقرار آنها بود و شاید شیرکلا به افتخار آنها شهریارکلا نامیده شده است.

رئیس اداره ثبت اسناد نکا افزود: پس از اینکه دامپروری در این روستا رونق زیادی پیدا کرد و در جنگل‌های اطراف محل بنه‌سر(محل نگهداری دام) احداث شد،  فراوانی شیر و دیگر لبنیات امری طبیعی بود و برخی اسامی برگرفته از همین موضوع است؛ مثلا دوکش راه(راه حمل دوغ)، بنابراین بعید نیست به‌دلیل فراوانی شیر نام روستا به شیرکلا تغییر کرده باشد ضمن اینکه اجداد شیرکلایی‌ها به قزوین برمی‌گردد.

قلیان گفت: گروهی دیگر از شیرکلایی‌ها مهاجران فیروزکوهی و سوادکوهی بودند، عده‌ای نیز در سال‌های نزدیک‌تر از دامغان و برخی از کلاته و پارچ و ایو(محسن‌آباد) پاسند، رمدان‌خیل و لاکتراش به‌دلیل ازدواج در شیرکلا ساکن شدند.

* شونیشت‌های فرهنگی ادامه دارد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نکا نیز به فارس گفت: طرح ابتکاری شونیشت فرهنگی با کتاب با هدف گسترش فرهنگ مطالعه در روستاهای فاقد کتابخانه برگزار شده است.

فاطمه سادات جعفری اظهار کرد: این طرح براساس تأکیدات مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در راستای عدالت فرهنگی و توجه به روستائیان و مناطق محروم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار برنامه شونیشت فرهنگی با کتاب در سه روستای نکا برگزار شده است، افزود: در نظر داریم که تا پیش از شب یلدا، چند شونیشت فرهنگی دیگر را در روستاهای فاقد کتابخانه برگزار کنیم و پس از آن نیز این برنامه همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نکا با اشاره به اینکه فراخوان چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به همه روستاهای این شهرستان ابلاغ شده است، گفت: برخی از روستاها مانند گلبستان فعالیت‌های فرهنگی خوبی در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی دارند و می‎توانند با توجه به شرایط شرکت در جشنواره، آثار خود را به دبیرخانه مربوطه واقع در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهند.

* فضای صمیمی شونیشت‌ها را احیا کنیم

به گزارش فارس، شونیشت یا شب‌نشینی در روستاها یکی از رسومات دیرینه است که بیشتر در شب‌های پاییز و زمستان صورت می‌گرفت، اهالی محل هر شب در خانه یکی از بزرگان محل جمع می‎شدند و از خاطرات و تجربیات یکدیگر می‌گفتند، جویای احوال یکدیگر می‎شدند و سعی می‌کردند مشکلات موجود را برطرف کنند، یکی از مهم‎ترین مسائلی که در شونیشت‌ها رعایت می‎شد احترام به بزرگترها بوده است.

امروزه با آمدن وسایل ارتباط جمعی مختلف فضای اصیل شونیشت‌ها به سمت دیگری رفته و موجبات نگرانی پا به سن گذاشته‌ها را فراهم کرده است، اما می‌توان با برگزاری شونیشت‌های فرهنگی و جذاب کردن آن برای نوجوانان و جوانان، بار دیگر فضای صمیمی گذشته را احیا کرد.

انتهای پیام/ 86001/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #روستا #فرهنگی #شونیشت #برنامه #روستای #مازندران #برگزار #اهالی #عمومی #اداره #اینکه #فرهنگ #اسناد #کتابخانه‌های #بیشتر #روستاهای #کتابخانه #روستاها #هزارجریب #میهمانان #گزارش #مختلف #افزود #صمیمی #گذشته #یکدیگر #خاطرات #شونیشت‌ها #اشاره #جشنواره #قلیان #می‎شدند #جمعیت #درباره #مهاجران #شیرکلایی‌ها #فراوانی #چهاردانگه #اظهار #تاکنون #شونیشت‌های #ادامه #اسلامی #عدالت #کتابخوانی #راستای #شهرستان #شیرکلا #اجتماعی #چیستان #داستان‌هایی #بزرگان #آسفالت #فراهم #داشتند #ارشاد #نویسندگان #قلی‌زاده

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : شب‌نشینی‌های فرهنگی ـ اجتماعی در روستاها را احیا کنیم

*

*


X https://sport45.site/