مازندشورا: شهرستان بهشهر با جمعیتی حدود 200 هزار نفر یکی از پرجمعیتترین شهرستانهای استان میباشد لذا اگر شاخص جمعیت را در سنجش توسعه یافتگی این شهرستان لحاظ نماییم شاید بهشهر میبایست یکی از توسعه یافتهترین شهرهای استان باشد. اما با وجود ظرفیت های فراوان طبیعی از منایع معدنی، منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، جاذبههای گردشگری فراوان و ... اما آنچنان که باید، شاهد توسعه این شهرستان نمیباشیم در این زمینه با «علی یوسفی» به گفتو گو نشستیم، این محقق، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، کارشناس ریاضی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، فردی که به خوبی از کم و کاست زیرساختهای بهشهر مطلع است و اهمیت نیروی انسانی مولد در توسعه پایدار را میداند.
علی یوسفی در ابتدا بیان داشت: یکی از ظرفیتهای پنهان شهرستان بهشهر خدمات بالقوه فنی و مهندسی میباشد وجود هزاران فارغ التحصیل رشتههای مهندسی در کنار ذوق و سلیقه جوانانی آنان میتواند علاوه بر ایجاد اشتغال و صدور خدمات فنی مهندسی به شهرهای اطراف زمینه ساز توسعه سایر مشاغل نیز گردد.
مدیریت منهای دانش مهندسی یعنی سوء مدیریت
این مدرس دانشگاه ادامه داد: سالهاست برخی مدیران با عدم بهرهمندی از دانش مهندسی در حوزه مدیریت شهری ورود پیدا کرده و عملا مانع از ورود کارشناسان و مهندسین خبره در ساختار مدیریت شهری شدهاند. حال آنکه مدیریت منهای دانش مهندسی و مهندسی بدون تجربه مدیریت میشود هندسه ناهمگون و سوء مدیریت. یعنی آنچه که امروز در حوزههای مختلف شهری شاهد آنیم.
وی ادامه داد: وحدت و بهرهمندی توأمان از دانش مهندسی و مدیریت، با اعتماد به نسل جوان، آگاه و پر انگیزه میتواند علاوه بر سامان بخشی به هندسه شهری نشاط و پویایی را نیز به مدیریت شهری تزریق نماید.
چه اینکه امروزه اکثریت مهندسان استان را قشر جوان، پویا و تحصیلکرده تشکیل میدهند ولی از این افراد نتنها در سطح مدیریت شهری که حتی در مقام مشاور نیز آنچنان که باید بهره نمیبریم. لذا منطقی نیست که با وجود این که مهمترین شاخصه توسعه پایدار که نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده میباشد را دارا هستیم ولی بدون بهرهمندی از آنان شعار توسعه پایدار دهیم.
یوسفی افزود: مادامی که علوم مهندسی در آثار هندسی ما بکارگرفته نشود و هندسه مدیریتی ما نیز مهندسی نگردد، نمیتوان انتظار داشت در حوزههای مختلف شهری از جمله معماری و شهرسازی شاهد بهبود اوضاع باشیم.
بیشک کلید توسعه شهری و ایجاد رفاه عمومی در دستان مهندسان است. اما چرا با وجود هزاران مهندس فارغ التحصیل و در حال تحصیل، درب توسعه شهری و رفاهی استان مازندران همچونان قفل میباشد؟
اگر پاسخ مثبت است پس چگونه است که هزاران مهندس فارغ التحصیل این شهرستان نمودی در هندسه مدیریت شهری ندارند و انباشت بیش از ده هزار نفر – سال دانش مهندسی در شرق استان تجلّی نمییابد؟
همه اینها شواهدی است دال بر عدم بهرهمندی صحیح از مهندسان و دانش مهندسی در هنسه مدیریتی، لذا ضروری است مدیران و مسئولین بپذیرند و عامل این حقیقت باشند که حل معضلات شهری، ارتقاء کمی و کیفی سطح خدمات عمومی، ایجاد رفاه نسبی و طراحی و تولید سایر خدمات امید بخش زندگی نیازمند بهرهمندی از دانش مهندسی و فارغ التحصیلان این رشتهها میباشد.
آنانی که آموختند مسائل را چگونه تحلیل نماید و با فرموله کردن دادهها و نیازها باتوجه به ظرفیتها، راهحلهای مسائل را طراحی و اجرا نمایند.
دانشگاه مبداء تحول و منشاء توسعه
این مدرس دانشگاه بیان داشت: ایجاد دانشگاه و ورود دانشجویان در شهرستان علاوه بر آنکه سبب میشود این دانشجویان نیازهای خود همچون مسکن را در این شهرستان برطرف سازند که این خود سبب رونق اقتصاد بخش مسکن خواهد شد سبب حمل و نقل روزانه و ایجاد نوعی گردشگری روزمره نیز میشود. لذا احداث و ارتقاء سطوح علمی دانشگاههای شهرستان علاوه بر تقویت پشتوانههای علمی شهرستان سبب ایجاد چرخش اقتصادی در بهشهر نیز شده است از این منظر اگرچه دانشگاه برای قشر جوان ما مبدا تحول است اما این مراکز علمی با پشتوانههای تخصصی و رونق اقتصادی مستقیم و غیر مستقیمی که ایجاد میکنند برای هر شهری می توان دمنشاء توسعه باشد.
ضرورت تغییر جایگاه بهشهر از گذرگاه مسافران به توقفگاه آنان
علی یوسفی ادامه داد: مازندران از نظر جاذبههای طبیعی به عنوان مهمترین كانون فعالیتهای فراغتی و ایرانگردی موقعیتی ممتاز دارد. برخورداری از سواحل هموار و ماسهای، همجواری میان جنگل و دریا و كوهستان امكان توسعه جهانگردی را در مقیاس ملی و منطقهای را فراهم آورده است. در كنار جاذبههای طبیعی، استان مازندران از جاذبههای یادمانی، تاریخی و اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی برخوردار است كه نیازمند توجه بیشتری است. ساختارهای زیربنایی اعم از آنهایی كه مستقیماً با جریانهای جهانگردی مربوط میشوند و یا آنهایی كه غیر مستقیم در هدایت و تشویق آن موثرند در سطح مطلوبی در منطقه وجود دارند. راههای ارتباطی كارآمد با تهران و همچنین راههای درون منطقهای عامل موثری در شكلگیری كانونهای جهانگردی به شمار میآیند. و در این میان شهرستان بهشهر علاوه بر دارا بودن جاذبههای طبیعی دارای جاذبه های تاریخی نیز میباشد ضمن اینکه محل عبور مسافرین به شهر مشهد مقدس نیز میباشد لذا ضرروی است با توسعه امکانت گردشگری در شهرستان موجبات توقف مسافرینی که از بهشهر عبور میکنند را ایجاد نماییم.
بهشهر نیازمند اعتبارات استانی
این متخصص مدیریت ادامه داد: سوء مدیریت در جذب منابع و استفاده از بودجه حداقلی حاصله از مالیات سالانه و پروانههای ساخت و عدم جذب سرمایه از منابع کشوری و نیز عدم همراهی موثر مسئولین استانی و وزارت خانههای مربوطه و نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در حمایت از مسئولین شهری، عمر پروژهها را طولانی نموده است از جمله این پروژها همان تعریض خیابان امام خمینی (ره) می باشد این در حالی است که فرماندار اسبق شهرستان بهشهر از زبان وزیر مسكن و شهرسازی وقت قول داد تا با تقسیم این خیابان به سه قسمت که یك بخش از آن را وزارت مسكن و شهرسازی در قالب بافت فرسوده، بخش دیگری را سازمان همیاریهای شهرداری و بخش سوم را هم استانداری نسبت به پرداخت هزینه تعریض، همکاری نمایند اما هنوز همکاری موثری در اجرای این پروژه دیده نمیشود. لذا شهردار آینده در صورت داشتن ارتباطات قوی با استانداری میتواند در پیشبرد این پروژه موفق باشد لذا رفع معضل زباله و تکمیل احداث کارخانه کمپوست شهرستان، تکمیل احداث جاده کمربندی بهشهر و سایر پروژههای پرهزینه نیازمند اعتبارات استانی است که تنها یک شهردار توانمد و مرتبط با بدنه دولت ضمن حمایت سایر مدیران شهری میتواند چنین اقدامی نماید.
عکس: میثم محسنی
این مطلب در دومین شماره دو هفته نامه موثق (بیستم تیرماه 1395) منتشر شده است