چشیدن طعم ریزجلبک‌ها!

تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 اسفند 1396 - ساعت : 06:30

کد مطلب: 45765 چاپ به اشتراگ گذاشتن

فارس گزارش می‌دهد

چشیدن طعم ریزجلبک‌ها!

مازندشورا: استاندار مازندران و هیأت همراه از پروژه‌های جهاد دانشگاهی استان بازدید کردند و در بازدید پروژه سایت تولید ریزجلبک، اندکی از طعم جلبک خوراکی را چشیدند و متوجه شدند که ضرری ندارد!

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، استاندار مازندران نیم‌روز کاری روز گذشته را به بازدید از پروژه‌های جهاد دانشگاهی مازندران اختصاص داد که در سایت تحقیقات کشاورزی و شهرک صنعتی جویبار مستقر بودند.

پروژه نخست بازدید از واحد تولید خمیر کاغذ در شهرک صنعتی جویبار بود، این کارخانه در صورت تأمین منابع مالی می‌تواند در خردادماه 97 به نخستین واحد تولیدی تحقیقاتی کشور تبدیل شود که از پسماندهای غیرقابل استحصال صنایع چاپ و بسته‌بندی، به خمیر کاغذ دست پیدا می‌کند.

به گفته سرپرست جهاد دانشگاهی مازندران، تولید خمیر کاغذ از این روش به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بلااستفاده است.

واحد عبداللهیان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فعلی صنایع چوب کشور نداشتن مواد اولیه یعنی خمیر کاغذ است و تنها 20 درصد آن در کشور تولید می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی واحد تولیدی خمیر کاغذ در شهرک صنعتی جویبار، بخشی از نیاز به واردات این محصول تأمین شود.

* بازدید از سایت گردشگری زراعت

بازدید از طرح پایلوت گردشگری زراعت با محوریت آب‌بندان‌ها و توسعه روستایی در سایت 80 هکتاری چپکرود، دیگر پروژه جهاد دانشگاهی مازندران بود.

در این پروژه به‌صورت نمونه یکی از آب‌بندان‌های واقع در سایت تحقیقات کشاورزی چپکرود به بحث گردشگری زراعت اختصاص داده شد که از آن هم برای آبیاری مزارع کشاورزی، هم برای پرورش ماهی و هم برای گردشگری استفاده می‌شود که در حال حاضر برای پرورش ماهی و مصارف کشاورزی آماده است اما برای راه‌اندازی بحث گردشگری نیاز به زمان بیشتری دارد تا بخشی از امکانات آن فراهم شود.

در حاشیه این آب‌بندان، فضایی برای کاشت نهال در نظر گرفته شده است، جایی که می‌توان به نام خود یک نهال کاشت و هرازگاهی به آن سر زد؛ محمد اسلامی استاندار مازندران و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی مازندران نخستین نهال‌های شناسنامه‌دار را در این مکان کاشتند.

* بازدید از استخرهای تولید ریزجلبک

پروژه دیگری که مورد بازدید استاندار مازندران قرار گرفت؛ سایت تولید ریزجلبک است که توسط جهاد دانشگاهی در سایت تحقیقات کشاورزی فعالیت دارد، البته سایت اصلی به‌زودی با 12 استخر راه‌اندازی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با فعال‌شدن این سایت، ماهانه بین 50 تا 100 کیلو جلبک خوراکی تولید شود.

در بازدید از این پروژه بود که استاندار مازندران و تنی چند از مسؤولان، اندکی از طعم جلبک خوراکی را چشیدند و متوجه شدند که ضرری ندارد!

آنچه امروز مورد بازدید قرار گرفت؛ دو استخر است که به‌نظر می‌رسد در آغاز راه و برای تحقیقات بیشتر راه‌اندازی شده است تا پس از اطمینان از کار، فعالیت خود را در فضای وسیع‌تری ادامه دهند.

این محصول در مواد خوراکی مانند انواع شیرینی، بستنی، سوپ، شربت، خوراک طیور و نظایر آن کاربرد دارد و یکی از اهداف مهم دست‌اندرکاران این است که محصولی ارزشمند را در حوزه سلامت با حذف یا کاهش آنتی‌بیوتیک از جیره غذایی دام، طیور و آبزیان تولید کنند.

اسحاق اسلامی مدیرعامل شرکت قره‌برون که بزرگ‌ترین مجتمع ماهیان خاویاری را در ساحل چپکرود دارد، در بازدید از این پروژه حضور داشت و می‌گوید: از جلبک برای تغذیه لاروهای قره‌برون استفاده می‌کنیم و اثرات رضایت‌بخشی دارد.

یکی از کاربردهای ریزجلبک‌ها در تغذیه طیور است که می‌تواند به‌عنوان یک ماده غذایی ارگانیک در مرغداری‌های استان که بخش مهمی از صنعت طیور و تولید مرغ کشور را تشکیل می‌دهند، کاربرد داشته باشد.

به‌ازای هر یک تن از مواد غذایی که در مرغداری‌ها استفاده می‌شود تنها اضافه‌کردن دو کیلو ریزجلبک کافی است و مخلوط این مواد در کیفیت و رشد طیور تأثیر فراوانی دارد و به‌راحتی می‌توان آنتی‌بیوتیک مصرفی را حذف کرد، تفاوت قیمت براساس آخرین آمار، تنها 48 تومان برای هر کیلو است که باتوجه به تأثیرات آن رقم بزرگی به‌نظر نمی‎رسد.

* انعقاد تفاهمنامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و استانداری مازندران

استاندار مازندران در حاشیه یکی از بازدیدها در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد که محصولات باید حول نیاز کشور و براساس دانش‌های نوظهور باشد تا از دنیا عقب نیفتیم، لذا نیاز داریم که از ظرفیت علمی، پژوهشی و فناورانه استفاده کنیم.

محمد اسلامی در همین راستا از انعقاد تفاهمنامه مشترکی بین استانداری مازندران با جهاد دانشگاهی این استان گفت که بر چهار محور مهم کشاورزی و آبزی‌پروری، پسماند، گردشگری و سلامت و بهداشت استوار است.

رئیس جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی معتقد است که باید به دنبال پروژه‌هایی با ارزش علمی و فناورانه باشیم که در دل خود سوددهی و اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی را نیز دارد.

حمیدرضا طیبی معتقد است که در تمامی استان‌های کشور باید براساس ظرفیت‌های موجود در بخش انسانی و طبیعی، طرح‌های توجیهی داشته باشیم و جهاد دانشگاهی نیز به‎واسطه بهره‌مندی از نیروهای متخصص و دانشگاهی و اهل تحقیق و دانش، در این فرآیند نقش به‌سزایی دارد.

* نتیجه بازدید استاندار از پروژه‌های جهاد دانشگاهی

نتیجه بازدید استاندار مازندران از پروژه‌های جهاد دانشگاهی مازندران در جویبار این بود که درخواست تسهیلات آنها در کارگروه تخصصی تسهیلات و رفع موانع تولید بررسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه به آنها اعلام شود و از طرفی نیز بخش خصوصی را تشویق کنند تا جهاد دانشگاهی را در به ثمر رسیدن پروژه‌ها یاری رسانند.

به گزارش فارس، جهاد دانشگاهی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هدف از تأسیس آن نیز تعامل بین دانشگاه و بخش‌های کشاورزی، صنعتی، فرهنگی، تحقیقاتی، گردشگری و فناوری است، این نهاد عمری به اندازه انقلاب دارد و در مازندران نیز از دهه 60 تاکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

86001/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #دانشگاهی #مازندران #بازدید #تولید #کشاورزی #استاندار #گردشگری #پروژه #صنعتی #جویبار #راه‌اندازی #استفاده #تحقیقات #اسلامی #گزارش #چپکرود #غذایی #ریزجلبک #خوراکی #فعالیت #زراعت #براساس #نتیجه #پروژه‌های #تسهیلات #سلامت #انقلاب #فرهنگی #آنتی‌بیوتیک #قره‌برون #انعقاد تفاهمنامه #تغذیه #کاربرد #انعقاد #تفاهمنامه #فناورانه #معتقد #باشیم #استان #استانداری #گرفت؛ #تحقیقاتی #صنایع #ظرفیت‌های #تولیدی #نخستین #اختصاص #تأمین #می‌تواند #اشاره #ریزجلبک‌ها #حمیدرضا #استخر #به‌نظر #می‌توان #حاشیه #محصول #می‌دهد #پرورش #ادامه

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : چشیدن طعم ریزجلبک‌ها!

*

*


X https://sport45.site/