شعر امروز ما همچنان که رشد می‌کند، از فقر اندیشه رنج می‌برد/موضوع دفاع مقدس قالب رباعی را احیا کرد

تاریخ انتشار : شنبه 04 فروردین 1397 - ساعت : 07:12

کد مطلب: 47234 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گفت‌وگوی فارس با شاعر شمالی/

شعر امروز ما همچنان که رشد می‌کند، از فقر اندیشه رنج می‌برد/موضوع دفاع مقدس قالب رباعی را احیا کرد

مازندشورا: بیشتر شاعران خود را درگیر بازی‌ها و تکنیک‌های ربانی می‌کنند و می‌خواهند تا از این طریق به سبکی دست یابند و به همین دلیل از اندیشه غافل می‌مانند و همه می‌دانیم شعری که فاقد اندیشه است و صرفاً بازی‌های زبانی در آن نمود دارد، عمر چندانی نخواهد داشت، چنین شعرهایی به مرور طراوت خود را از دست می‌دهند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، قاسم بای متخلص به «ساحل»، متولد 1361، از زمره شاعران برتر شمال کشور است که آثاری نیز در حوزه ادبیات پایداری از خود به‌جای گذاشته است، دقایقی با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

فارس: از چه زمانی سرودن شعر را آغاز کردید؟

از دوران کودکی به شعر و شاعری علاقه‌ی فراوانی داشتم و آثاری را نیز در این سنین خلق ‌کرده‌ام اما گرایش اصلی و جدی من به این هنر از سال 1380 پدید آمد.

فارس: از میزان مطالعه‌ و حوزه‌های مطالعاتی بفرمایید؟

به‌طور میانگین روزی یک ساعت مطالعه دارم و سعی می‌کنم در هر ماه حداقل ده کتاب را مطالعه کنم، در موضوعاتی چون شعر، نقد و … که بیشتر حول کتاب‌های معاصر می‌چرخد.

فارس: نظر کلی‌تان درباره‌ شعر امروز ما چیست؟

شعر ما در هر دوره‌ای بالنده بوده است حتی در زمانی که به بازگشت ادبی دچار می‌شویم زیرا در این مقطع نیز به نوعی پوست‌اندازی برای دوره‌ای جدید می‌کند گاهی این پوست‌اندازی ادبی زمان زیادی به طول می‌انجامد، اما متأسفانه شعر امروز ما همچنان که رشد می‌کند، از فقر اندیشه رنج می‌برد، بیشتر شاعران خود را درگیر بازی‌ها و تکنیک‌های ربانی می‌کنند و می‌خواهند تا از این طریق به سبکی دست یابند و به همین دلیل از اندیشه غافل می‌مانند و همه می‌دانیم شعری که فاقد اندیشه است و صرفاً بازی‌های زبانی در آن نمود دارد، عمر چندانی نخواهد داشت، چنین شعرهایی به مرور طراوت خود را از دست می‌دهند اما شعری که اندیشه در آن موج می‌زند، همواره در جریان است، به همین دلیل است که شعر حافظ هیچ‎گاه کهنه نمی‌شود و حتی با گذر زمان افق‌های تازه‌تری از اندیشه او پیش روی ما قرار می‌گیرد.

فارس: تا چه اندازه با ادبیات دفاع مقدس آشنایی دارید؟

با ادبیات دفاع مقدس و در مفهوم گسترده‌ آن «ادبیات پایداری» تاحدودی آشنا هستم، اشعار برخی از شاعران ادبیات پایداری جهان از پابلونرودا گرفته تا جبرا، ابراهیم جبران و … را مطالعه کرده‌ام، در کشور خودمان نیز با آثار قزوه، کاکایی، امین‌پور و … مأنوسم، این نوع شعر در کشورمان از سبقه تاریخی برخوردار است اما در 8 سال جنگ تحمیلی و بعد از آن رشد چشمگیری یافت، به نوعی که به یک جریان ادبی تبدیل شده است، جریانی که به نوعی ترسیم‌گر یاد و خاطره دلیرمردانی است که حماسه‌های سرخی خلق کرده‌اند، یادهایی که تا همیشه تاریخ سبز خواهند ماند، جریانی که در آن آزادی و آزادگی مورد ستایش قرار می‌گیرد.

فارس: ادبیات دفاع مقدس (پایداری) چه موضوعاتی را در برمی‌گیرد؟

موضوعات اصلی آن استقامت، شهامت و شهادت، ایثار و دعوت به پایداری، آرمان شهری اسلامی‌ و … است، با این حساب به اعتقاد بنده سیداشرف‌الدین گیلانی، بهار، میرزاده عشقی و … نیز در زمره شاعران ادبیات پایداری به حساب می‌آیند زیرا روحیه‌ مقاومت را به مردم تزریق می‌کردند و آنان را به سمت انقلاب و مدینه‌ فاضله‌ای اسلامی ‌می‌کشاندند.

فارس: شعر دفاع مقدس تا چه اندازه در ترویج فرهنگ پایداری نقش دارد؟

بی‌شک نقش عمده‌ای را بر عهده دارد، مردم ما از یک طرف با ارزش‌های اسلامی‌ و از طرف دیگر یا شعر و هنر پیوند دیرینه‌ای دارند و دارای روحیه‌ای عاطفی هستند، اگر در چنین ظرفی مضامین شراب‌گونه شهادت و ایثار را ببینند با خلوص نیت آن را می‌نوشند و همیشه مست فرهنگ شهادت هستند و به قول رهبر انقلاب «امروزه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» و به نوعی این رسالتی است که بر عهده‌ فرد فرد ما به‌ویژه هنرمندان است، زیباست که دریابیم خود این مفاهیم نیز باعث رشد و ترویج ادبیات شده‌اند و خدمات ارزنده‌ای را به ادبیات کرده‌اند، به‌طور مثال شما می‌بینید که بعد از خیام و عطار و مولوی دیگر قالب رباعی آن‌چنان که باید و شاید نمی‌تواند خود را نشان دهد اما این قالب با موضوع جدیدی به نام دفاع مقدس احیا می‌شود و ظرفیت‌های جدیدی را می‌پذیرد.

فارس: ادبیات دفاع مقدس چه مسیری را پیموده و می‌پیماید؟

ادبیات دفاع مقدس در ایران در دهه‌ اول بعد از جنگ تحمیلی به‎دلیل پرداختن به مفاهیمی ‌چون شهادت و جانبازی و ترسیم صحنه‌های نبرد جنبه‌های احساسی بیشتر در آن نمایان بود و این یک امر طبیعی بود، اما در اواخر دهه‌ دوم اندیشه و فرهنگ به‌صورتی توأمان در قالب احساس دمیده می‌شود و این شعر را به اعتدال نسبی می‌رساند.

فارس: برخی معتقدند ادبیات دفاع مقدس با پایان جنگ تحمیلی به پایان رسیده است نظر شما در این رابطه چیست؟

ببینید دفاع ما که از مقدس‌ترین ارزش‌های دینی ما نیز به شمار می‌رود مفهومی ‌فرامکان و فرازمان است، یعنی تنها مربوط به دوره‌ای خاص از بندگی نیست و از سوی دیگر منحصر به کشور ما نیست، اگر نگاهی گذرا به جامعه‌ جهانی بیندازیم می‌بینیم که هم‌اکنون نیز کشورهایی هستند که برای حفظ ناموس و سرزمین خود در برابر تهاجمات سنگین دشمنان می‌ایستند، پس روح دفاع مقدس فرا زمانی و فرامکانی است، چگونه است که حماسه‌ عاشورا بعد از گذشت چندین قرن هنوز در دل مردم جایگاه ویژه‌ای دارد، هم‌اکنون نیز گرایش جوانان به این جریان ادبی‌ نشان می‌دهد که روح تعهد به ارزش‌ها و ایثارگری‌، در پیکره‌ هنر و ادبیات ما جاری است ما حتی جوانانی را مشاهده می‌کنیم که جنگ را درک نکرده‌اند اما در آثارشان به شکلی زیبا به سرودن زوایای تازه‌تری از آن می‌پردازند.

فارس: در راستای اعتلای هر چه بیشتر این ادبیات چه پیشنهادی دارید؟

به نظر من چیزی که باید در شعر دفاع مقدس بیشتر مورد توجه قرار گیرد، این است که به جای اندیشیدن صرف در توسعه این جریان (که بی‌گمان یکی از جریان‌های شعری ما بعد از 8 سال دفاع مقدس است) باید به رشد آن بپردازیم، یقین باید از زاویای متعددی به آن پرداخته و بر تعداد این دریچه‌ها بیفزاییم، که این کار از اقتراح و تقلید ادبی که به‎عنوان مهم‌ترین آفات این جریان مطرح می‌شود فاصله خواهیم گرفت.

امیدوارم که رسالت شعر دفاع مقدس که انتقال پیام ایثار، رشادت و فرهنگ شهادت به کام تشنه‌ مردم است را به نحو احسن انجام دهیم، در پایان از شما نیز کمال تشکر را دارم.

به گزارش فارس، در پایان شعر «قصه پرواز» سروده قاسم بای با موضوع شهدای مدافع حرم، تقدیم‌تان می‌شود.

بـاز در بستــر تـابــوت خبـر آوردنـد

خبـر از فاختـه ای سوختـه پر آوردند

تـا حـریـم حـرمِ آینـه خونیـن نشـود

پاسبانـان شـرف، خـون جگـر آوردند

کوچه در کوچه غم ِخواهر اربـاب شکفت

زائـرانِ حرمـش روضـه ی تـر آوردند

وقت آن شد سپـر عمّـه ی سـادات کنند

مادرانی که در ایـن خاک پسـر آوردند

آه، سخـت است ببینم سلفی هـای پلیـد

به حریمی که بهشت است شَرَر آوردند

قصّـه تکرار شـد انگـار، مریـدان یزیـد

باز در بزم شـراب این همه سر آوردند

آه ای عمّـه ی سادات! خودت شاهد باش!

شیعیـان تـو نـه امّـا، نـه اگر آوردند
پاسبـانـان تـو را بـا دل خونیـن فـرات

مـوج در مـوج بـه پابوس خزر آوردند

شمع هـایی که در آغوش حرم جان دادند

زیر لـب مژده ی جوشـان سحر آوردند

زیر تابـوت بخوانیـد، حسینی شده است

لالـه‌ای را کـه از آغـوش خطر آوردند

بـاز هـم کوچـه، سفـر، آیـه ی «انـا لله»

بـاز از قصـّـه ی پــرواز خبـر آوردند

انتهای پیام/86029/ح


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #ادبیات #آوردند #پایداری #اندیشه #شهادت #بیشتر #جریان #فرهنگ #پایان #شاعران #ایثار #مطالعه #می‌کند #دوره‌ای #موضوع #امروز #زمانی #تحمیلی #کرده‌اند #همیشه #جدیدی #خونیـن #عمّـه #هم‌اکنون #خاطره #انقلاب #ترویج #اسلامی‌ #پوست‌اندازی #آثاری #سرودن #گزارش #رباعی #همچنان #می‌برد #گرایش #به‌طور #اندازه #دارید؟ #می‌گیرد #تازه‌تری #موضوعاتی #چیست؟ #جریانی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : شعر امروز ما همچنان که رشد می‌کند، از فقر اندیشه رنج می‌برد/موضوع دفاع مقدس قالب رباعی را احیا کرد

*

*


X https://sport45.site/