مرگ 20 نفر طی سال 96 بر اثر گازگرفتگی در مازندران/چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم

تاریخ انتشار : پنج شنبه 09 فروردین 1397 - ساعت : 08:53

کد مطلب: 47511 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خبر داد

مرگ 20 نفر طی سال 96 بر اثر گازگرفتگی در مازندران/چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم

مازندشورا: مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: سال گذشته 20 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی، اظهار کرد: سال گذشته 20 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه از این تعداد 14 مرد و بقیه زن هستند، افزود: براساس این گزارش شهرستان‌های نکا با پنج و بهشهر با چهار مورد بیشترین و شهرهای چالوس، رامسر و جویبار هر کدام با یک مورد کمترین فوتی را داشتند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران ادامه داد: بهمن با پنج، فروردین و اسفند هرکدام با چهار مورد بیشترین مورد فوتی در آن به ثبت رسید.

این مسؤول با طرح این سؤال که چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم؟، اظهار کرد: هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به‌صورت بالقوه می‌تواند سبب تولید گاز مونوکسیدکربن شود.

عباسی با اشاره به اینکه افراد از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنند، اضافه کرد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق ، گاراژ و ...) آتش روشن نکنند و هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با تاکید بر اینکه قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنند، خاطرنشان کرد: تمام دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضد باد(کلاهک) مناسب داشته باشند و در محیط‌های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می‌شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل کنند.

این مسؤول یادآور شد: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست و شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

عباسی با بیان اینکه توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز کمک خواهد کرد، گفت: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید علاوه بر رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنند.

وی ادامه داد: ایجاد تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیان کرد: اگر افراد فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنند درزبندی و بستن منافذ درها و پنجره‌ها به‌منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع بوده اما درصورتی که از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌کنند حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کرده و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنند.

این مسؤول تصریح کرد: در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه ببرند و در سریع‌ترین وقت به پزشک مراجعه کنند.

عباسی با بیان اینکه در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنند، گفت: در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آنها را از محیط خارج کرده و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس گرفته و علائم حیاتی مصدومان را کنترل کرده و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنند.

86034/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #دودکش #مازندران #مسمومیت #اطمینان #اینکه #قانونی #پزشکی #وسیله #مدیرکل #مناسب #تهویه #عباسی #ایجاد #مسؤول #بخاری‌های #استفاده #دیواری #گازسوز #تخلیه #بیرون #سیستم #خودداری #فوراً #مصدومان #مصدوم #احتمال #علایم #آشپزخانه #آبگرمکن #منافذ #پنجره #جلوگیری #بیشترین #ادامه #تولید #اظهار #گزارش #چگونه #پیشگیری #افراد #دارای #گرمایشی #سلامت #گاراژ #خاطرنشان #نکنند #مونوکسید #بخاری

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : مرگ 20 نفر طی سال 96 بر اثر گازگرفتگی در مازندران/چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم

*

*


X https://sport45.site/