علی‌اکبر زلیکانی: هیچگاه سکوت نمی‌کنم/ حسین نادری: از شورا استعفا دهید

اختصاصی مازندشورا: زلیکانی: : بنده تنها عضو شورای شهر هستم که تاکنون در مسائل مالی و اخلاقی از دستگاه‌های نظارتی تذکر نگرفتم مطمئن باشید اگر چنین مسائلی بود دستگاه‌های نظارتی بهتر از بقیه می‌دانستند/ نادری: نظارت فردی شائبه منافع فردی و شخصی را هم ایجاد می‌کند. در خوشبینانه ترین حالت اگر شکل نظارت میدانی هست، برای مشورت دادن بهتر است از شورا استعفا داده و مشاور شهردار شوند

اختصاصی مازندشورا: مقدمه: پایگاه خبری «مازندشورا» به عنوان تخصصیترین رسانه مدیریت شهری  در مازندران ضمن آنکه آمادگی خود را برای میزبانی مناظره‌ها میزگردها و نشست‌های تخصصی اعلام می‌دارد که البته در این زمینه در طی شورای چهارم بارها مناظره‌های مکتوبی از صاحبنظران را برگزار نموده است اما در سال جدید اولین مناظره حضوری خود را برگزار نموده است که محتوی این مناظره ارائه می‌گردد.

در توضیح این مناظره باید بیان داشت: در شماره پیشین نشریه موثق «حسین نادری» از فعالین اجتماعی شهر ساری با انتشار یادداشتی تحت عنوان «ژست انتقاد از عبوری» تلویحا منتقدین شهردار ساری را به نوعی ژست ژورنالیستی تشبیه کرد که در این میان «علی اکبر زلیکانی» عضو شورای شهر ساری در پاسخ به این یادداشت نویسنده آن را به مناظره دعوت نمود که به میزبانی مازند شورا انجام شد.

اشاره: علی‌اکبر زلیکانی عضو شورای شهر ساری که کارمند رسمی استانداری با 12 سال سابقه فعالیت در (فرمانداری آمل، ساری، اداره کل امور شهری) کارشناس ارشد عمران مهندسی ترافیک و مهندسی محیط زیست، دبیر شورای ترافیک، دبیر کمیته مدیریت پسماند، دبیر کمیته نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرستان ساری، عضو شورای فنی استان از دیگر سوابق وی می‌باشد.

اشاره: حسین نادری کارشناس مکانیک، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق مجری پروژه‌های عمرانی، فضای سبز، ریلی در استان‌های مازندران، گلستان و تهران، عضو هیئت مدیره سه شرکت و دبیر هیئت بوکس ساری است.

 

در مورد سرعت انجام پروژه‌ها، دروغ پردازی کردند

علی‌اکبر زلیکانی، با بیان اینکه آنچه در مدیریت شهری اتفاق می‌افتد یک کار تیمی است و مجموعه شورا و شهرداری در موفقیت‌ها و ناکامی‌ها سهم دارند، اظهار کرد: انتقاد من از نوع مطلبی است که آقای «نادری» با تیتر «ژست انتقاد از عبوری» نوشتند.

زلیکانی با قرائت بخشی‌های مختلفی از این یاددشت اظهار داشت: در ابتدای این مطلب به تاریخ گذشته ساری و مرحوم دامادی و در ادامه به انتخاب مهدی عبوری به عنوان شهردار ساری پرداخته شد و نهایت با انتقاد از برخی اعضای شورای شهر پایان یافت.

وی خطاب به نگارنده بیان داشت: سوال من از ایشان این است: آیا کسی که می‌خواهد ایجاد محبوبیت ژورنالیستی کند از آقای «عبوری» که بین مردم ساری محبوبیت دارد انتقاد می‌کند؟ آیا با انتقاد از فردی که محبوب مردم هست می‌توان محبوبیت از همان مردم را بدست آورد؟ مطمئنا اینگونه نیست بلکه از فرد محبوب حمایت می‌کند مثل همین کاری که آقای نادری انجام  می‌دهد. بنابراین این مطلب وی نقض غرض است.

زلیکانی، با قرائت بخش دیگری از مطلب نگارنده تصریح کرد: باید عرض کنم "رفیق کم خرج شهردار" اصطلاحی است که بنده در مصاحبه‌ام بکار بردم پس می‌توان گفت مخاطب وی بنده بودم.

 اما در مورد سرعت انجام پروژه‌ها، دروغ پردازی کردند لطفا نام ببرند کدام پروژه شهرداری یک شبه افتتاح شد از طرفی کسی منکر تغییر مبلمان شهری نیست اما نه به اینگونه که ایشان می‌گوید همه شهرداران تلاش کردند خدماتی انجام دادند حالا یکی کمتر یکی بیشتر. تلاش‌های آقای عبوری نیز ستودنی است.

عضو شورای شهر ساری، با اشاره به رعایت تعادل و انصاف خود در حمایت یا انتقاد از شهرداری، گفت: نگارنده مطلب نام ببرند کدامیک از انتقادات من از آقای عبوری فنی و تخصصی نبود؟ چرا در متن به مورد یا مواردی اشاره نشده است؟ اینکه نگارنده تمام اتفاقات خوب شهرداری را بدون درنظر گرفتن نقش شورا به آقای عبوری نسبت داده و در واقع خود را به وی چسبانیده است، چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ آیا می‌خواهد برساند نقش عبوری بالاتر و مهمتر از نقش و جایگاه شورا است؟.

انتقاد با ارائه پیشنهاد

«حسین نادری» در ابتدای ظهارات خود با استناد به بندهایی از قانون نسبت به نحوه‌ انتقادات برخی از اعضای شورا بیان داشت: در بند 2 ماده 71 از قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور آمده است: بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های كاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسوول ذیربط.

پرسشی که مطرح است این است که شورای اسلامی شهر ساری و شخص حضرت‌عالی برای شناخت کمبودها و نیازها و نارسایی‌های  اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه چه اقدامی انجام داده‌اید و چه طرح و پیشنهاد اصلاحی و راه حل‌های کاربردی ارائه نمودید؟

کدامیک از پروژه هایی که شهرداری به سرانجام رسانده است محصول کار تحقیقی شورا بوده است و اساسا شورا در تحقق این پروژه‌ها چه کمکی به شهرداری کرده است؟

هرجا اقدام قابل دفاعی صورت گرفته است، اعضای شورا و شخص حضرت‌عالی آن را به عنوان عملکرد شورا ارائه می‌نمایید و هرجا نقصی باشد صرفا انتقاد می‌کنید؟

تنها عضو شورا که تذکر مالی و اخلاقی نگرفته‌ام

زلیکانی با قرائت بخش کوتاه دیگری از مطلب گفت: کاش نگارنده اشاره می‌کرد که بنده کجا و در چه موضوعاتی تغییر ژست دادم و از کجا و بر چه اساسی به بازگشت من به مواضع پیشین پی برده‌اند؟ مصادیق را بگویند تا مطابق آن پاسخ‌شان را بدهم.ایشان از کدام جمله و عبارت این نتیجه رسیدند؟ آیا اتهام بدون مدرک و سند صحیح است؟ این هم نوعی تناقض هست یعنی نگارنده در بخش نخست مطلب از بنده انتقاد کرد که چرا منتقد شهرداری هستم و انتقاد بنده را بخاطر کسب محبوبیت کاذب عنوان کرد اما در بخش دیگر مطلب از بازگشت ما به جمع یاران عبوری نیز ناراحت است و می‌گوید چرا برگشت! (البته اینها برداشت‌های شخصی نگارنده است) آیا این تناقض گویی نیست؟

عضو کمیسیون عمران شورای ساری، به بخش دیگری از مطلب نگارنده اشاره کرد و گفت: باید عرض کنم بنده تنها عضو شورای شهر هستم که تاکنون در مسائل مالی و اخلاقی از دستگاه‌های نظارتی تذکر نگرفتم مطمئن باشید اگر چنین مسائلی بود دستگاه‌های نظارتی بهتر از بقیه می‌دانستند. در این مطلب دقیقا انگشت روی مواردی گذاشتند که همه شهر (چه کسانی که به من اعتقاد دارند چه کسانی که ندارند) در پاکی من در آن موارد متفق‌القول هستند. آیا بیان چنین مسائل بی اساسی چه نتیجه‌ای جز تشویش اذهان عمومی در مورد بنده دارد؟

زلیکانی، ادامه داد: نگارنده، مصاحبه بنده که عضو شورا هستم را نظارت نمی‌داند اما خود به عنوان مثلا فعال اجتماعی، چپ و راست مصاحبه می‌کند و انتقاد می‌کند. غافل از اینکه نظارت بحثی دیگر است و حضور میدانی در شهرداری بحثی جدای از نظارت است بنده اگر مثل بعضی از دوستان (به جای حضور میدانی) تک تک موارد را به شهرداری نامه می‌زدم و شهردار را به شورا می‌کشاندم باز هم بهانه‌جویی می‌کردند و می‌گفتند فلانی مدام کارشکنی و سنگ‌اندازی می‌کند و نمی‌گذارد شهرداری کار کند در حالی که بنده در پی این هستم که دوستانه مسائل مدیریت شهری را حل کنیم. کما اینکه بنده در نامه‌ای به شهرداری عنوان کردم که میزان پرداختی‌های شهرداری را به ما اعلام کنید دوستان در شهرداری اعلام کردند که اینگونه نامه‌نگاری‌ها برای ما وقتگیر و زمانبر است ما هم مراعات کردیم. حالا آقای نادری می‌گویند چرا از پرداخت‌ها نمی‌گویید؟ شاید او در خواندن مسائل یا دقت نمی‌کند یا شاید در پرداختن به مسائل انصاف ندارد. مثلا از بنده پرسیده شد که آیا شهرداری بدهی دارد؟ گفتم بله بدهی دارد اما در تخصیص اعتبارات در مقایسه با دیگر دستگاه‌های اجرایی بهتر است اما نگارنده فقط به قسمت اول که شهرداری بدهی دارد پرداخت و قسمت دوم مطلب را لحاظ نکرد! بخاطر همین است که بنده معتقدم ایشان هدفدار و با هدف قرار دادن جملات کلیدی بنده سعی در تشویش اذهان عمومی دارد.

منتقد عملکرد شورا هستم

عضو شورای شهر ساری، درباره عملکرد شورا و نمره‌ای که وی به این نهاد مردمی می‌دهد، گفت: بنده یکی از منتقدین عملکرد شورا هستم و بارها این را در شورا عنوان کردم حتی کار به بحث و درگیری نیز کشیده شد بنده این را ایراد نمی‌دانم در مجلس شورای اسلامی هم بارها انتقاد تند برخی نمایندگان در نهایت منجر به درگیری شده است. این دلیل بر به حاشیه بردن مجموعه شورا و شهرداری و اخلال در کار آن‌ها نیست اتفاقا امثال آقای نادری هستند که با طرح چنین مسائلی شورا را به حاشیه می‌برند.

پس از انتخاب اقای عبوری به عنوان شهردار ما اولین کاری که از ایشان خواستیم این بود که وابستگی سازمان‌های ما از شهرداری کاهش یابد و خود برای خود ایجاد درآمد کنند حتی در درازمدت دست شهرداری را نیز بگیرند. مثلا این کار در سازمان عمران انجام شد و نتیجه داد. بودجه سازمان عمران حدود ده میلیارد تومان بود که اکنون حدود 60 میلیارد تومان است و بسیاری از پروژه‌های مهم ما را سازمان عمران انجام می‌دهد. همین وضعیت را ما درباره سازمان حمل و نقل داشتیم این دو سازمان از محورهای توسعه استان هستند اما هنوز هم اتفاقات خوب و قابل انتظار اتفاق نیفتاده است.

تنظیم بازار توسط سازمان میادین

عضو شورای شهرساری، با بیان اینکه سازمان میادین و میوه و تره بار وظیفه تنظیم بازار دارد و تنظیم بازار یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار است، گفت: این تجربه در تهران به سرانجام رسیده است که تشکیلاتی عریض و طویل دارد و درآمد فراوانی هم برای شهرداری ایجاد می‌کند اما به نفع مردم بازار را هم تنظیم می‌کند. بنده پیشنهاد دادم که نیاز است ما نگاه خود را حتی استانی و کلانتر ببریم چون سازمان میادین در سطح استان یک سازمان است و هیچ شهرداری دیگری چنین تشکیلاتی ندارد حتی می‌توانیم برای محصولاتی که در کل استان تولید می‌شود تعریف بازار کنیم و به عنوان واسطه در کل بازار توزیع کنیم اما اتفاقات خوبی حاصل نشد. شاید بخشی از آن بخاطر کمبود منابع و زیرساخت باشد. همین کار را برای سازمان پارک‌ها می‌توانستیم انجام دهیم سال اول حضور خود در شورا دیدیم این سازمان سالی یک میلیارد خرید گل انجام می‌دهد بنابراین به دنبال تولید و سفارش گل رفتیم اینها از جمله اقدامات ما برای ایجاد درآمد پایدار بوده است.

زلیکانی، با بیان اینکه بنده اولین کسی بودم که درباره ممیزی در شورای چهارم (البته قبل از رای اعتماد به عبوری) صحبت کردم، افزود: ممیزی نیز یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار است ما هنوز وضعیت خود را درباره ممیزی و انواع عوارض نمی‌دانیم.

خود انتقادی

حسین نادری با اشاره به گذشت سه سال از عمر شورای چهارم بیان داشت: آیا بعد از سه سال عضویت در شورای شهر ساری هیچ‌گاه عملکرد و کارنامه خود را بررسی نموده و از خود انتقاد نمودید؟ آیا شعارهای انخاباتی خود را مرور نمودید

کارگروهی و شورایی

آیا شورای شهر ساری و شخص جنابعالی از تجربه حدود 18 سال کار شورایی در کشور استفاده نموید یا شورای شهر ساری می‌خواهد چرخ را اختراع کند؟

چون بارها شاهد بودیم برخی از اعضای شورا و حضرت عالی مقدمات و اصول اولیه کارشورایی و گروهی را رعایت نمی‌کنید؟

شما در صحن علنی شورا، کمیسیون‌ها را «کشک» لقب داده‌اید درصورتی اعضا کمیسیون‌ها هم با رای اکثریت انخاب می‌شود، بهتر است به رای اکثریت احترام بگذارید.

به نظر می‌رسد روحیه کار جمعی از تخصص و تجربه نیز مهمتر باشد چراکه دررفتار شما فردگرایی بیش از جمع‌گرایی وجود دارد.

انتقاد یا انتقام

نادری افزود: انتظار داریم به دنبال آتو گرفتن نباشید. چون به جای انتقاد شائبه انتقام پیش می‌آید.

شما بارها در زمان فرماندار سابق از عملکرد کمیته انطباق انتقاد نمودید اما اخیرا راجع به عملکرد کمیته انطباق نظری ندادید. اینک که مدیران دولت همسو یا شما هستند، چه کمکی به مجموعه شهرداری برای تسریع پروژه‌ها شده است.

ماده 74ـ شورای شهر و یا هر یك از اعضا حق ندارند در نصب و عزل كاركنان شهرداری مداخله كنند و یا به آنها دستور بدهند.

بارها از جذب نیرو در شهرداری انتقاد نمودید اما از نقش شورا و شخص خود در تحمیل نیرو به شهرداری چیزی نگفتید.

همچنین در بند 3 همان قانون نیز آمده است: نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی در صورتی كه این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.

 

عطشی برای مصاحبه ندارم

عضو کمیسیون عمران شورای شهرساری، درباره نقد نگارنده از ایرادات مکرر برخی اعضای شورا به شهرداری و عدم انتقال قانونی آن، تصریح کرد: ما در کنار حمایت‌ها، ایراداتی هم به کار آقای عبوری مطرح کردیم و در انتقال آن به شهرداری نیز طبق ماده 73 قانون عمل کردیم و از طریق رئیس شورا به شهردار اعلام کردیم ولی پاسخی دریافت نکردیم البته آقای عبوری شفاها توضیحاتی در این زمینه ارائه دادند. ضمن اینکه ما دلیلی بر رسانه‌ای کردن بسیاری از مسائل نداریم نوعی حاشیه‌پردازی است بنده عطشی برای انجام مصاحبه ندارم بسیاری از خبرنگاران برای مصاحبه تماس می‌گیرند معمولا رد می‌کنم به واسطه اینکه ممکن است چیزی بگویم که به مذاق برخی خوش نیاید و بگویند زلیکانی دارد اخلال ایجاد می‌کند. بنده شاید از پرتوجه‌ترین عضو شورا در بین رسانه‌ها باشم چون با صراحت حرف می‌زنم و ممکن است مطالبی را بیان کنم که برای رسانه‌ها جذاب باشد البته هدف بنده فقط بیان واقعیت‌هاست و اینکه رسانه‌ها موضوعی را تیتر می‌کنند انتخاب خودشان است و مربوط به بنده نیست.

زلیکانی، با اشاره به اقدامات انجام شده شهرداری در جمع‌آوری آب‌های سطحی، گفت: همه شاهد بودیم که با اندک بارندگی شهر ساری زیر آب می‌رفت این شجاعت در گذشته وجود نداشت که در این زمینه ورود پیدا کنند چون پروژه‌ای که به چشم نیاید کمتر مورد استقبال قرار می گیرد اما اثرات آن در بارندگی نمود پیدا می‌کند. بنده تنها عضو شورا بودم که در این رابطه تذکر دادم و خواستار اجرای این پروژه شدم. در تمام جلسات تخصصی شهرداری حضور یافتم و در کنار شهرداری بودم که دایی بزرگوار نگارنده (مهندس قنبرپور) هم در بسیاری از این جلسات به عنوان مشاور شهردار حضور داشتند ایشان حداقل اگر از دایی خود درباره عملکرد بنده سوال می‌کرد متوجه میزان تقلای بنده برای انجام پروژه‌های شهری ساری می‌شد که هم بازدید میدانی داشتم هم در زمینه طراحی به مجموعه شهرداری کمک کردم. بنده چنین مسائلی را جایی عنوان نکردم الان هم مجبور شدم بعد هم لابد می‌گویند فلانی عملکرد شورا را به نام خود می‌نویسد.

عضو شورای شهر ساری، درباره ادعای نگارنده درباره تغییر مواضع خود، افزود: مواضع بنده از ابتدای شورا تاکنون همین بوده و هیچگاه از این شاخه به آن شاخه نپریدم نه به این مفهوم که بنده در این زمینه متعصب باشم من با اعتقاد، آن هم به اصرار دوستان در 30 روز مانده به انتخابات وارد عرصه شورا شدم. او می‌توانست مثلا در موضوع دعوای شورا به آرشیو مازندشورا مراجعه کند و در جریان ماجرا قرار گیرد. مردم یکبار در باره بنده قضاوت کردند پیشنهاد بنده این است ایشان هم این دوره نامزد انتخابات شورا شوند (که قطعا می‌شوند)  تا مردم درباره ایشان هم قضاوت کنند به نظر بنده انتقاد از اعضای شورای شهر و چسباندن خود به عبوری، بوی انتخابات می‌دهد.

نظارت یا دخالت؟

نادری با اشاره به قانون شوراها بیان داشت: تاکید قانون مبنی بر اینکه نظارت مخل جریان عادی امور نگردد، بسیار شفاف و روشن است. نظارت به معنای حضور فیزیکی مستمر در دفتر معاون شهردار نیست

حضور عضو شورا همچون یک ارباب رجوع در سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری را نمی‌شود گفت نظارت، این پوپولیسم و عوام فریبی است. نظارت را باید در مصوبات شورا مشاهده کرد نه در مصاحبه‌های عضو شورا و البته نظارت هم طبق قانون باید با پیشنهاد و راه‌حل باشد. اما آنچه که در حال حاضر شاهد آنیم انتقادات فله‌ای و پیشنهادات قطره‌ای است.

این فعال اجتماعی اظهار داشت: نظارت باید سیستمی و شورایی باشد نه شخصی و فردی جناب آقای زلیکانی شما به جای نظارت سازمانی، شورایی و سیستمی نظارت و گاهی دخالت شخصی و فردی دارید نظارت باید سیستمی باشد که اگر فردا زلیکانی هم نبود، نظارت باشد.

نظارت فردی شائبه منافع فردی و شخصی را هم ایجاد می‌کند. در خوشبینانه ترین حالت اگر شکل نظارت شما به به نوعی میدانی هست، برای مشورت دادن باشد، خب بهتر است از شورا استعفا داده و مشاور شهردار محترم شوید.

وی ادامه داد: جنابعالی در انتقادتان از شهرداری به بدهی‌های شهرداری اشاره می کنید بدون آنکه راه حلی برای ایجاد درآمد پایداد داشته باشید و یا بگویید علت این بدهی چیست؟ وقتی همه حقیقت گفته نشود به نوعی فریب افکار عمومی صورت گرفته است، چرا شما زمانی که به بدهی شهرداری اشاره می کنید به پروژه‌های همچون پارک ملل، ابن شهرآشوب، پل ذغال‌چال، کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، آسفالت معابر و ... اشاره نمی‌کنید؟

یکی از نشانه‌های مدیر موفق ارائه خدمات بیشتر وی نسبت به سایرین است. داشتن بدهی الزاما بد نمی‌باشد، بازگرداندن بودجه و اعبارات و بی برنامگی ایراد است، اینکه شهرداری برای میلیاردها تومان هم جای خرج کردن دارند به معنای برنامه محور بودن آن است

وقتی انتقادات یک سویه باشد شائبه ایجاد می‌شود، افکار عمومی خاطره خوشی از کسانی که برخی مسائل را دستاویز اغراض شخصی خود قرار دهند ندارد انتقاد یک طرفه شائبه نوعی انتقد کاسب کارانه را ایجاد می‌کند.

حسین نادری ادامه داد: به هرحال باید تفاوتی بین نقد سازننده و تخریب قائل بود، تخریب نوعی ترور است و مخرب، تروریست.

ماده 73ـ چنانچه یك یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملكرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذكر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذكر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود كه در این صورت رئیس شورا سئوال را كتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداكثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سئوال می‌باشد.

یعنی عضو شورای شهر حق تذکر دادن به معاون شهردار را هم ندارد. تذکر به معاون شهردار باید از مجرای شخص شهردار باشد

 

ساری بدون طرح جامع ترافیکی

زلیکانی، درباره برنامه‌های خود در رابطه با تاکسیرانی گفت: بنده 2 سال عضو شورای سازمان حمل و نقل و ترافیک در شهرداری ساری بودم عضو شورای سازمان بودم چون مربوط به رشته تحصیلی‌ام است بنده برخلاف نظر نگارنده که سازمان تاکسیرانی را یک سازمان بازرگانی می‌بیند چنین دیدگاهی ندارم چون وظیفه این سازمان نظارت بر سیستم حمل و نقل تاکسی‌ها است. برنامه بنده که در صحن شورا ارائه دادم و سایت شورا نیز منعکس کرد این بود که ما پیشنهاد کردیم ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها که خودشان در هسته مرکزی شهر عامل ترافیک‌اند در همه جای شهر به صورت گردشی کار کنند چون در هیچ جای دنیا تاکسی‌ها برخلاف اتوبوس‌ها ایستگاه ندارند. بنابراین طرح جابجایی ایستگاه تاکسی را پیشنهاد دادیم و پیگیری کردیم این طرح به سازمان تاکسیرانی برای اجرا ابلاغ شد به دلیل اینکه معمولا در مساله فرهنگی مشکل داریم (برخی راننده‌ها تردد گسترده در سطح شهر و خیابان‌ها و کوچه های فرعی را نمی پسندند) در اجرا نیز با مشکلاتی مواجه شدیم در حالی که بسیاری از آن‌ها به دلیل فضای کار محدود از میزان درآمد خود راضی نیستند اما اگر مطابق طرح ما مسیرهای جدیدی تعریف  و سیستم حمل و نقل عمیق‌تر می‌شد دیگر امثال بنده ماشین‌های شخصی خود را کمتر به سطح خیابان می‌آورند چون حتی در خیابان‌های فرعی نیز تاکسی‌ها در حال ترددند و دسترسی به آن‌ها آسان است.

زلیکانی، با بیان اینکه ما تنها مرکز استانی هستیم که طرح جامع ترافیکی نداشتیم و هنوز هم نداریم، افزود: بنده از آنجا که عضو شورای کنترل ترافیک استان بودم در بدو ورودم پیشنهاد طرح ترافیکی دادم و با گرفتن مشاورانی در حال تهیه طرح هستیم که تا پایان امسال نهایی و برای تصویب به شورای ترافیک استان و سپس شورای عالی ترافیک ارسال می‌شود و پس از تصویب مبنای ما در طرح ترافیک می شود. در حال حاضر هم ما نسبت به مسائل بی‌تفاوت نبودیم به صورت موضعی هرجا که مشکلی بود ورود پیدا کردیم مشکل ترافیک میدان شهدا به خاطر میان‌گذر فرهنگ-طالقانی برطرف شد در میدان امام یا زغالچال (بخاطر زیرگذر و روگذر ذغالچال) نیز همچنین. این طرح‌ها به تصویب شورای فنی شهرداری (که بنده یکی از اعضای آن هستم و در تمام جلسات آن با افتخار شرکت کردم و نظرات پیشنهادی و اصلاحی خود را ارائه کردم) رسید و اجرا شد و خوشبختانه در حوزه ترافیک طرحی را اجرایی نکردیم که بعدا با مشکل مواجه شویم. در روگذر زیبای بلوار کشاورز و رفع ترافیک آن هم به اندازه خود ایفای نقش کردیم چون ما نمی‌خواستیم تجربه تلخ پل‌های دخانیات و میدان راه‌آهن که شمال و جنوب شهر را به هم متصل می‌کند و از نظر سازه‌ای بقدری نازیبا هستند که کلیه مغازه‌داران شاکی بودند، تکرار شود.

عضو شورای شهر ساری، ادامه داد: ما هم برنامه کوتاه‌مدت و هم برنامه درازمدت برای حل معضل ترافیک داریم. بنده پیگیر حمل و نقل عمومی ریلی در شهر ساری هستم آقای کربادی (فردی ساروی که در کرواسی زندگی می کند و کارخانه تولید لوکوموتیو دارد و علاقمند به کار است) را آوردیم در نهایت به ترانوا (سیستم حمل ونقل ریلی سبک و ساده) رسیدیم که برای تصویب آن نیاز به طرح جامع ترافیک بود. ما اگر این طرح را تصویب کنیم مثل بسیاری از کلان‌شهرها می‌توانیم سالانه از ردیف اعتباری دولت به عنوان یارانه استفاده کنیم. ان‌شاء‌ا... در دوره بعد این طرح را نیز اجرایی می‌کنیم حتی برای دوچرخه نیز ما طرح دادیم و در حال پیگیری هستیم. ایجاد ون‌ها در مناطق دوردست‌تر مثل شهید فهمیده و... که مردم بسیار راضی‌اند، نیز از دیگر اقدامات ما در تسهیل حمل و نقل شهری بوده است. در رابطه با تاکسیرانی به غیر از من کدامیک از اعضای شورا نظر و برنامه دادند. در حوزه ترافیک کدام عضو صاحبنظرند؟

افت شدید بودجه در سال‌های آینده

زلیکانی، با بیان اینکه یکی از انتقادات بنده در حوزه مدیریت پسماند بود، گفت: سازمان فاوا سازمانی است که در حوزه ممیزی ایفای نقش کرد برداشت‌ها را با پیشنهاد بنده انجام دادند بسیاری از پروژه‌های مهم شهر ساری را در حد بضاعت و توان به سازمان عمران دادیم. نظر بنده این است طرح را باید در غالب بودجه دید و نیاز است که مصوبه شورا باشد. اینکه شاهد افزایش بودجه شهرداری بودیم خوب است اما لفظ درآمد پایدار یعنی درآمدی که تحت تاثیر جریانات اقتصادی قرار نمی‌گیرد یا کمترین تاثیرپذیری دارد. در حالی که عمده درآمد‌های ما از ابلاغیه‌ای هست که در آن کلیه شرکت‌های دولتی که به صورت بازرگانی (مثل بانک‌ها، مخابرات، گاز و .... ) اداره می‌شوند، در ردیف شرکت‌های تجاری در نظر گرفته می‌شوند. ما در این 3 سال بسیاری از مطالبات خود را از این نوع دستگاه‌ها گرفتیم و فقط  بخشی از آن مانده که چندان قابل توجه نیست! در صورت اتمام آن چه باید کرد؟ وضعیت دولت به گونه‌ای است که در کارهای خود مانده و عملا نمی‌تواند به شهرداری‌ها کمکی کند؟ اما آیا این ارتقای بودجه قابل اتکاست؟ آیا در سال‌های آینده نیز می‌توان چنین کاری کرد؟ آیا آقای عبوری باز هم می‌تواند به دنبال چنین ردیف‌هایی باشد یا اینکه نیاز هست کارهای جدیدتری انجام دهد؟ ما در 4 سال بعد از چه منابعی می‌خواهیم استفاده کنیم؟ با این حساب در سال‌های آینده شاهد یک افت شدید در بودجه خواهیم بود و دوباره به حالت قبل برمی‌گردیم.

عضو شورای اسلامی ساری، تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این بود که اولویت اول را به پروژه‌هایی که برای ما درآمد پایدار ایجاد می‌کنند اختصاص دهیم این اختلاف نظر من با دوستان بود نه اینکه مخالف اجرای پروژه‌ای باشم در اولویت‌بندی اجرای آن اختلاف نظر داشتیم. از طرفی فرماندار مسئول کمیته انطباق است و مصوبات شورا نیاز است در آنجا وفق داده داده شود و اگر بین شورا و فرمانداری اختلاف نظری وجود داشته باشد به هیات حل اختلاف ارجاع داده می‌شود. بنده با آقای حسین‌زادگان صحبت کردم با توجه به اینکه در برخی حوزه‌ها هم عقیده نبودیم اما آقای حسین‌زادگان نهایت همکاری را با ما انجام داد. صحبت از قانون و عمل به آن بسیار خوب است اما نباید نگاه ما اینگونه باشد که در کشور ما همه کارها دقیقا طبق قانون انجام شود چون ما هنوز به این فرهنگ نرسیدیم که قانون را حتی اگر بد است صد در صد اجرا کنیم آنوقت است که همه چیز از هم می‌پاشد اما مطمئنم در دراز مدت به این نقطه می‌رسیم که میثاق همه ما باید قانون باشد و تلاش حداکثری ما در اجرای قانون باشد.

وی، با بیان اینکه اقدامات خوبی در ساری انجام شده و در سال‌های آینده نیز این روال بهتر خواهد شد، گفت: ما در حوزه فضای سبز کارهای خوبی کردیم در حال اجرای فضای 1260هکتاری سکوتپه هستیم اگرچه هنوز مشکلات قانونی آن به اتمام نرسیده اما از منابع طبیعی تحویل گرفتیم و بستر مناسبی برای اشتغال مردم خواهد بود. فاز دوم تجن نیز در برنامه کاری ماست یک سری ایرادات قانونی در اجرای آن کمی تاخیر ایجاد کرده است. پارک بانوان را در 600 دستگاه در مساحتی بالغ بر 12 هکتار در دست احداث داریم. در میدان «ابن شهرآشوب» بنده ایراد قانونی به اجرای این پروژه داشتم بارها با آقای شهردار صحبت کردم و گفتیم باید توافق مردم جلب شود چون کاربری خصوصی و تجاری است و نیاز است با توافق همراه باشد.

امضا پشت در شورا

زلیکانی، با اشاره به درنظر داشتن مصوبه سند چشم انداز 20 ساله ساری، گفت: امضای این موضوع را پشت در شورا از اعضا گرفتن این طرح در کمیسیون‌ها اصلا مطرح نشد چون موضوعی است که نیاز به چند هفته بحث دارد و آنجا مورد اعتراض بنده همین بود که شما که هی از کمیسیون دم می‌زنید کدام کمیسیون؟ کدام کمیسیون برگزار شده که بنده خبر ندارم کمیسیون کشک است و بعدا همان دوستان کمیسیون حرف بنده را تایید کردند. من انتقاد صریح داشتم به مساله کمیسیون‌ها در شوراها چون کمیسیون‌ها بازوهای تخصصی شورا هستند اما بسیار ضعیف‌اند اصلا در آن‌ها کار تخصصی نمی‌شود چون وضعیت را اینگونه دیدم در هیچ کمیسیونی هم کاندیدا نشدم و به الزام قانون که اعضا باید حداقل در یک کمیسیون عضو باشند در آخرین کمیسیونی که رای‌گیری شد (عمران) ناچار عضو شدم.

همه‌ی شهر عبوری را دوست دارند

وی در پایان، خاطرنشان کرد: فضای شهر را دو قطبی نکنیم فضای شهر باید فضای کارشناسی باشد امروز همه شهر عبوری را دوست دارند و دوست داشتن عبوری شرط کاندیداتوری نیست باید برنامه داشته باشند. ما منتخبین مردم هستیم و نیاز است مردم از ما حمایت کنند اما عکس این قضیه در ساری دارد اتفاق می‌افتد و کسانی این فضا را ایجاد می‌کنند که حرفی برای گفتن ندارند و مطمئنم مردم همانطور که در انتخابات دور گذشته شورا و انتخابات این دوره مجلس ثابت کرده‌اند این بار هم ثابت می‌کنند که به چه تفکراتی رای می‌دهند. بنده مخالف گروه بازی و جریانات هستم بیشترین تلاش را برای اینکه همه جریانات به هم نزدیک شوند را انجام دادم همواره به آقایان دامادی و عبوری گفتم که شما هیچ مشکلی با هم ندارید مشکل اطرافیان هستند که نانشان در این دعواهاست و بر این آتش می‌دمند در حالی که هر دو عزیز جوان هستند و می‌خواهند برای شهر کار کنند. من تا زمانی که زنده‌ام هرجا که حقیقتی و واقعیتی باشد حتما عنوان می‌کنم و هیچگاه سکوت نمی کنم مگر اینکه مردم تصمیم بگیرند که من نباشم و من به رای مردم احترام می‌گذارم.

به دنبال وحدت باشیم

نادری در پایان بیان داشت: مقام معظم رهبری بحث اقدام و عمل را مطرح کرده بنابراین نیاز است که درست عمل کنیم. تا کی باید شعار دهیم؟ الحمدا... در ساری از اول انقلاب ما شهیدان زیادی دادیم که آن‌ها هم اهل شعار نبودند اینها عملگرایانه وارد شدند.

اگر قرار است ساری پیشرفت کند با وحدت این اتفاق می‌افتد و نه با داد و فریاد. در اینصورت به حاشیه می‌رود مطمئنا پیشرفت‌های ساری هم دکتر یوسف‌نژاد و مهندس دامادی کمک کردند مطمئنا رهنمودهای حضرت آیت‌ا... طبرسی کمک کرد. همه باید دنبال وحدت باشیم.

این مطلب در شماره سوم دو هفته نامه موثق (3 مرداد 95) منتشر شده است

علی‌اکبر زلیکانی حسین نادری مناظره مازندشورا