دخالت‌های نابه‌جا عاملی برای بروز کم‌آبی/مفهوم سدسازی به خوبی تعبیر نشد

تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1397 - ساعت : 14:30

کد مطلب: 48165 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم عنوان کرد

دخالت‌های نابه‌جا عاملی برای بروز کم‌آبی/مفهوم سدسازی به خوبی تعبیر نشد

مازندشورا: مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دخالت‌های نابه‌جا هم عامل دیگری برای بروز کم‌آبی‌ است که اگر این بحران‌ها تحت کنترل نباشند مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورند.

مازندشورا:همایون خوشروان درباره کمبود آب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: در بحث کمبود منابع آبی و بحران کم‌آبی کشور چند نکته حائز اهمیت است که در ابتدا باید به دلایل کاهش منابع آب توجه داشته باشیم که طی قرن گذشته تاکنون چه اتفاقاتی باعث بروز مشکل آبی شد.

* کاهش میزان بارندگی و افزایش درجه حرارت 

وی بیان کرد: در سال گذشته توزیع درجه حرارت و میزان بارندگی بر روی فلات ایران و کشورهای خاورمیانه و بیشتر کشورهای آسیایی دچار تغییراتی شده و حجم بارندگی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. 

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم با بیان اینکه نسبت به دوره درازمدت 40 الی 45 درصد کاهش بارندگی داریم، اضافه کرد: همچنین شاهد کاهش منابع تغذیه، افزایش آنومالی‌های حرارتی در توزیع درجه حرارت در فلات ایران و در حوزه خلیج فارس و دریای خزر هستیم.

خوشروان یادآور شد: در زمستان سال گذشته آنومالی حرارتی با اختلاف دمایی بیش از 20 درجه سانتی‌گراد در سواحل جنوبی دریای خزر اتفاق افتاد، بنابراین کاهش میزان بارندگی و افزایش درجه حرارت موجب شده که منابع تغذیه آب که باید رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی را غنی و سیراب کند و در نهایت آب‌خوان‌ها را به‌وجود آورد در حال کاهش هستند. 

وی تصریح کرد: دخالت‌های نابه‌جا هم عامل دیگری برای بروز کم‌آبی‌ است که اگر این بحران‌ها تحت کنترل نباشند مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورند؛ به‌طوری‌که  تالاب شالیزار و سایر تالاب‌ها به‌دلیل عدم مدیریت کم‌آب شدند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم به بحث سدسازی اشاره کرد و گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و در حال حاضر خشک است و مفهوم سدسازی به خوبی تعبیر نشده و تعداد بسیار بالایی سد بدون اینکه نیازی به ساخت‌شان باشد ایجاد شده تا جایی‌که دریاچه‌های داخلی هم به سمت خشکی رفتند و با چالش کم‌آبی مواجه شدند.

* مشکلات نارسایی مدیریت در بحث کم‌آبی داریم

خوشروان با تأکید بر اینکه مشکلات نارسایی مدیریت در بحث کم‌آبی داریم، خاطرنشان کرد: ازبین رفتن آب‌خوان‌ها و فرونشست زمین ، خشک شدن اراضی کشاورزی و کمبود آب شرب، از مهم‌ترین دلایل بروز کم آبی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برای مهار مشکل کم‌آبی باید به لحاظ فرهنگی این ساختار ایجاد کنیم تا مردم باور کنند که میزان پس‌انداز ‌آبی به حداقل رسیده و باید به شکل علمی مردم را سازگار و با انسجام بحران و خطر را رفع کنیم.

* بحث مدیریت و سامان‌دهی منابع آب بسیار مهم است

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم با بیان اینکه بحث مدیریت و سامان‌دهی منابع آب بسیار مهم است، اظهار کرد: باید شورای عالی آب تشکیل شود تا همه کسانی که با آب سروکار دارند در آن حضور پیدا کنند و تصمیمات صحیحی را برای کشور و حوزه آبریز بگیرند و در این زمینه تنها حوزه خاص یا صنعتی مد نظر نباشد بلکه در تمامی حوزه‌ها، ممانعت از دخل و تصرف در منابع آب کشور که از سرمایه آبی کشور حمایت شود.

خوشروان ادامه داد:  همچنین با الگوی صحیح کشت که متناسب با نوع محصول که در منطقه صحیح آن کشت شود، نه اینکه هندوانه را در منطقه خشک و کم‌آب با استفاده هزاران لیتر آب پرورش دهیم و به قیمتی ارزان بفروشیم. وی یادآور شد: همچنین دریافت نکردن حق آبه از کشاورزان موجب شده تا ارزش واقعی آب برایشان تعریف نشود و صرفه‌جویی معنای خود را از دست بدهد.

وی تصریح کرد: استفاده غیرمجاز و بیش از حد از آب، مصرف بی‌رویه از آب که در حوزه شهری، صنعتی و کشاورزی و اینکه در مناطق جنگلی کشت مربوط به مناطق خشک را انجام می‌دهند که همان عدم جانمایی که مناسب با ساختار هیدرولیکی است و دخالت‌های بی‌شمار در حوزه آب‌ریز کشور که آب را از شمال به جنوب و برعکس منتقل کرده که در کوتاه‌مدت مشکل‌گشا ولی در بلندمدت خطرساز است مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم خاطرنشان کرد: رعایت استانداردهای آبی سبب می‌شود که از ظرفیت‌های خوب و مهار سیلاب‌هایی که آب باران را جذب کرده و ذخیره می‌کند همچنین استفاده از رطوبت هوا که امروزه در برخی از کشورها این روش مورد استفاده قرار گرفته و در خشک‌ترین منطقه اقدامات خوب و سازگارانه‌ای انجام شد.

* نقش محوری وزارت نیرو

خوشروان به نقش محوری وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: بکارگیری سامانه‌ای در کنترل منابع آب کشور، استفاده از مدیران کارامد در زمینه مهندسی و بهره‌مندی از خبرگان گام‌های اساسی برای مهر کم‌آبی است که امیدواریم شاهد شکوفایی استعدادهای خوبی در کنترل بحران کم‌آبی در کشور باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #مدیریت #منابع #کم‌آبی #وزارت #اینکه #استفاده #میزان #پژوهشی #بارندگی #همچنین #به‌وجود #داریم #کنترل #مشکلات #بسیار #حرارت #سدسازی #کمبود #بحران #ایجاد #خاطرنشان #مناطق #محوری #کشاورزی #ساختار #زمینه #منطقه #اشاره #دخالت‌های #سامان‌دهی #صنعتی #تصریح #افزایش #توزیع #تعبیر #گذشته #باشیم #کشورهای #مفهوم #اظهار #زیادی #آب‌خوان‌ها #دریای #تغذیه #کم‌آب

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : دخالت‌های نابه‌جا عاملی برای بروز کم‌آبی/مفهوم سدسازی به خوبی تعبیر نشد

*

*


X https://sport45.site/