از امیدبخش بودن بارش بهاری  تا تداوم ممنوعیت کشت برنج

تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1397 - ساعت : 12:54

کد مطلب: 48526 چاپ به اشتراگ گذاشتن

فارس گزارش می‌دهد

از امیدبخش بودن بارش بهاری تا تداوم ممنوعیت کشت برنج

مازندشورا: بارش برف و باران بهاری دو روز اخیر تا حدودی از دیدگاه مدیرکل هواشناسی مازندران برای ذخیره برفی در ارتفاعات نویدبخش بود اما رئیس سازمان جهادکشاورزی و مدیرکل آب منطقه‌ای مازندران می‌گوید؛ این میزان بارش نمی‌تواند ممنوعیت کشت برنج را بردارد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، روزهای گذشته شاهد بارش برف و باران بهاری در آسمان مازندران بودیم به‌طوری‌که حال و هوای زمستانی در طبیعت استان حاکم شد.

هر چند بارش برف و باران آن هم در روزهای پایانی نخستین ماه از فصل بهار طبیعت مازندران را غافلگیر کرد ولی با خوشحالی کشاورزان از بهبود وضعیت منابع آبی همراه بود.

این بارش‌ها آن هم در این فصل از سال که کشاورزان سخت مشغول آماده‌سازی زمین برای نشاکاری هستند نوید خوبی بود برای برخی از کشاورزانی که نگران تأمین آب بودند.

برخی از کشاورزان از آغاز فصل کشت به آنان توصیه شده از کشت برنج خودداری کنند با این بارندگی در تکاپو افتادند که مزارع خود را با نشاکاری سبز کنند ولی باید با کارشناسان در میان بگذارند تا در فصل گرم سال متحمل خسارت نشوند.

درست است بارش‌ها به برخی از درختان سیاه‌ریشه در ارتفاعات مازندران خسارت وارد کرد ولی امید را در دل کشاورزان به اصلاح دشت روشن کرد تا بار دیگر شاهد قد کشیدن نشاهای سبز و تبدیل آن به خوشه‌های طلایی باشند و امیدوار هستند این بارش‌ها تداوم داشته باشد تا دیگر نگران خسارت در فصل گرم سال نباشند.

 

*ایجاد ذخیره برفی در ارتفاعات؛ مهم‌ترین آورد بارش اخیر

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: درست است بارش باران و برف بخشی از مشکل کمبود آب را جبران کرد ولی در زمانی شاهد بارش بودیم که فصل کشاورزی است و دمای هوا در مناطق ساحلی به چهار درجه رسید و به برنج صدمه وارد کرد.

سیدمحمدرضا رضوی با بیان اینکه دمای هوا شب گذشته در ارتفاعات مازندران به زیر 6 درجه رسید، گفت: مهم‌ترین آورد بارش‌های اخیر این بوده که ذخیره برفی در ارتفاعات استان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ولی با وجود بارش‌ها باید به این مهم توجه کنیم که همچنان مشکلات کمبود آب را داریم چرا که زمان این بارش‌ها باید در فصل زمستان بود.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: روزهای شنبه و یک‌شنبه نیز شاهد ورود سامانه بارشی در آسمان مازندران خواهیم بود که درباره جزئیات آن در روزهای آینده اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

 

*یک بارندگی نمی‌تواند همه مشکلات کم‌آبی را برطرف کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره به فارس، گفت: یک بارندگی نمی‌تواند همه مشکلات مربوط به کم‌آبی را حل کند.

*مشکل کم‌آبی به قوت خود باقی است

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه بارش‌های خوب و مطلوبی داشتیم، اضافه کرد: ولی باید گفت مشکل کم‌آبی به قوت خود باقی است؛ چرا که با این بارش‌ها مخازن سدها پر نمی‌شود.

وی بیان کرد: ما امیدوار به خداوند و کرامتش هستیم و امیدواریم که این بارش‌ها تداوم داشته باشد تا سال زراعی بدون مشکل تنش آبی را پشت سر بگذاریم.

 

*بارندگی در حدی نبود که مشکل کم‌آبی را برطرف کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در ادامه ، اظهار کرد: این بارندگی‌ها مؤثر بوده ولی در حدی نبود که بتواند مشکل تنش‌ آبی و خشکسالی را برطرف کند.

محمدابراهیم یخکشی افزود: امیدواریم با تداوم بارش‌های بهاری تغییری در وضعیت ذخایر سدهای مازندران مشاهده شود تا کشاورزان نیز سال زراعی را بدون تنش خشکی پشت سر بگذرانند.

به گزارش فارس، بارش باران بهاری آن هم در زمانی که برخی کشاورزان نتوانستند سال زراعی را در اراضی و چشم انتظاری برای قدکشیدن شالی‌ها پشت سر بگذرانند نوید خوبی بود و همه نگاه‌ها به آسمان و کرامت الهی است تا با ادامه این بارش‌ها شاهد خوشه کشیدن شالی‌ها باشند.

گزارش: زهرا طاهری پرکوهی

86034/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #مازندران #بارش‌ها #کشاورزان #کم‌آبی #روزهای #بارندگی #تداوم #گزارش #بهاری #باران #خسارت #ارتفاعات #مشکلات #ادامه #برطرف #بارش‌های #آسمان #زراعی #کمبود #زمانی #کشاورزی #اینکه #نمی‌تواند #بگذرانند #امیدواریم #این‌باره #شالی‌ها #باشند #وضعیت #نشاکاری #استان #طبیعت #گذشته #بودیم #نگران #کشیدن #مهم‌ترین #مدیرکل #ذخیره #ایجاد #امیدوار #هواشناسی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : از امیدبخش بودن بارش بهاری تا تداوم ممنوعیت کشت برنج

*

*


X https://sport45.site/