پیگیری برای ورود دام‌ها به مراتع ییلاقی سوادکوه قبل از قُرق‌شکنی

تاریخ انتشار : پنج شنبه 06 اردیبهشت 1397 - ساعت : 12:30

کد مطلب: 48804 چاپ به اشتراگ گذاشتن

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه اعلام کرد

پیگیری برای ورود دام‌ها به مراتع ییلاقی سوادکوه قبل از قُرق‌شکنی

مازندشورا: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه از پیگیری برای ورود دام‌ها به مراتع ییلاقی سوادکوه قبل از قُرق‌شکنی خبر‌ داد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، حمید رضا احمدی صبح امروز در جلسه بررسی فعالیت‌های مرتع‌داران سوادکوه با اشاره به اینکه شرایط برای حمایت از کسانی که در دامداری فعالیت می‌کنند و نیاز به حمایت از دستگاه اداری و تشکل‌های دیگر دارند، فراهم‌شود، گفت: در منابع طبیعی برای ارتقای معیشت عشایر و مرتع‌داران برنامه‌هایی وجود‌دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح کشت گیاهان دارویی در چند هکتار از مراتع سوادکوه برای آزمایش اجرایی شد، افزود: کشت گیاهان دارویی به دلیل کار کارشناسی پاسخ می‌دهد و در کنار اتکا به تولید گوشت توسط دامداران و مرتع‌داران به تولید محصولات دیگر هم پرداخته شود و فعالیت مرتع‌داران و دامداران، تک‌محصولی نباشد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه با اشاره به اینکه نگرانی و دغدغه تغییرات آب و هوایی و اثر‌گذاری آن در تولید محصول وجود‌دارد، خاطر‌نشان کرد: توجه به چند محصول مورد توجه قرار‌گرفت و کشت گیاه‌دارویی«باریجه» برای استفاده در محصولات مختلف و خروج از تک‌محصولی‌ بودن مرتع‌داران سوادکوه در دستور کار قرار‌ دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه مسائل مختلف در کتابچه مراتع تدوین‌ می‌شود، اظهار‌ کرد: هیچ مرتعی بدون کتابچه مرتع‌داری که همه مسائل برای مساحت بنا، تعداد دام، زمان ورود و خروج و اختصاص عرصه برای تولید علوفه و پرورش‌طیور لحاظ‌ شد و دولت بستر لازم را برای خروج مراتع از تک‌محصولی و توجه به محصولات مختلف، برنامه‌ریزی کرد.

احمدی حضور مرتع‌دار در مرتع را باعث قُرق‌بانی برای جلوگیری از تخریب و خسارات به ان ذکر کرد و افزود: اگر شخص عادی غیر از مرتع‌دار یا دامدار برای پرورش طیور و ماهیان سرد‌آبی برای طرح اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی برنامه‌ریزی کند باید کفش‌های آهنین بپوشد ولی برای دامداران و مرتع‌داران بستر فراهم شد و مراتع با پیگیری اداری اندک مرتع‌دار از یک‌قطبی‌بودن خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل تغییر اقلیم گیاهان مرتعی و ییلاقی شهرستان سوادکوه به بذر نشستند و اگر دامدار دیر وارد مرتع شود گیاهان از خوش‌خوراکی برای دام‌ها خارج می‌شود و قابل استفاده نمی‌شود و دام از علف‌های خشک استقبال نمی‌کند، گفت: تقاضا کردیم که کارشناسان استانی بررسی کنند تا دامداران زودتر از زمان تعیین‌شده قُرق‌شکنی وارد مراتع شوند و پیگیری لازم برای ورود دامداران زود‌تر از مدت تعیین‌شده انجام شود و مراسم قُرق‌شکنی که از طرح‌های موفق و مورد استقبال ملی و استانی برای فرهنگ‌سازی حوزه فعالیت‌ها است در 25 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

86015/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #سوادکوه #مراتع #مرتع‌داران #اینکه #دامداران #منابع #گیاهان #طبیعی #تولید #محصولات #مختلف #اشاره #پیگیری #قُرق‌شکنی #مرتع‌دار #استفاده #استقبال #استانی #تعیین‌شده #برنامه‌ریزی #دامدار #کتابچه #مسائل #محصول #مرتعی #وجود‌دارد #شهرستان #احمدی #ییلاقی #دام‌ها #آبخیزداری #بررسی #حمایت #افزود #دارویی #اداری #فعالیت #تک‌محصولی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : پیگیری برای ورود دام‌ها به مراتع ییلاقی سوادکوه قبل از قُرق‌شکنی

*

*


X https://sport45.site/