امام خامنه‌ای، امام دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار : سه شنبه 15 خرداد 1397 - ساعت : 08:57

کد مطلب: 50775 چاپ به اشتراگ گذاشتن

هادی ابراهیمی

امام خامنه‌ای، امام دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی

مازندشورا: دوره بیش از ربع قرنی پس از امام خمینی(ره) را با اقتدار کامل و صیانت دقیق از انقلاب پیش بردن، نشان داد که امام خامنه‌ای «امام» دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی است، شخصیتی که نشان داد چگونه می‌توان راه امام را در سخت‌ترین اوضاعی که دشمنان داخلی و خارجی رقم می‌زنند، طی کرد و موانع را یکی پس از دیگری کنار زد و توطئه‌ها را خنثی کرد.

مازندشورا:خبرگزاری فارس مازندران ـ سیاسی/کدام انسان منصفی می‌تواند ادعا کند که در میان رهبران امروز جهان، حاکمی را می‌شناسد که شجاع‌تر، با تدبیرتر، خلاق‌تر و هوشمندتر از رهبر ایران بر ملتی حکومت می‌کند؟ آیا می‌توان رهبری به جامعیت علمی، دینی و فقهی ایشان در دنیای اسلام پیدا کرد؟ کدام سیاست‌مداری است که توانایی او همسنگ و همسان مدیریت ایشان در بحبوحه بحران‌ها و فشارها و تهدیدهاست؟ و کدام اهل سیاستی با درک صحیح از بحران‌های چندین ساله نظام اسلامی می‌تواند ادعا کند رهبری را می‌شناسد که در عبور کشتی انقلاب از دل طوفان‌ها و امواج سهمگین، مدبرانه‌تر از او هدایت کشتی را می‌توانسته بر عهده بگیرد و به ساحل مقصود رهنمون سازد؟ رهبری که از حیث ساده زیستی و مردمی بودن شهره عام و خاص است.

دوره بیش از ربع قرنی پس از امام خمینی(ره) را با اقتدار کامل و صیانت دقیق از انقلاب پیش بردن، نشان داد که امام خامنه‌ای مدظله‌العالی «امام» دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی است. شخصیتی که نشان داد چگونه می‌توان راه امام(ره) را در سخت‌ترین اوضاعی که دشمنان داخلی و خارجی رقم می‌زنند، طی کرد و موانع را یکی پس از دیگری کنار زد و توطئه‌ها را خنثی کرد و دستاوردهای جدید را یکی پس از دیگری به کارنامه انقلاب پویا و بالنده افزود و آمال و آرزوهای رویایی دشمن را که در دنیای بدون امام خمینی(ره)شکل گرفته بود، بر هم ریخت.

نقش مقام معظم رهبری در ناکام گذاشتن دشمنان و مأیوس کردن آنها در آن روزهای آشوب و دلهره، بسیار تعیین‌کننده بود. رهبری فرزانه انقلاب با مدیریت حکیمانه خود، این دل‌های نگران و مضطرب را به شکل هنرمندانه‌ای به ساحل اَمن هدایت کردند و با دمیدن مجدد روح نشاط و شادابی و امید در جان فسرده مردمی که با ارتحال امام (ره)، روح و توان خویش را کاملاً از دست رفته می‌دیدند، اولین نشانه معجزه مسیح گونه‌اش را به زیبایی تمام، برای دنیا به تصویر کشاندند.

دشمنان طی این سال‌ها، استقلال و عزت ملی ایرانیان را نشانه رفته بودند، لکن رهبر معظم انقلاب با هوشمندی تمام، سیاست‌ها و راهبردی‌های دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی نمودند.

سیاست‌ها و راهبردهای غرب در قبال موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی از یک طرف و نقش امام خامنه‌ای در تبدیل ساختن ایران به یک کشور ‌برخوردار از دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از طرف دیگر، بر هیچ کس پوشیده نیست.

دشمنان با جنگ نرم و سیاست نفوذ و استحاله، به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی از درون بودند و پس از 20 سال کار، فتنه 88 را با کمک ضد انقلاب و ریزش‌های انقلاب پدید آوردند، لکن این مدیریت الهی امام خامنه‌ای بود که بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین توطئه را ناکام گذاشت.

از طرف دیگر، فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری، تأملات فلسفی معظم‌له است که در مبانی و بنیادهای معرفت یعنی، معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، خداشناسی و انسان‌شناسی، ریشه دارد.

ایشان در پی آن است که برای حل مشکلات اجتماعی بشر امروز، راهکارها و اندیشه‌های خود را بر پایه مبانی فلسفه سیاسی خود، مطرح کنند. بنابراین فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری، که از یک سری مبانی و مسائلی در چارچوب نظام مردم‌سالار اسلامی، شکل گرفته است از دو ویژگی مهم برخوردار است؛ اولا مبتنی بر مبانی و بنیادهای معرفت دینی است و ثانیا در راستای ارائه راهکارها، پاسخ‌گویی و رفع مشکلات امروزی جوامع بشری است.

در نوشتار حاضر، سعی شده، که اهم اموری که می‌تواند پویایی انقلاب اسلامی را با خطر مواجه کند از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شود.

با تأکید بر این نکته که امروز به جهت افزایش کید دشمنان و نیز حملات آنها به کیان اسلام توجه به این امر ضروری‌تر به نظر می‌رسد مطلب را با هم از نظر می‌گذرانیم:

1. عدم تحقق عدالت اجتماعی

در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عدالت اجتماعی از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار است از این رو در طرح رابطه انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی می‌فرمایند: «در این مرحله از انقلاب هدف عمده عبارت است از ساختن کشور نمونه که در آن رفاه مادی همراه با عدالت اجتماعی و توأم با روحیه و آرمان‌های انقلابی باشد.

2. عدم حفظ وحدت و هماهنگی در میان مسؤولان

ضرورت وحدت در میان همه اقشار جامعه، خصوصا میان مسؤولان ضرورت دو چندان دارد که بارها مقام معظم رهبری بر این امر تأکید داشته‌اند به عنوان نمونه به چند مورد از کلام ایشان اشاره می کنیم:

«مسؤولان کشور در قوای سه گانه و همه فعالان سیاسی و فرهنگی بدانند که حفظ منافع ملی در وحدت و پرهیز از تفرقه و اختلاف است سلیقه‌ها و گرایش‌های متفاوت نباید در صحنه افکار عمومی به نزاع و مجادله و کشمکش تبدیل شود و دشمن کمین گرفته را امیدوار کنند همه با هم به نیازها و خواسته‌های بحق مردم در امور اقتصادی و فرهنگی بیندیشد و برای تامین آن دست به دست یکدیگر بدهند.

3. شاخص انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن

از نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انقلاب یک شط جاری است... و همه می‌توانند انقلابی باشند... همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه دستیابی به اهداف انقلاب را با موفقیت پیش برویم.» معظم له شاخص‌های انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن را در توجه به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب دانسته و همواره تصریح کردند که مبانی اساسی ما آنهاست ... اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود.

در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمی‌کند... نقطه‌ی مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن....

4. اشرافی‌گری مسؤولان

یکی دیگر از توصیه‌های مقام معظم رهبری برخورد با اشرافی‌گیری و تجمل پرستی است که معظم له همواره تاکید دارند که جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود؛ اشرافی‌گری بلای کشور است. وقتی اشرافی‌گری در قلّه‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ [آن‌وقت‌] شما می‌بینید فلان خانواده‌ای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی می‌خواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت بکند. وقتی اشرافی‌گری فرهنگ شد، میشود این. جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود. رفتار مسؤولان، گفتار مسؤولان، تعالیمی که می‌دهند، باید ضدّ این جهت اشرافی‌گری باشد؛ کما اینکه اسلام این‌جوری است.

5. ناامید کردن مردم به آینده انقلاب اسلامی

بدون تردید امروز در فضای مجازی، هزاران توپخانه در حال شلیک به سمت ملت ایران است. متأسفانه برخی افراد بی‌تقوا در داخل با متهم کردن افراد و دستگاه‌ها و تلاش برای صحیح جلوه دادن دروغ‌های شاخدار بیگانگان، همان کار دشمن را انجام می‌دهند. این افراد بجای آنکه سیاست خود را «دینی» کنند، برای رسیدن به اهداف پَست و حقیر سیاسی، دین خود را با سیاسی کاری همراه کرده‌اند. کسانی که دیروز همه امکانات کشور در اختیار آنها بود و کسانی که امروز همه امکانات مدیریتی کشور را در اختیار دارند، حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند و علیه کشور سخن بگویند بلکه باید پاسخگو باشند.

6. مدیریت جهادی امام خامنه‌ای

که سه عنصر اصلی وجود دارد: 1ـ نیت الهی و ایمان به نصرت پروردگار بر مبنای این کلام نورانی که فرمودند: «من کان لله کان‌الله له» 2ـ عقلانیت، علم و درایت و انجام کارها مبتنی بر نگاه ترکیبی آرمان‌گرایی واقع‌نگر 3ـ جهاد و تلاش همه‌جانبه با روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیری.

از آغاز دوران ولایت و رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، تاکنون جهانیان شاهد مدیریتی متفاوت از معظم‌له در مقایسه با مدیریت دیگر زمامداران و حکمرانان معاصر بوده‌اند. سبک رهبری و مدیریت امام خامنه‌ای از جهات مختلف با مدیریت و رهبری دیگر رهبران دنیا متفاوت است، و امروز هم علاج کشور در مدیریت جهادی است.

7. افزایش اقتدار و نفوذ ایران

یکى از دستاوردهاى مهم هدایت‌‏ها و رهنمودهاى خارجى رهبر معظم انقلاب، افزایش اقتدار و نفوذ ایران است. اکنون اکثر مقامات سیاسى و نظامى غرب بر این باورند که جمهورى اسلامى ایران قدرت بلامنازع در خاورمیانه است.

رومانو پرودى نخست‏وزیر سابق ایتالیا در مصاحبه با روزنامه مصرى اخبار الیوم گفت که ایران کشور کلیدى در صحنه سیاسى خاورمیانه است. همین موضع را خاویر سولانا معاون هماهنگ‏ کننده سابق سیاست خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد مبنى بر این‏که ایران در جریان بازى قدرت، این‏قدر برگ برنده در دست دارد که به یک قدرت درجه اول در جهان تبدیل شود. مسلماً این نفوذ و قدرت جنبه سخت ‏افزارى ندارد بلکه این ناشی از راهبردهای معظم له است.

8. فرآیند تمدن‌سازی در اندیشه مقام معظم رهبری

بدون شک فرآیند تمدن‌سازیِ انقلاب اسلامی متناسب با ظرفیت‌های این انقلابِ شاخص، تئوریزه شده و آن را تا سرمنزل مقصود ـ که همانا تمدن نوین اسلامی است ـ رهنمون میشود. این نظریه‌ی بدیع، نظریه‌ی «تمدن نوین اسلامی» مدنظر رهبری است که در قالب فرآیندی انقلاب اسلامی ایران را به تمدن نوین اسلامی می‌رساند.

مبتنی بر این نگاه، انقلاب اسلامی، فرآیندی «مستمر» و دارای «صیرورت دائم» بوده که با رخداد سال 57 به رهبری امام خمینی (ره) و سپس تشکیل نظام جمهوری اسلامی در سال 58، نه‌تنها به پایان نرسیده، بلکه برعکس، تازه در مطلعِ روندِ تمدن‌سازی‌اش به سر می‌برد.

9. اقتصاد مقاومتی

تدوین اقتصاد مقاومتی بر رشد اقتصادی دلالت دارد و تولید ملی یکی از شاخص‌های اصلی در این زمینه محسوب می‌شود. در سالیان اخیر، ظرفیت‌های تولید محصولات کارخانه‌ها و جوازهای تأسیس جدید و پروانه‌های بهره‌برداری، به‌شدت کاهش یافته‌اند. دولت باید با نگاهی ویژه در جهت اصلاح قوانین و رفع مشکلات پیش‌رو، اقدام کند. مدیریت کارآمد، شاخص دیگری از رشد اقتصاد مقاومتی است.

یکی از این موارد، استفاده از مدیران ضعیف یا بی‌تجربه و یا بازنشسته در پست‌های حساس مدیریتی اقتصاد کشور است. در صورتی‌ که باتجربه‌ها به‌عنوان مشاور و کم‌تجربه‌ها به‌عنوان کارآموز می‌توانند در کنار مدیران شایسته قرار گیرند.

هادی ابراهیمی عضو هیأت علمی دانشگاه

پی نوشت: ویژه‌نامه مشرق نیوز

انتهای پیام/86018/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #رهبر #انقلاب #اسلامی #رهبری #خامنه‌ای #مدیریت #انقلابی #سیاسی #اشرافی‌گری #مبانی #امروز #دشمنان #دیگری #اجتماعی #گرفته #اسلام #اقتصاد #عدالت #متفاوت #باشند #تبدیل #سیاست #فلسفه #افراد #جمهوری #مبتنی #افزایش #مشکلات #مدیریتی #اقتدار #مقاومتی #می‌تواند #خمینی #جهادی #پایبندی #مستمر #تولید #همواره #دارند #مدیران #اهداف #می‌توانند #شاخص‌های #به‌عنوان #اساسی #نظریه‌ی #کسانی #خاورمیانه #سیاسى #امکانات #ماندن #می‌دهند #فرآیند #اختیار #ندارد #میشود #ظرفیت‌های #فرآیندی #تأکید #رهنمون #مقصود #مردمی #نشانه #راهبردهای #سیاست‌ها #بگیرد #هدایت #انسان #تاریخ #رهبران #می‌شناسد #دنیای #می‌توان #هسته‌ای #ساختن #همراه #نمونه #روحیه #جامعه #اقتصادی #فرهنگی #آیت‌الله #اندیشه #بنیادهای #معظم‌له #معرفت #راهکارها #ابراهیمی #برخوردار #انقلابی‌گری

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : امام خامنه‌ای، امام دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی

*

*


X https://sport45.site/