پیش‌بینی بارش کمتر از نرمال تیر و مردادماه امسال

تاریخ انتشار : سه شنبه 15 خرداد 1397 - ساعت : 14:36

کد مطلب: 50782 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مدیرکل هواشناسی مازندران مطرح کرد

پیش‌بینی بارش کمتر از نرمال تیر و مردادماه امسال

مازندشورا: مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: پیش‌بینی از لحاظ بارش برای دو سه ماه آینده بارش در خرداد ماه در حد نرمال و در ماه‌های تیر و مرداد متمایل به کمتر از نرمال خواهد بود و با توجه به پیش‌بینی انجام شده احتمال وقوع بارش‌های ناگهانی وجود دارد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، صحبت از مشکلات آبی و خشکسالی طی سال‌های اخیر جدی شد و مردم به عینه مشکلات و مسائل را لمس کردند.

طی دهه گذشته همواره صحبت از مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف بود ولی درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شد که برای عامه مردم قابل لمس شد به‌ویژه امسال که مردم مازندران از نزدیک می‌توانند کاهش سطح آب رودخانه‌ها را مشاهده کنند.

کم‌بارشی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته بیشتر بوده به‌طوری‌که فرصت کشت برنج را از برخی از شالی‌کاران گرفت و نتوانستند کشت کنند.

براساس نظر کارشناس همه این مسائل به تغییر اقلیم برمی‌گردد که منجر به خشکسالی و استرس آبی شده که این موضوع برای مازندرانی که همواره شاهد بارش باران بودیم بسیار دور از ذهن است.

در شرایطی شاهد کم بارشی و کاهش سطح ذخایر آبی هستیم و به‌دلیل افزایش مصرف سفره‌های آب زیرزمینی درحال برداشت است ه این موضوع نگرانی‌های بسیاری را به دنبال دارد.

در شرایطی که توصیه همه بر مدیریت مصرف است ولی شاهد این هستیم که بسیاری به این موارد توجه نمی‌کنند که در نهایت دودش به چشم خودشان می‌رود.

توصیه بر سازگاری با تغییرات اقلیمی است و نباید با آن مقابله کنیم و باید این مهم را جدی بگیریم.

*کاهش 11درصدی بارش در سال زراعی جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران ، اظهار کرد: از مهر ماه سال گذشته طی هشت ماه نخست سال آبی در مازندران 430 میلی متر بارندگی داشتیم که در مقایسه با دوره شاخص 11 درصد کاهش داشت و همچنین در فصل زراعی نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش داریم.

محمدابراهیم یخکشی بیان کرد: آب‌دهی رودخانه‌ها نسبت به دوره شاخص 51 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش دارد.

وی تصریح کرد: در فصل زراعی کاهش آب دهی رودخانه‌ها 62درصد کاهش نسبت به دوره شاخص 50 ساله کاهش و 59درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: بیشترین کاهش آب‌دهی رودخانه‌ها مربوط به رودخانه با 85 درصد، تالار 72 و نکارود 61درصد کاهش را نشان می‌دهد که مابقی بین 20 تا 32 درصد است.

یخکشی با اشاره به اینکه بحث اجرای طرح‌های فوری اضطراری در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: استفاده از آب زیرزمینی مناطق دارای ظرفیت در برنامه قرار دهیم.

*پیش‌بینی کاهش بارش و دمای نرمال طی 3 ماه آینده در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران ، اظهار کرد: طی سال زراعی جاری (97ـ96)  از ابتدای مهر ماه سال 96 تا روز 11 خرداد ماه امسال براساس گزارش مرکز خشکسالی هواشناسی کشور حدود 16 درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی 95ـ96 حدود 13درصد کاهش را نشان می‌دهد

سیدمحمدرضا رضوی ادامه داد: در اردیبهشت ماه باتوجه به بارش‌های رگباری در ارتفاعات داشتیم بارش نسبت به نرمال افزایش و در مناطق ساحلی و جلگه‌ای کاهش داشت.

وی بیان کرد: بارندگی‌های اخیری که اتفاق افتاد کاهش بارش به 16 درصد رسید.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: پیش‌بینی از لحاظ بارش برای دو سه ماه آینده بارش در خرداد ماه در حد نرمال و در ماه‌های تیر و مرداد متمایل به کمتر از نرمال خواهد بود و با توجه به پیش‌بینی انجام شده احتمال وقوع بارش‌های ناگهانی وجود دارد.

رضوی با اشاره به اینکه از لحاظ دمایی نیز در این مدت میانگین دمای هوا نیز در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود، افزود: افت و خیزهای دمایی به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت دور از انتظار نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است هم استانی‌ها و مسؤولان مدیریت لازم را کماکان برنامه مدیریت مصرف را در برنامه‌های کاری خود داشته باشند.

به گزارش فارس، بهتر است تا دیر نشده همه مردم در زمینه مدیریت مصرف آب توجه ویژه‌ای کنند تا شاهد مشکلی نباشیم.

86034/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #مازندران #گذشته #زراعی #نرمال #مدیریت #پیش‌بینی #رودخانه‌ها #هواشناسی #گزارش #امسال #خشکسالی #مدیرکل #می‌دهد #تصریح #بارندگی #داشتیم #آب‌دهی #اشاره #برنامه #دمایی #بارش‌های #خرداد #اظهار #مناطق #آینده #اینکه #افزایش #براساس #موضوع #درحال #همواره #مشکلات #مسائل #شرایطی #هستیم #مدیرعامل #منطقه‌ای #توصیه #بسیاری #زیرزمینی #گفت‌وگو

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : پیش‌بینی بارش کمتر از نرمال تیر و مردادماه امسال

*

*


X https://sport45.site/