گفتمان شهروندمحوری در روابط عمومی شهرداری ساری

تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آذر 1397 - ساعت : 16:15

کد مطلب: 51124 چاپ به اشتراگ گذاشتن

در راستای اهمیت روابط عمومی ها در توسعه شهری؛

گفتمان شهروندمحوری در روابط عمومی شهرداری ساری

اختصاصی مازندشورا: برخورداری از تخصص و تعهد دو ویژگی مهم در عملکرد سازمانی واحد روابط عمومی شهرداری ساری به شمار می‌رود. زیرا تخصص باعث می‌شود تا اندیشه‌های مدیران شهری بهتر و اصولی‌تر توسط شهروندان پذیرفته شود.

اختصاصی مازندشورا: هر سازمان اجتماعی و خدماتی که قابلیت اثربخشی بر محیط‌های پیرامونی خود را نقطه اساسی کارکردی خود می‌داند و بر بهره‌وری به‌عنوان یک اصل مسلم باور داشته باشد، نیازمند فضاسازی و بهره بردن از ابزارهای آگاهی بخشی است. در دنیای امروز سیطره غیرقابل‌انکار رسانه‌ها و گسترش آزادی‌های مدنی، موجب شده تا نگاهی منحصربه‌فرد به سازوکارهای تعاملی یک مجموعه‌سازمانی با محیط‌های پیرامونی‌اش شکل بگیرد. مدیریت شهری در ساری از زمان روی کار آمدن جریان هوشمندانه عمل‌گرایی ضمن ایجاد فضای همدلی و همراهی خردورزانه میان مردم شهر با نخبگان و مدیران شهری، تلاشی وافر برای انعکاس تغییرات و تحولات در عرصه شهر به‌منظور امیدآفرینی و افزایش سطح آگاهی و شادی مردم نموده است. در این راستا برخورداری از روابط عمومی کارا و اثربخش که بتواند هم دیدگاهی آگاهانه و هم هدف محور داشته باشد، 

تبیین گفتمان‌ شهروندمداری؛ لازمه حکمرانی مؤثر در مدیریت شهری

یکی از بااهمیت‌ترین ارکان حقوق شهروندی، مدیریت بر اصل سرمایه اجتماعی در یک جامعه پیشرو است. بنا به نظر بسیاری از کارشناسان جامعه‌شناسی، شاخصه‌های توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن اصل اعتماد و سرمایه همگانی، به‌هیچ‌وجه قابلیت یکپارچه‌سازی و هماهنگ نمودن ساختارهای هویتی جامعه را ندارد. مدیریت شهری ساری با نگاهی عمیق به مشارکت همه گروه مردمی در پیشبرد اهداف توسعه بومی، توانست، اندیشه‌ای مبتنی بر تخصص و دانایی محور بر شریان‌های حیاتی شهر کهن ساری جاری نماید و در این مسیر وجود روابط عمومی پاسخگو، سیاست ورز، آگاه، متخصص و هوشمند یکی از نقاط کلیدی برای بسط تفکر خدمت صادقانه به شهروندان بوده است.

روابط عمومی تخصص محور و شهروندگرا؛ رکن محوری مدیریت شهری عمل‌گرا

بنا بر دیدگاه صاحب‌نظران علم ارتباطات، منطق روابط عمومی نفوذی هوشمندانه و اثرگذار در افکار عمومی است. یک روابط عمومی خوب مشاور مدیران سازمان‌هاست. شهرداری ساری توانست با بهره‌گیری و جذب بهترین نیروهای رسانه‌ای مؤثر در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و رسانه‌ای و هدایت روابط بین مردم و رسانه به سمت‌وسوی خدمات شهری مطلوب، مسئولیت اجتماعی خود را در چارچوب ایجاد فضای ارتباط و حسن رابطه، تفاهم و مشارکت و اعتماد شهروندان به نحو صحیحی تنظیم نماید. بهره‌برداری از سامانه‌های الکترونیکی و فناوری‌های نوین همچون سامانه ارتباط با شهروندان، سامانه 137 و راه‌اندازی پویش‌های اثربخش شهری همچون نقد شایسته و برگزاری بیشترین نشست‌های هم‌اندیشی با گروه‌های گوناگون رسانه‌ها و هنرمندان تنها بخشی از فعالیت‌های مؤثرترین روابط عمومی سازمان‌های شهری در ساری است. برخورداری از یک تارنمای اطلاع‌رسانی به‌روز و کارآمد، فعالیت‌های پویشگرانه و مدبرانه در فضای مجازی، عکس‌العمل نشان دادن‌های به هنگام و شفاف جهت روشنگری افکار عمومی و از همه مهم‌تر کمترین حاشیه و ناهنجاری درروند سازمانی و محتوای کارکردی خود نشان از پویایی و شور و طراوت مدیریتی است.


آگاهی از حقوق شهروندی و افزایش اعتماد و مشارکت مردمی؛ مؤلفه‌های گفتمانی روابط عمومی در شهرداری ساری

برخورداری از تخصص و تعهد دو ویژگی مهم در عملکرد سازمانی واحد روابط عمومی شهرداری ساری به شمار می‌رود. زیرا تخصص باعث می‌شود تا اندیشه‌های مدیران شهری بهتر و اصولی‌تر توسط شهروندان پذیرفته شود. ارتباط با نخبگان جامعه، نیازمند پل ارتباطی تخصص محور است. از سوی دیگر روابط عمومی که درک حقوق شهروندی را محور عملکرد خود قرار دهد و با درصحنه بودن اتفاقات شهری و انعکاس آزادانه دیدگاه‌های مردمی و بیان دغدغه‌های آن‌ها بتواند، جریان سازی نماید هم به رویش گفتمان‌های توسعه در شهر کمک کرده است و هم توانسته مشارکت‌های همگانی و افزایش نمود عینی مردمی را در قاب گفتمان سازی خود بگنجاند. در شهرداری ساری نیز این اتفاق با راه‌اندازی نشست پرسش و پاسخ با مدیران شهری و ایجاد فضای جریان ساز در حال پیگیری و انجام است. شهروندان می‌توانند با مصاحبه و ارائه نظر و پیشنهادها و انتقادات خود از عملکرد شهری، پاسخ مطالباتشان را از مدیران مؤثر در مدیریت شهری گرفته و همدلی و همراهی بیشتری درروند بهبود توسعه عمرانی و آبادانی شهر خود داشته باشند.


گفت‌وگو با مدیران شهری و ارائه نظرات صریح شهروندان در زمینه دغدغه‌های خودیکی از اقدامات بسیار جدی از سوی روابط عمومی، ایجاد فضای گفت‌وگو محور میان شهروندان، مدیران و رسانه‌هاست. شهروندان از طریق سامانه‌های گوناگونی در تارنمای شهرداری ساری به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. رادیو شهروند، ارتباط با شهردار، پویش نقد شایسته، مصاحبه‌های میدانی و نشست‌های هم‌اندیشی و خبری به صورتی جدی در دستور کار روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری ساری است.آنچه بیشتر از هر چیز دراین‌بین پررنگ جلوه می‌کند، پیشگام بودن مدیریت شهری نسبت به سایر سازمان‌های شهری و حتی استانی است. توجه جدی به مطالبات شهروندان و درک اثربخشی افکار عمومی در پیوست طرح‌های فنی و عمرانی می‌طلبید که مدیران شهری نگاه ویژه‌ای به ارتباط با مخاطب داشته باشند که دراین‌بین این واحد توانسته تا حد زیادی رضایت نسبی اصحاب رسانه و بسیاری از شهروندان را از کسب نماید.


برچسب ها : #در راستای اهمیت روابط عمومی ها در توسعه شهری #گفتمان شهروندمحوری در روابط عمومی شهرداری ساری #شورای شهر ساری #روابط عمومی شورای ساری

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : گفتمان شهروندمحوری در روابط عمومی شهرداری ساری

*

*