رویشگاه‌های شمشاد در تهدید آفت شب‌پره و بلایت قرار دارد/ 44 هزار هکتار رویشگاه شمال کشور پوشیده از شمشاد است

تاریخ انتشار : شنبه 08 آبان 1395 - ساعت : 11:19

کد مطلب: 8575 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران:

رویشگاه‌های شمشاد در تهدید آفت شب‌پره و بلایت قرار دارد/ 44 هزار هکتار رویشگاه شمال کشور پوشیده از شمشاد است

مازندشورا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، گفت: رویشگاه‌های شمشاد در تهدید آفت شب‌پره و بلایت قرار دارد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ستار بابایی صبح امروز به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در نشست خبری که در سالن کنفرانس منابع طبیعی استان برگزار شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تهدیدات زیستی وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه با هر گونه بیماری‌ها و آفتی که در عرصه‌های ملی اتفاق می‌افتد از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبارزه می‌شود، افزود: براساس قانون مبارزه با آفات و نباتات وظیفه سازمان متبوع است که تحقیقات را انجام دهد و منابع طبیعی هم مجری آن باشد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه 44 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی زیستگاه گونه‌های نادر شمشاد است، اضافه کرد: شمشاد نماد جنگل‌های شمال است که 16 هزار هکتار آن در مازندران قرار دارد.

این مسؤول آفت بیماری بلایت را وارداتی از جنگل‌های آستارا دانست و گفت: از سال 89 آفت بلایت با توجه به شرایط آب و هوایی وارد جنگل‌های شمال تا استان گلستان شده است.

بابایی با اعلام اینکه شدت آفت در رویشگاه‌ها متفاوت است، ادامه داد: تکثیر قارچ 7 تا 10 روز است که از طریق باران، باد و حیوانات تکثیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های تحقیقاتی برای مبارزه با آفت‌ها در ابتدا شناسایی شد و طرح‌ها تکمیلی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در خرداد ماه امسال آفت شب‌پره شمشاد در نوشهر شروع به فعالیت کرد و تا منطقه نور، چمستان و آمل سرایت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه از 16 هزار هکتار جنگل‌های شمشادی در مازندران در منطقه نوشهر و ساری هر کدام 5 هزار هکتار آلوده به آفت شده است، گفت: در 400 هکتار اقدامات کنترلی انجام شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه تاکنون دشمنان آفت‌های طبیعی هنوز شناخته نشد، اظهار کرد: وقتی آفت شمشاد در حال طغیان بود محلول پاشی صورت گرفت.

بابایی سرمای زودرس پاییز را عاملی در کاهش فعالیت آفت شمشاد دانست و ادامه داد: رشد قارچ‌ها نیازمند درجه حرارت و رطوبت مناسب است در حالیکه در زمستان رشد قارچ‌ها کند می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از روش‌های زمین‌گیر کردن کشورها آلودگی کشاورزی، منابع طبیعی و دامداری است باید بررسی شود آیا این آفت‌ها عمدی و یا غیرعمدی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه از گذشته شاهد مرگ نارون و سرایت سایر بیماری‌ها در عرصه منابع طبیعی بودیم، افزود: مسیر آلودگی آفت بلایت و شب‌پره در آذربایجان وجود داشت و کشورهای دیگر را هم آلوده کرد.

این مسؤول گفت: در اجرای طرح پدافند غیرعامل باید خسارت‌های ناشی از آفات به منابع طبیعی را به کمترین حد برسانیم.

بابایی تغییر شرایط اقلیمی را از عوامل بیماری‌زا در زیست‌گونه‌های مهم دانست و ادامه داد: رویشگاه‌های آلوده به آفت شب‌پره و بلایت چوبدار نبودند اما تهدید به مناطق زیستی باید به به کمترین حد برسد.

وی واردات چوب به مازندران را از گونه‌های سوزنی برگ دانست و تصریح کرد: مازندران واردات چوب شمشاد ندارد اما مجریان جنگلبانی در مناطق آلوده اقدامات لازم برای مبارزه را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران محلول‌پاشی، استفاده از تله‌های نوری و تله‌های فرمونی را از اقدامات مبارزه با آفت بلایت و شب‌پره دانست و گفت: سازمان جنگل‌ها مرکز بذری شمشاد در آمل را از آفت‌ها مورد صیانت قرار داد.

این مسؤول با بیان اینکه در مرکز بذری تشبندان آمل که نهال ملی را تامین می‌کند، اظهار کرد: وقتی بیماری بلایت گسترش یافت 14 ایستگاه برای جمع‌آوری بذر صورت گرفت و 70 کیلو در حال نگهداری است که تعداد بذر در هر کیلو به یک‌میلیون کیلوگرم می‌رسد.

بابایی با اعلام اینکه تاکنون بیماری بلایت در رویشگاه‌های شمشاد در ارتفاعات بالاتر نرفته است، افزود: پایه‌های سالم شمشاد در حال بذر دادن هستند.

وی اضافه کرد: برخی ذخیره گاه‌های شمشاد آلوده نیستند و از همه ظرفیت‌ها برای آینده اینگونه درختان استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران، گفت: آینده توده‌های جنگلی چه می‌شود در حال بحث و بررسی است.

انتهای پیام/86006/ک40/


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #شمشاد #طبیعی #منابع #مازندران #اینکه #بلایت #مدیرکل #هکتار #جنگل‌های #مبارزه #دانست #آلوده #شب‌پره #بابایی #مسؤول #افزود #اشاره #اقدامات #آفت‌ها #رویشگاه‌های #بیماری #اظهار #کشاورزی #ادامه #سرایت #قارچ‌ها #تاکنون #کمترین #استفاده #تله‌های #آینده #واردات #مناطق #بررسی #منطقه #آلودگی #گونه‌های #استان #وزارت #غیرعامل #پدافند #تهدید #زیستی #بیماری‌ها #تکثیر #نوشهر #اعلام #شرایط #اضافه #فعالیت

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : رویشگاه‌های شمشاد در تهدید آفت شب‌پره و بلایت قرار دارد/ 44 هزار هکتار رویشگاه شمال کشور پوشیده از شمشاد است

*

*


X https://sport45.site/