شب  شعر بومی در آمل برگزار شد

تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آبان 1395 - ساعت : 12:39

کد مطلب: 9002 چاپ به اشتراگ گذاشتن

شب شعر بومی در آمل برگزار شد

مازندشورا: ساری - ایرنا - شب شعر بومی همزمان با برپائی جشن سنتی ' تیر ماه سیزده شو ' یا جشن تیرگان چهارشنبه شب در آمل برگزار شد.

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این مراسم که در مجتمع فرهنگی و هنری ولی عصر (عج) برگزار و با استقبال شهروندان آملی مواجه شد ، جمعی از شاعران مازندرانی اشعارشان را در موضوع های مختلف از جمله آئین تیرماه سیزده شو قرائت کردند.
اجرای برنامه های نمایشی و موسیقی محلی هم از دیگر برنامه های این آئین بود.
مدیراجرایی این مراسم گفت : فلسفه برگزاری جشن تیر ماه سیزده شو که در سیزدهمین شب از آبان ماه در مازندران برگزار می شود ، به روایتی گرامیداشت تعیین مرز ایران و توران توسط آرش کمانگیر است.
حشمت اله ایاز افزود : فلسفه برگزاری این جشن ، گرامیداشت تولد حضرت علی (ع) و یا کشتن ˈ ضحاک ˈ توسط ˈ کاوه ˈ هم ذکر شده است .
او ادامه داد : این جشن قدمت بیش از سه هزار ساله دارد و هرساله این جشن در مازندران و بویژه شهرستان آمل گرامی داشته می شود.
ایاز گفت : هدف از برگزاری جشن تیرگان ایجاد فضای شاد ، اشاعه فرهنگ بومی و محلی و توجه ویژه به آئین های مازندران و انتقال فرهنگ اصیل این استان به نسل جوان است.
وی اضافه کرد: این جشن امسال با چهاردهم آبان که مصادف با تاسیس نخستین حکومت شیعی ایران در طبرستان است ، روز ملی مازندران نام دارد، همزمان شد.
مهم ترین بخش جشن تیر ماه سیزده شو در مازندران آماده کردن 13 نوع خوراکی و خوردن آن در طول شب به همراه جشن و پایکوبی است.
تیرماه در تقویم مازندرانی (مانند تقویم فرس قدیم) مصادف با آبان ماه در تقویم جلالی (تقویم امروز ایران) است.
محاسبه فصل ها ، فعالیت های کشاورزی و جشن های کهن بر پایه تقویم محلی مازندرانی تا یک نسل پیش رایج بود و هنوز هم در بعضی از روستاهای مازندران بر مبنای تقویم مازندرانی محاسبات انجام می شود.
امیری خوانی ، گرفتن فال حافظ ، قصه گویی ، شاهنامه خوانی ، اجرای موسیقی محلی ، لال بازی ، شال اندازی ، آب پاشی و غیره از جمله آیین های جشن تیرگان در مازندران است.
خبرنگار: مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654


منبع : ایرنا - مازندران

برچسب ها : #مازندران #تقویم #مازندرانی #برگزار #برگزاری #سیزده #خوانی #گرامیداشت #مصادف #تیرگان #فرهنگ #موسیقی #مراسم #خبرنگار #تیرماه #اجرای #برنامه #فلسفه

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : شب شعر بومی در آمل برگزار شد

*

*


X https://sport45.site/