مازندشورا:به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن هاشمی که در انتخابات پنجم شورای شهر تهران تایید صلاحیت شده است، با اشاره به مشکل بافت فرسوده در تهران با بیان اینکه در بحث بافتهای فرسوده ما با چند مساله مواجه هستیم، گفت: بافتفرسوده سه ویژگی اصلی دارد، نخست ناپایداری بنا، دوم ریزدانگی، قطعات کوچک وناهمگون ساختمان وسوم نفوذناپذیری بافت وعدم دسترسیهای مناسب و معابر استاندارد است که در این میان علاوه بر بافتهایفرسوده گذشته شاهد فرسوده وناپایدارسازی نیز هستیم.
عدم جذابیت نوسازی بافتهایفرسوده و سوق دادن فعالان اقتصادی به سمت مالسازی
وی با بیان اینکه کیفیت نازل و پایین ساخت بنا بهخصوص در مناطق جنوبشهر و محروم تهران و عدمنظارت مناسب فنی موجب شده است تا ساختمانها «زود فرسوده شده» یا از ابتدا بدون کیفیت استاندارد ساخته شوند، گفت: یکی دیگر از مشکلات عدم جذابیت نوسازی بافتهای فرسوده برای سازندگان وسرمایه داران است که به علت صدور مجوزهای بی رویه بلندمرتبهسازی و تراکمفروشی در مناطق شمالی و مرکزی شهر که بازده اقتصادی بهتری دارند طبیعتا سازندگان و فعالان اقتصادی حوزه ساخت و ساز به جای تمایل به نوسازی بافتهایفرسوده به سمت برجسازی یا مال و مجتمع تجاریسازی در مناطق مرغوبتر شهر رفتهاند و مساله سوم عدم ارائه تسهیلات مناسب و فراهم کردن شرایط زیست مطلوب در بافتهایفرسوده است.
وی افزود: وقتی شما در یک بافت فرسوده، ساختمانی را نوسازی میکنید اما کلیت این بافت فاقد شرایط زیست مناسب است، زیرساختها وجود ندارد، تسهیلات فرهنگی و ورزشی و تفریحی و فضای سبز وجود ندارد، ساختمان نوسازی شده جذابیتی ندارد و تبدیل به بستری برای بروز ناهنجاریهای اجتماعی میشود، در مجموع میتوان گفت که ما برای حل معضل بافتهای فرسوده نیازمند نگاهی جامع و کلان هستیم.
سهم ناچیز شهروندان از تراکمفروشی/دور معیوب فرایند توسعه شهر
مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران با اشاره به ساخت و سازهای انبوه در تهران با بیان اینکه دور معیوبی که در فرایند توسعه شهر در دهه های اخیر اتفاق افتاده، این است که ما برای تامین هزینههای مدیریت شهری و فعالیت عمرانی تراکم فروشی میکنیم و با استفاده از درآمد این تراکم، بزرگراه میسازیم و این تراکم موجب افزایش ترافیک در حاشیه این بزرگراهها میشود و در نتیجه ترافیک وآلودگی وضعیتی مشابه یا بدتر از قبل از احداث بزرگراه را پیدا می کند، گفت: وضعیت امروز مناطق یک تا ۴ تهران به خوبی نشان دهنده نتایج این رویکرد است، در حالیکه با رویکرد چابک سازی و کاهش هزینههای اداره شهر، اولویت دادن به حمل ونقل عمومی و توزیع جذابیت زندگی و تفریح به صورت متوازن در شهر از تزاحم و فشار بر برخی نقاط شهر جلوگیری می کنیم و شاهد هستیم در هیچ از کلانشهرهای توسعه یافته جهان، شاهد تراکم فروشی وشهرفروشی بی رویه نیستیم، نکته مهم در این میان سهم ناچیز شهروندان از فروش تراکمی است که بار سنگین و ناهنجاریهای درازمدت زیستی تولید می کند، اگر شما به اندازه ۱۰۰ واحد ارزش اقتصادی تراکم خارج از طرح تفصیلی واگذار شود، آنچه بصورت واقعی وارد چرخه مدیریت شهری می شود بیش از ۳۰ واحد نیست وبخش عمده آن، بصورت تخفیف یا رانت عاید واسطهها ودلالان میشود.
نیاز به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم
وی مورد مشکلات فرهنگی و آسیبهای اجتماعی شهر نیز با بیان اینکه به صورت اصولی شهر باید انسان محور باشد نه ساختمان محور یا خیابان محور، گفت: لذا ما با یک پیش فرض غلط مواجه هستیم که ماموریت مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی شبیه سایر دستگاههای فرهنگی واجتماعی حاکمیتی است، در حالی که وظایف و ماهیت بخش فرهنگی شهرداری با سازمان تبلیغات اسلامی متفاوت است، شهرداری از بودجه حاکمیتی تغذیه نمیکند بنابراین نباید صرفا به شعارها و فعالیتهای تبلیغاتی یکسویه بپردازد که هزینه محور تلقی شود، بلکه مدیریت شهری یک سازمان مردم نهاد است و رویکرد فرهنگی آن نیز باید مردم نهاد باشد، بدین معنا که مدیریت شهری در حوزه مسایل فرهنگی واجتماعی به فراهم کردن زیرساختها و بسترها بپردازد و محور فعالیت خود مردم و تشکلهای مردم نهاد باشند و بخش فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری نقشی تسهیل کننده و حامی را ایفا کنند، مجموع اعتباراتی که در بخش فرهنگی واجتماعی شهرداری تهران هزینه می شود بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که بیشتر از بودجه چند وزارتخانه وسازمان فعال در این بخش است که وظایف اصلی حاکمیتی بر دوش آنهاست. ما نیاز به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی واجتماعی واعتماد به مردم وتفویض فعالیتها به شهروندان داریم.
هاشمی با اشاره به حمل ونقل عمومی بویژه مترو و تاکید بر استفاده از روشهای نوین حمل ونقل با بیان اینکه واقعیت آن است که طی دهه های اخیر بخش عمده اعتبارات عمرانی مدیریت شهری، صرف توسعه شبکه بزرگراهی شده است که معضلاتی نظیر ترافیک وآلودگی هوا را به دنبال آورده است، به ایسنا، گفت: در حالی بایستی سیستم حمل ونقل عمومی که شامل چند بخش حمل ونقل انبوه با اتکا به ریل(مترو)، و خطوط مکمل این شبکه انبوه با استفاده از تراموا، اتوبوس، حمل ونقل کابلی در اولویت باشد هستیم و باید به سوی این روش حرکت کنیم تا شهروندان برای عدم استفاده از خودروی شخصی جایگزین جذاب، منظم، امن و ارزانی در دسترس داشته باشند./
منبع : وزارت راه و شهرسازی/مسکن و شهرسازی
برچسب ها : #فرهنگی #تهران #فرسوده #مدیریت #هستیم #تراکم #اجتماعی #اینکه #نوسازی #رویکرد #شهروندان #واجتماعی #توسعه #بافتهایفرسوده #استفاده #مناطق #مناسب #بافتهای #عمومی #هاشمی #جذابیت #انبوه #اشاره #ناچیز #ترافیک #تراکمفروشی #ندارد #ساختمان #شهرداری #اقتصادی #حاکمیتی #وآلودگی #داریم #بودجه #بپردازد #بزرگراه #وظایف #هزینه #باشند #تغییر #اولویت #بصورت #ناهنجاریهای #کیفیت #مشکلات #سازندگان #فعالان #استاندارد #مساله #مواجه #تسهیلات #فراهم #فعالیت #عمرانی #هزینههای #فرایند #شرایط #مجموع #فروشی
نظر شما در مورد : تحلیلی از شهرفروشیهای بیرویه در تهران/ سهم ناچیز شهروندان از تراکمفروشی/ نگاه جامع و کلان؛ راهحل معضل بافتهای فرسوده