تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1396 - ساعت : 13:05

کد مطلب: 44930 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گرگان نیازمند آرامستان جدید

مازندشورا: شهردارآنلاین: شواهد موجود گویای تکمیل شدن ظرفیت آرامستان امامزاده عبدالله گرگان است و دیر نیست زمانی که در این گورستان جایی برای دفن اموات یافت نشود.

مازندشورا:هر روز بر تعداد قبور پر شده و سنگ قبرهای جدید در آرمستان گرگان اضافه می شود و این تصویر بیشتر در ضلع شمالی آرامستان به سمت خیابان شهید پوربدری بیشتر دیده می شود.
محلی که امروزه متوفیان را در آنجا دفن می کنند زیر نظر شهرداری گرگان است که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می شود؛ قیمت بالای قبر در برخی از نقاط آرامستان بویژه در چهار طرف آستان امامزاده عبدالله، باعث شده تا مردم به سمت قبرهای رایگان گرایش و تمایل داشته باشند.
از سوی دیگر تراکم بالای جانباختگان در گرگان و روستاهای اطراف که متوفیان خود را به گرگان می آورند، باعث شده تا شهرداری نتواند، ساماندهی و زیباسازی خوبی در این بخش انجام دهد.
در جلسات شورای اسلامی شهر گرگان در سال‌ های اخیر، بارها از انتقال آرامستان به مکانی جدید صحبت شد و هیچگاه به نتیجه نرسید و تنها ثمره آن جلسات، ایجاد قبرهای طبقاتی در آرامستان بود.
یک شهروند گرگانی در این خصوص با بیان اینکه آرامستان گرگان به دو قسمت اغنیا و فقرا تقسیم شده است، گفت: هر کس که توانایی مالی مناسبی دارد و یا از ارتباط ‎های خوبی برخوردار است در نقطه مناسبی از آرامستان دفن می‎ شود.
محمد رضایی افزود: افرادی هم که از چنین مزایایی برخوردار نیستند و یا وضعیت مالی خوبی ندارند در مکان های دور دست و انتهایی آرامستان به خاک سپرده می ‎شوند.
این شهروند گرگانی با اعتراض به این موضوع، گفت: این موضوع اخلاقی نبوده و با وجود اینکه خیلی‎ ها از وجود چنین مناسباتی اطلاع دارند، اقدامی برای حل آن نمی‎ کنند.
وی یادآور شد: نباید از یاد ببریم که ظرفیت قبرستان امامزاده عبدالله گرگان تکمیل شده و دیگر جایی برای تدفین نیست و به صورت فشرده متوفیان را دفن می کنند و یا روی به سمت قبرهای طبقاتی آورده اند، در صورتی که باید تدبیر مناسب و فوری اتخاذ شده و مکان مناسب دیگری برای آرامستان گرگان در نظر گرفته شود.
یک شهروند دیگر گرگانی که بین قبرها به دنبال جای خالی برای تدفین متوفای خود است، ادعا کرد: قیمت قبر در گرگان چنان افزایش یافته، که امروز یک متر مربع آن در آرامستان امامزاده عبدالله، گرانتر از قیمت یک متر مربع واحد تجاری در برخی نقاط شهر است. 
زهرا محمدی افزود: متاسفانه مدیریت صحیح و سازمانی در این بخش وجود ندارد و هر کس حرف خود را می زند، زمانی که به دفتر آستان مراجعه می کنیم، قیمت های بسیار بالا و بیش از 70 تا 80 میلیون ریال اعلام می کنند و حتی برخی مکان ها را پیش فروش کرده و در روز تحویل، به قیمت روز محاسبه می کنند.
وی عنوان کرد: متولیان آرامستان، برخی نقاط دیگر را معرفی می کنند که متعلق به شهرداری است و هیچ هزینه ای بابت قبر دریافت نمی شود و این مساله باعث شده تا حتی هنگام تدفین و خاکسپاری بین غنی و فقیر فرق باشد.
یک کارشناس مسائل شهری نیز در این خصوص گفت: با توسعه یکباره و رشد برنامه ریزی نشده شهر گرگان، آرامستان در مرکز شهر واقع شده و به همین دلیل به آرامستان گرگان ایرادهای متعددی وارد است. 
محمد مخدومی افزود: براساس مقررات و ضوابط شهرسازی، وجود قبرستان در محدوده قانونی شهرها ممنوع است.
وی خاطرنشان کرد: در بعضی از گورهایی که کنده می شود استخوان های مربوط به امواتی که در سال های دور دفن شده اند، پیدا می شود و این نشان می دهد که ظرفیت قبرستان تکمیل شده و اکنون نیز بویژه در قسمت های مرکزی آرامستان به سختی می توان مکان هایی را برای دفن اموات پیدا کرد.
وی ادامه داد: آرامستان فعلی گرگان در محدوده قانونی شهر و در یک بافت مسکونی واقع شده و بسیاری از شهروندانی که در نزدیکی آرامستان سکونت دارند از برخی مشکلات چون ازدحام جمعیت در روزهای پایانی هفته، ترافیک، آلودگی های صوتی و سایر آلودگی هایی که به دلیل وجود آرامستان در این محدوده از شهر ایجاد شده، گلایه مند هستند.
بررسی سوابق موضوع گویای این نکته است که اعضای دوره سوم شورای شهر گرگان مصوبه ای را برای خرید زمین آرامستان جدید این شهر در محور آق قلا تصویب کردند و در آن زمان اعلام شد که با خرید این زمین، گرگان تا سال ها نیازی به آرامستان جدید نخواهد داشت ولی با آغاز فعالیت شورای چهارم، اعضای جدید با اعتقاد به این که زمین خریداری شده مناسب این کاربری نیست، با اجرای آن مخالفت کردند. 
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص گفت: جلسات و پیگیری های مختلفی در این زمینه انجام شده و بنا شد در مسیر بزرگراه گرگان به آق قلا، 2 هکتار از یک زمین 9 هکتاری به آرامستان جدید تخصیص داده شود.
محمدابراهیم جرجانی افزود: آرامستان فعلی دیگر ظرفیتی ندارد و در نهایت اگر بخواهیم قبور را به صورت طبقاتی هم کار کنیم، در چهار ماه آینده دیگر فضایی برای تدفین اموات باقی نخواهد ماند.
وی عنوان کرد: شاید فاصله جدید مکان در نظر گرفته شده، کمی دور باشد، اما با آرامستان فعلی اختلاف فاصله زیادی ندارد و بنا داریم تا در مکان جدید، فضاها و قطعات مختلفی مانند قطعه هنرمندان، ورزشکاران، مشاهیر و نام آوران و مانند این گروه ها ایجاد کنیم تا مشکلی که در آرامستان فعلی وجود دارد، برطرف شود.
جرجانی گفت: مردم نگرانی تردد به آرامستان جدید را نداشته باشند، زیرا برای این مساله هم تصمیم گیری شده و اتوبوس های شهرداری و تاکسی برای این مسیر به تعداد لازم به کارگیری می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص خرید و فروش قبر نیز گفت: این رفتار مدتی است که باب شده، اما در گرگان به ندرت این مساله دیده می شود و اگر هم شاهد این قضیه در گرگان باشیم، بیشتر مساله آینده نگری است که برخی می خواهند در جوار اموات، خود دفن شوند.
مدیر آرامستان گرگان نیز در این پیوند گفت: از سال 1346 به بعد، دفتر ثبت در آرامستان ایجاد شده، اما از روی سنگ مزارها مشخص است که قدمت این آرامستان بیش از این تاریخ است.
علی اکبر شکاری افزود: سالیانه بین 1100 تا 1200 نفر در آرامستان فعلی گرگان دفن می شود، اما دیگر جایی برای تدفین وجود ندارد و این مساله کار ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی تصریح کرد: ما هیچ خرید و فروش مکان قبر نداریم و مکان های تدفین به طور رایگان در اختیار خانواده ها قرار داده می شود، اما از مساحت حدود 6 هکتاری، تقریبا یک هکتار مربوط به اداره اوقاف و امور خیریه است که برای تدفین در آن، هزینه هایی از مردم گرفته می شود و بخشی از آن هم در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران است که این فضا به طور رایگان به شهدا تخصیص داده می شود.
شهردار گرگان نیز در این زمینه گفت: برای حل مشکل ارامستان گرگان زمین هایی در اطراف شهر در نظر گرفته و پس از بررسی آنها حدود 2 هکتار زمین برای آرامستان جدید در نظر گرفته شد.
عبدالرضا دادبود افزود: در سه ماه آینده شاهد تدفین متوفیان در آرامستان جدید خواهیم بود و برای این آرامستان فضاهای مربوطه در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد داده ایم تا اگر فضا به مقدار کافی وجود داشته باشد، قبرها به صورت قطعه بندی باشد، اما شاید در کوتاه مدت و برای 2 هکتار جدید نتوانیم آن را انجام دهیم و اگر بنا به گسترش فضا باشد، بدون شک آرامستان جدید بعد از تکمیل زیرساخت های لازم، قطعه بندی خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان در مکان یابی آرامستان جدید اصول مختلفی باید رعایت شود که از آن جمله می توان بر این مساله تاکید کرد که آرامستان جدید از نظر فاصله از شهر و دسترسی شهروندان باید در نقطه مناسبی بوده و محدوده آرامستان در مسیر بادهای غالب قرار نداشته باشد. 
از سوی دیگر طراحی فضای کالبدی داخل آرامستان، فضای سبز، مجموعه اداری و خدماتی، معابر داخلی و پارکینگ به طور مناسبی انجام شود و امکانات مختلفی چون زباله سوز (البسه سوز) سردخانه، مسجد، سالن سوگواری، تصفیه خانه، درمانگاه، گل فروشی، ایستگاه اتوبوس، پاسگاه انتظامی، واحدهای تجاری نیز باید در آن ایجاد شود.
در ساخت آرامستان جدید شهر گرگان نیز می توان از تجربه موفق شهرداری تهران در بهشت زهرا استفاده کرد؛ یکی از اقدامات موفق شهرداری تهران در مجموعه بهشت زهرا (س)، تجمیع و ساماندهی خدمات مورد نیاز مراجعه کنندگان است، به طور نمونه می توان به تاسیس شعبه ثبت احوال، بانک، چاپ اعلامیه ترحیم، ترمه و گلاب فروشی، محل نوشتن پارچه و تابلو، نمایندگی روزنامه ها برای چاپ اعلامیه ترحیم، تهیه مداح و مواردی از این قبیل در یک مکان اشاره کرد که سبب می شود مراجعه کنندگان به راحتی به خدمات مورد نیاز دسترسی پیدا می کنند. 


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #آرامستان #گرگان #تدفین #گرفته #افزود #شهرداری #مساله #شورای #ایجاد #مختلفی #محدوده #ندارد #هکتار #مناسبی #رایگان #قبرهای #متوفیان #اختیار #مناسب #قبرستان #مراجعه #آینده #اموات #بیشتر #موضوع #فاصله #تکمیل #امامزاده #طبقاتی #اسلامی #عبدالله #جلسات #گرگانی #شهروند #هکتاری #تخصیص #تصریح #مجموعه #فروشی #ترحیم #زمینه #اتوبوس #جرجانی #مانند #کنندگان #اعلامیه #خدمات #تهران #نداشته #اعتقاد #دسترسی #قبرها #اطراف #ساماندهی #اینکه #برخوردار #باشند #آستان #تعداد #بالای #بویژه #دارند #ظرفیت #مربوط #آلودگی #بررسی #اعضای #قانونی #هزینه #تجاری #اعلام #عنوان #نخواهد

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : گرگان نیازمند آرامستان جدید

*

*


X https://sport45.site/