مازندشورا:خبرگزاری فارس مازندران سرویس فرهنگی؛ هادی ابراهیمی در یادداشتی به مسئله سبک زندگی فاطمه زهرا (س) پرداخته و این یادداشت را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است؛
روایت اوّل / علی شریعتی در اثر ارزشمند فاطمه،فاطمه است توانست بخشی از خصوصیات و سجایای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه (س) را به نگارش درآورد، نگارنده در این یادداشت با بیان دیگری بنا دارم به ذکر اوصاف، ویژگیها و چگونگی فاطمه شدن حضرت فاطمه زهرا(س) بپردازم هر چند قلم ناتوان حقیر نمیتواند به ذکر اوصاف همه جانبه بانویی که بر قلّه رفیع فضایل قرار گرفته بپردازد، امّا برخی از عالمان دینی ما نظیر علامه طبرسی در احتجاج، علامه امینی در الغدیر، شیخ صدوق در ثواب الاعمال، خوارزمی در مناقب، علامه حلی در کشف الیقین و علامه مجلسی در بحار الانوار و غیره از زوایای گوناگون به این موضوع مهم و اساسی پرداختهاند.
اینکه چگونه فاطمه، فاطمه شد؟ اندیشه و قلمی میطلبد به مثابه این عالمان دینی، آنچه که نگارنده به سطور این صفحات درج میکنم قطعاً بیان کننده همه زوایای وجودی آن شخصیت بزرگ و تاریخساز جهان اسلام نیست ولی چارهای ندارم که بیان کنم ما باید سبک زندگی را با شرایط امروزمان تعریف کنیم.
تعریفی که با استناد به معارف آسمانی و اهل بیت عصمت و طهارت بهویژه فاطمه اطهر(س) تضمینکننده سعادت دنیوی و اخروی ما است، در روزگاری زندگی میکنیم که تاثیر سبک زندگی غربی بر مسائل روزمره ما زیاد شده است، جامعه گرفتار چیزوارگی یا شیوارگی محصولات غربی شده است، امروز بازار رقابت سخت، بیّن هویّتها، فرهنگها و تمدن معاصر بر سر القای یا تثبیت سبک زندگی خاص هر یک از آنها در جوامع خودی و پیرامونشان است.
از یک طرف سامسونگ، الجی،دوو،کیا و هیوندا و کالاهای لوکس آنها از گوشی موبایل گرفته تا لوازم خانگی و خودروهای مدل بالا و از طرف دیگر میلیاردها تومان به جیب کمپانیهای خارجی میرود و متاسفانه فرهنگ و ذائقه ما را به همراه کالاهای وارداتی خودشان تعیین میکنند، چرا نمیتوانیم سبک زندگی خودمان را در بخشهای مختلف بهویژه اجتماعی بر مبنای الگوهای فاطمی تنظیم کنیم؟مهمترین چالشها در اصلاح سبک زندگی چیست؟ چرا در سبک زندگی باوجود برخورداری از منابع غنی دینی پیشرفت چندانی نکردیم؟مگر غیر این است که تقلید از غرب چیزی جز ضرر و فاجعه نیست؟ که مظاهرش شکلگیری جامعه مدرن، نظام طبقاتی، سیاست دینی را در کنار پیامبر لمس کرد،پس از عامالحزن و تنهایی پدر درکنار رسولالله بود و امابیها لقب گرفت، فاطمه (س) یکی از پنج تن آل عبا است، سررشته طهارت و تقوی است، اگر صدیقه است، اگر اسوه نیکان است بهدلیل این است که تجلی قرآن در رفتار او نمودار است، همسرداری،عبادت و شب زندهداری دیگر خواهی و ایثار، تعلیم و تربیت فرزندان و... .
روایت سوم / آیا آنچه که در سطور بالا آمده است برای فاطمه شدن کافی است؟ قطعاً پاسخ ما منفی است. آرمان شهر، یوتوپیا یا مدینه فاضله فاطمه(س) چه بود؟ آیا همان آرمان شهر اندیشمندان و فلاسفه دنیای معاصر کنونی چون آگوستین، توماس مور، کامپلانا، مارکس،نظامی،جامی، ابن خلدون و، افلاطون است؟برای بررسی دقیق این موضوع اولاً باید به تاریخ به مثابه یک موضوع فانتزی و سرگرمی نگاه نکنیم، چرا که فاطمه (س)شخصاً تاریخساز است؛آرمان شهری که ضامن و سلامت جامعه است آرمان شهری است که تفکر فاطمی و توحیدی را به ما نشان میدهد در برابر تفکر مادی و انتقادی غرب مدرن، فاطمه بودن و فاطمی زیستن سبکی است در برابر سبک زندگی غربی که نگاهش اومانیستی است.
فاطمه(س)عابدهای سیاستمدار، عالمی فقیه و انسانی ایثارگر است، آنجایی که پردههای ظواهر دنیایی از پیش چشمانش کنار رفته و به سبب کشفالغطاء بودن ملکوت همه چیز را بیتفاوتی خودپرستان ترسو و انحرافشان و مسیر ارتجاعی در امت اسلامی، فاطمه(س) را بر آن داشت؛ تا وجدانهای خفته را با شلاق ملامت بیدار کند.
آری اینگونه فاطمه، فاطمه شد که عبدالمنعم حسن که یک فرد سنّی بود علّت شیعه شدنش را به آموزههای خطبه فدکیه نسبت میدهد، خطبهای که کمتر از سوی مبلغان و کارشناسان دینی ما برای نسل تشنه معارف الهی گفته و یا پرداخته شده است.
در ماندگاری و فاطمه شدن آن حضرت همین بس؛ که او نخستین شهیده راه ولایت است، صدیقه طاهره مقام و موقعیت علی (ع) را میدانست؛ تواناییهای ذاتی و شایستگیهای مولای متقیان را از نزدیک درک کرده بود، دیدگاههای پیامبر را نسبت به آن حضرت شنیده بود و مصلحت جامعه نوپای اسلامی آن روز را در رهبری و امامت آن حضرت میجست، او با حکومت مستقر بیعت نکرد، حجّیت اجماع خوّاص اصحاب در بیعت را از بین برد، اندیشه عدالت صحابه را باطل اعلام کرد و اجماع اهل حل و عقد را در تشخیص حق و باطل نادرست شمرد و با تساهل و تسامح خوّاص مبارزه کرد.
سوزانده شدن در و مجروح شدن فاطمه(س) اینکه به زور حریم خانه فاطمه(س) تسخیر میشود، علی (ع)با دستی بسته از خانه بیرون کشیده شد، تا برای گرفتن بیعت در اجتماع مردم به مسجد برده میشود،زهرای مرضیه با آن بدن مجروح دامنه استقامت و مبارزه سیاسی خود را تا فضای کوچه ادامه میدهد؛ تا مردم شاهد باشند که او علناً معترض غصب حق علی (ع) است، ایستادگی او تا مرحله ای است که میخواهد مانع بردن علی (ع) به مسجد شود، ولی به زور کنار زده میشود، ضربه کاری دشمن او را از پای در میآورد و بیهوش به خاک کوچه میاندازند، وقتی به هوش میآید بهجای ناله از درد و اندوه از سقط فرزند، اولین چیزی که به زبان میآورد نام علی (ع) است.
آری اینگونه فاطمه،فاطمه میشود او که در خط مقدّم مبارزه است و عَلَم مبارزه با سران فتنه و ظلم را به دوش گرفته بود حتی در موعد شهادتش در زمینه برخورد علیه کودتاگران سقیفه به علی (ع) وصیّت میکند:آنانی که به او ظلم کردند و حقش را غصب کردند نباید در تشییع جنازهاش شرکت کنند،از آنها و پیروانشان بر پیکر او نماز بخوانند و شبانه دفن شود؛این وصیّت ضربهای بر پیکر دشمنان ولایت وارد ساخت،ضربهای که تا قیامت استمرار خواهد داشت و سند زنده و ماندگاری است به محکومیت خلفاء و غیرعادلانه بودن حکومت آنها.
روایت پنجم /
امروز بیش از گذشته محتاج مشی و سیره فاطمی هستیم،سبک زندگی فاطمه زهرا (س)سبکی منبعث از منابع اسلامی و برگرفته از قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص)است، اینکه چگونه این گزارههای اخلاقی و مذهبی که در آن حضرت درونی شد و شخصیت برجسته او را متجلی کرد، یکی از ضروریترین نیازهای جامعه امروز ماست، معاصرسازی این الگوهای مذهبی، تاریخی و انقلابی که باید گفت؛ فاطمه(س) یک انقلابی بود حرکتی است شایسته، از این رو مبلغان دینی،کارشناسان فرهنگی،دانشگاهیان و حوزویان برای فهم و ارائه این سبکها و مشیها قابل اتکاء باید آنها را به شکل روزآمد و کاربردی تبدیل کنند، تا سبک زندگی فاطمی به شکل فراگیر در الگوی ایرانی اسلامی ما متفاوت از جامعه مدرن غربی خود را نشان دهد.
86034/ج
منبع : فارس - مازندران
برچسب ها : #فاطمه #زندگی #جامعه #فاطمی #مبارزه #علامه #امروز #اسلامی #پیامبر #معاصر #موضوع #اینکه #روایت #گرفته #آرمان #مبلغان #کارشناسان #میدهد #اینگونه #برابر #صدیقه #ماندگاری #خوّاص #ضربهای #مذهبی #انقلابی #وصیّت #میآورد #حکومت #اجماع #مجروح #ولایت #طهارت #نگارنده #اوصاف #عالمان #زوایای #سیاسی #اجتماعی #پرداخته #یادداشت #اخلاقی #چگونه #اندیشه #بهویژه #کالاهای #الگوهای #ابراهیمی #معارف #مثابه #قطعاً #شخصیت #منابع
نظر شما در مورد : معاصر سازی سبک فاطمی، نیاز امروز ما