محتوای نمایش مسجد محدود به موضوع خاصی نیست/مخاطب نمایش مسجد ناب و خالص است

تاریخ انتشار : جمعه 04 اسفند 1396 - ساعت : 06:30

کد مطلب: 45324 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور:

محتوای نمایش مسجد محدود به موضوع خاصی نیست/مخاطب نمایش مسجد ناب و خالص است

مازندشورا: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: محتوای نمایش مسجد لزوما مذهبی نیست، بلکه می‌توان به موضوعات اجتماعی، سبک زندگی، محیط زیست، اقتصادی، و یا به یک کمدی سالم و درست پرداخت.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کورش زارعی پنجشنبه‌شب پس از پایان اجراهای روز نخست دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران در جمع گروه‌های حاضر در مرحله رقابتی جشنواره در کارگاهی دو ساعته  به بحث درباره چیستی نمایش مسجد پرداخت.

وی در این نشست کارگاهی اظهار کرد: نمایش مسجد به نوعی همان نمایش خارج از صحنه رایج در کشورهای غربی است، که یک گونه  آن تئاتر خیابانی است که در پیاده‌روها، میدان‌ها، یا کارخانه و سازمان‌ها و... برگزار می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور با تاکید بر این نکته که در نمایش مسجد  مخاطبان ما مردم درون مسجد هستند که اغلب مذهبی‌اند خاطرنشان کرد: محتوای نمایش مسجد لزوما مذهبی نیست، بلکه می‌توان به موضوعات اجتماعی، سبک زندگی، محیط زیست، اقتصادی، و یا به یک کمدی سالم و درست به‌عنوان جایگزین برنامه‌های مسجد به‌ویژه در اعیاد مذهبی ( با رعایت شان مسجد) پرداخت.

این مسؤول گفت: تفاوت تئاتر مسجد با سایر گونه‌ها در ساختار مسجدی آن است.

زارعی تصریح کرد: انتخاب متن  باید به لحاظ فرم و ساختار درست و اصولی بوده و به لحاظ محتوا همخوانی فرهنگی و اجتماعی با شهر و کشور  ما داشته باشد و توهین و یا تهدیدی برای فرهنگ ما و یا اقوام ما نباشد.

وی یادآور شد: داشتن یک داستان مناسب، با سیری هدفمند بسیار اهمیت دارد، باید دانست کاری که در مسجد اجرا می‌شود برای مخاطبی با سطحی مشخص (که یک تئاتر بین حرفه‌ای نیست) است، این کار بزرگی است که کارگردان تئاتر مسجد، مخاطبان تازه‌ای برای تئاتر کشور تربیت می‌کنید، حال آن که مخاطب نمایش مسجدی باید بتواند داستان نمایش را خوب درک کند.

کارگردان و بازیگر برجسته آثار نمایشی کشور خاطرنشان کرد: مخاطب نمایش مسجد ناب و خالص است، پس باید طوری با او برخورد کرد که راحت ماجرا را لمس کند کارگردان باید بداند کجا، برای چه کسی اجرا می‌کند و چه متن و داستانی در دست داشته و این متن چه ساختاری دارد.

زارعی با اعلام اینکه کارگردان باید ظرفیت خود و گروه خود را بشناسد تاکید کرد: بر این اساس، انتخاب بازیگر بسیار مهم است، باید شخصیت برای مخاطب باور پذیر باشد. همچنین کارگردان باید خود این نقش را پذیرفته و آن را درونی کرده و با آن کنار بیاید تا برای مخاطب باور پذیر جلوه دهد. مخاطب باید از ابتدا شخصیت نمایش را بپذیرد نه اینکه پس بزند.

وی در ادامه افزود: تئاتر یک قرارداد است، تماشاگر باید این قرارداد را بپذیرد پس باید موسیقی، طراحی لباس، گریم و نور، اکساسوار صحنه، انتخاب بازیگر و... باور پذیر باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و در ضمن این ارتباط محتوای مورد نظر تاثیرگذار شده و به او انتقال یابد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور ضمن اینکه برخی از آثار تئاتر مسجد را اغراق آمیز دانست، یادآور شد که کارگردان باید بازیگر را هدایت کند، چرا که تماشاگر امروز با رسانه‌های روز ارتباط دارد و با زبان خودش و روزمره حرف می‌زند و نباید دیالوگ‌ها و بازی‌ها اغراق آمیز باشد، حتی در کار تاریخی و این به تحلیل کارگردان و انتقال آن به بازیگر مرتبط است.

زارعی در پایان با تاکید بر این مهم که هیچ نکته‌ای نباید از نگاه کارگردان مخفی بماند گفت: بازی در سکوت کاری به مراتب دشوارتر از بازی همراه با دیالوگ است،  بازیگر باید دائم در جریان نمایش باشد، چه لحظات بازی و چه لحظات سکوت و سکون خود و البته این نشانه ذکاوت کارگردان است.

به گزارش فارس، دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران توسط واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مازندران و شهرهای ساری و نکا سوم و چهارم اسفند 96 در حسینیه قمر بنی‌هاشم(ع) و مسجد مهدیه ساری در حال برگزاری است.

86018/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #نمایش #کارگردان #تئاتر #مخاطب #بازیگر #نمایشی #زارعی #هنرهای #ارتباط #مازندران #تاکید #اینکه #محتوای #جشنواره #شخصیت #بپذیرد #دانست #انتقال #نباید #لحظات #اغراق #بسیار #تماشاگر #قرارداد #مذهبی #بچه‌های #کارگاهی #مردمی #دومین #گزارش #پایان #پرداخت #مخاطبان #مسجدی #یادآور #ساختار #اجتماعی #خاطرنشان #داستان

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : محتوای نمایش مسجد محدود به موضوع خاصی نیست/مخاطب نمایش مسجد ناب و خالص است

*

*


X https://sport45.site/