مازندشورا: غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با تشریح نشست امروز - یکشنبه - فراکسیون مستقلین ولایی مجلس که با حضور شهردار تهران به منظور بررسی مشکلات پایتخت برگزار شد، افزود: محمد علی نجفی در این نشست گفت که ترمیم بافت های فرسوده از برنامه های شهرداری تهران است چرا که این مساله در زمان بروز زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.
وی به نقل از نجفی یادآور شد: شهرداری تهران در تلاش است در سال آینده حداقل 10 درصد بافت های فرسوده را نوسازی کند که این امر جهشی در این حوزه محسوب می شود چرا که تاکنون سالانه تنها چهار درصد بافت های فرسوده نوسازی می شده است.
نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین گفت: شهردار تهران در این نشست با اشاره به تلاش شهرداری در 6 ماه گذشته برای افزایش 630 قطار مترو گفت که در 6 ماه گذشته در انتظار نتیجه مناقصات برای تأمین منابع به منظور خرید 630 قطار مترو و افزودن 800 واگن جدید بودیم که در صورت تحقق آن اولین قطار یک سال و نیم بعد به حرکت درمی آید.
جعفرزاده به نقل از نجفی یادآور شد: بیشترین سرمایهگذاری در وهله اول برای افزایش واگنها خواهد بود، از سوی دیگر در حوزه حمل و نقل عمومی طبق مقررات دولت باید هر اتوبوس که از عمر حداکثر هشت ساله برخوردار باشد باید از چرخه تردد خارج شود و این در حالی است که اغلب اتوبوسهای در حال تردد در سطح شهر بیشتر از 10 سال عمر دارند.
وی ادامه داد: شهردار تهران در این نشست تأکید کرد که هم اکنون به دنبال آن هستیم که در بزرگراه همت و خیابان جمهوری حداقل در جهت راه اندازی خطوط بی آر تی جدید یا ال آر پی اقدام کنیم که قطعا این امر باعث کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد هر چند تحقق این امر در گرو ارائه تسهیلات از سوی دولت است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در این نشست تعیین اهداف کلی برای شهرداری از جمله آلودگی هوا، مترو، تأمین منابع پایدار از محل دو میلیارد دلار فاینانس و اوراق مشارکت، حذف دلالان از حوزه مدیریت شهری، تحقق شعار 'تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی'، ارتباط منظم و کارشناسی شده شهرداری با مجلس، تحقق رویکرد عدم برخورد سیاسی با مسائل، نوسازی بافت های فرسوده و مقاوم سازی ساختمانها برای پیشگیری از گسترش عمق خسارات به هنگام بروز زلزله احتمالی، خروج اتوبوسهای فرسوده از چرخه تردد و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ازمواردی بود که مورد تأکید وکلای ملت قرار گرفت.
جعفرزاده یادآور شد: نجفی در این نشست با تأکید بر این که اداره شهرها مسئله مهمی است و امروزه به عنوان پیشانی مدیریت کشور محسوب میشود، مدیریت شهرها خاکریز هر کشوری محسوب میشود ضمن این که تغییرات شهرها جزو لاینفک هر مدیریت شهری است چنانکه امروز در تمام دنیا جمعیت شهرها به شکل مهاجرت از روستاها رو به فزونی رفته که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تقسیمبندیهای صورت گرفته قدیمی مبنی بر این که روستاها مراکز تولید و شهرها مرکز ارائه خدمات بوده بر هم خورده به این صورت که شهرها به مراکز تولید علم، اقتصاد و ارزش افزوده از طریق تکنولوژی جدید محسوب میشوند و دارای ارزش افزوده هستند ضمن این که تخریب زیست محیطی در شهرها افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: نجفی با اشاره به نتیجه حضور در جلسات مدیران شهری کلان شهرها که اخیرا برگزار شده است، اعلام کرد که تمام مدیران شهری حاضر در این نشست به این مهم اذعان کردند که بخش عمدهای از مشکلات کلانشهرها از طریق تعامل با مجلس حل میشود و قطعا بدون همکاری مجلس رفع معضلات این بخش امکانپذیر نیست و چنانچه مشکلات کلان شهرها برطرف نشود تهدیدی برای مدیریت کشور خواهد بود.
جعفرزاده تصریح کرد: شهردار تهران در این نشست با اشاره به سه استراتژی مهم حوزه شهری که تاکنون برای آن تصمیمگیری نشده است، گفت که تعیین تکلیف مدیریت محلی، مدیریت یکپارچهسازی شهری و تأمین منابع مالی و تقسیم منابع با تعیین سهم هر کدام از دستگاهها و مشارکت مردمی در تحقق این مهم از مواردی است که هنوز توسط مسئولان کشور برای آن تصمیمگیری نشده است و این در حالی است که برنامه ریزی شهرداریها و رسیدن به شهر هوشمند در گروی یکپارچه سازی اطلاعات مدیران شهری است.
وی ادامه داد: نجفی در این نشست ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای اقدامی بیسابقه از سوی آنان برای دیده شدن 9 ردیف مشخص به منظور تأمین منابع شهرداریها در قانون بودجه اعلام کرد که تأمین منابع شهرداریها از طریق فاینانس، ارزش افزوده و اوراق مشارکت اسلامی از جمله گامهای مهم مجلس بود که در این دوره از مجلس در قانون بودجه لحاظ شد البته ما هنوز استراتژی روشنی برای تحقق این منابع نداریم چرا که مجلس حکم داده که باید بخشی از این هزینهها از طریق دولت تأمین شود و این در حالی است که فقط 12 بار سخنگوی دولت به شهرداری تهران وعده داده که این امر محقق شود و پرداخت نرخ خدمات از محل یک سوم یارانه، بخشی از جرائم رانندگی و عوارض توسط دولت صورت بگیرد که این امر تاکنون تحقق پیدا نکرده است.مجلس باید برای اجرای قوانین در زمینه اختیارات شهرداری و منابعی که برای آن تعیین شده دولت را ملزم به تضمین این مهم کند.
این نماینده مجلس دهم گفت: شهردار تهران در پاسخ به برخی انتقادها پیرامون یادآوری سوابق مالی شهردار پیشین توسط مدیریت جدید شهری افزود که بنده نیز معتقد به این امر هستم که نباید به سوابق شهردار پیشین برگشت چرا که این موضوع در رویکرد سیاسی من جایی ندارد اما زمانی که تعداد زیادی از پیمانکاران برای دریافت بدهیهای خود که میراث شهردارپیشین بوده اطراف ساختمان شهرداری تجمع میکنند و شعار میدهند چارهای جز شفاف سازی نداریم.
جعفرزاده یادآور شد: نجفی گفت که هم اکنون شهرداری تهران 12 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که از این میان 8هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هزینه میشود و 4 هزار میلیارد تومان نیز باید به پرداخت بدهیهای شهردار سابق و اجرای طرحهای عمرانی پیمانکاران تخصیص یابد و این همان امری است که شهرداری را از نظر مالی در مخمصه قرار داده است بنابراین مردم باید به عنوان سهامداران اصلی شهرداری از این امر مطلع باشند.
وی افزود: نجفی در این نشست در تشریح اقداماتی که بعد از این شهرداری تهران باید برای صرفهجویی در منابع انجام دهد، خاطر نشان کرد که هم اکنون باید برای صرفهجویی در منابع به تغییر رویکرد از تمام جهات روی آوریم کما این که ناچار هستیم به جای کاشت چمن برای فضای سبز که به آب بیشتری نیازی دارد به سمت کاشت گونههای گیاهی که نیاز به آب کمتر دارد پیش برویم.
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: همچنین کاهش مصرف آب یکی دیگر از برنامههای جدی شهرداری تهران است چرا که تاکنون 750میلیون مترمکعب آب برداشت کردهایم که 3 برابر بیشتر از استاندارد آن بوده که در پی آن تنها باید 250 میلیون مترمکعب آب برداشت شود و این همان عامل اصلی فرونشست زمین در تهران است.
جعفرزاده گفت: شهردار تهران در این نشست اعلام کرد که یکی دیگر از مواردی که شهرداری را وادار به پاسخگویی میکند اظهارنظر برخی اعضای شورای شهر تهران است که در پی آن اتهاماتی به شهرداری نسبت داده میشود و در این شرایط ما نمیتوانیم نسبت به عملکرد مدیران شهری که در دور گذشته فعالیت داشتند بیتفات باشیم.
وی یادآور شد: شهردار تهران با تأکید بر این که ارتقاء حوزه حمل و نقل عمومی کلید حل مشکلات پایتخت است، گفت که هم اکنون بدترین حالت ممکن در حوزه حمل و نقل عمومی در تهران وجود دارد چنانچه تنها 21 درصد حمل و نقل شهری توسط ناوگان عمومی صورت میگیرد و اگر برخلاف سایر کشورها تاکسیرانی را نیز در این حوزه حساب کنیم به طور کل 41 درصد حمل و نقل توسط این ناوگان انجام میشود و این در حالی است که در سایر کلانشهرهای دنیا از جمله ورشو 75 درصد حمل و نقل عمومی از طریق تنها 2 خط مترو صورت گرفته و در سئول نیز 62 درصد حمل و نقلها از طریق ناوگان عمومی صورت میگیرد بنابراین ما از این جهت بسیار عقب هستیم.
جعفرزاده بیان کرد: نجفی در این نشست گفت که رویکرد کنونی شهرداری در جهت راهاندازی 4 خط جدید مترو به حومه تهران است که در این مسیر با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که به رغم اینکه شهرداری سابق در حوزه مترو زیرساختهای لازم در جهت تأمین تونلها و خطوط ریلی را فراهم کرده است اما به توسعه ناوگان عمومی توجه نکرده است.
وی یادآور شد: شهردار تهران اعلام کرد که در شرایط کنونی در تهران 1300 قطار مترو وجود دارد که از این تعداد 300 مترو در حال تعمیر بوده و تنها هزار قطار در حال تردد است که نتیجه آن میشود که در ساعتهای اوج کاری ازدحام به حدی می شود که برخلاف اهداف مدیریت جدید شهری شاهد چهرهای غیرانسانی در رفت و آمدها صورت گرفته از طریق قطارهای شهری هستیم.
منبع : شهردار آنلاین
برچسب ها : #تهران #شهرداری #شهردار #منابع #مدیریت #شهرها #عمومی #جعفرزاده #تأمین #یادآور #فرسوده #ناوگان #هستیم #نوسازی #اکنون #تأکید #مدیران #میلیارد #اعلام #رویکرد #مشارکت #تعیین #ادامه #محسوب #مشکلات #تاکنون #افزود #همچنین #نماینده #افزوده #گرفته #منظور #تومان #شهرداریها #پرداخت #نتیجه #افزایش #گذشته #اشاره #میگیرد #برداشت #قانون #کنونی #مواردی #استراتژی #تصمیمگیری #مترمکعب #چنانچه #صرفهجویی #شرایط #نکرده #اجرای #سوابق #پیمانکاران #پیشین #برخلاف #بودجه #نداریم #تعداد #بنابراین #بدهیهای #اهداف #زلزله #برنامه #برخوردار #حداقل #اتوبوسهای #برگزار #پایتخت #امروز #تشریح #فراکسیون #مستقلین #ولایی #بیشتر #آلودگی #روستاها #عنوان #مراکز #تولید #خدمات #سیاسی #اوراق #ارائه #شورای #اسلامی #فاینانس #تصریح
نظر شما در مورد : نوسازی 10 درصد بافت های فرسوده تهران