لزوم مردمی بودن و مردمی ماندن هیئات مذهبی

تاریخ انتشار : چهار شنبه 05 مهر 1396 - ساعت : 13:19

کد مطلب: 32878 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مازندشورا بررسی می کند:

لزوم مردمی بودن و مردمی ماندن هیئات مذهبی

اختصاصی مازندشورا: با شروع ایام محرم هیئات مذهبی فعالیت خود را جهت برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) در دهه‌ی اول ماه محرم آغاز کرده اند.

اختصاصی مازندشورا: با شروع ایام محرم هیئات مذهبی فعالیت خود را جهت برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) آغاز کرده اند.
با اینکه شهر ساری در سالیان اخیر همواره در حال انجام پروژه‌های متعدد و بزرگ بوده است، اما همواره بخشی از بودجه فرهنگی شهر را برای کمک به هیئات مذهبی به کار می گرفت. شهرداری در سال گذشته درگیر پروژه‌هایی بوده است که هر کدام در آینده می توانند به عنوان یک المان شهری مناسب مطرح شوند. در همین راستا و به علت مشکلات مالی شهرداری، اعضای شورای شهر در جلسه هفته گذشته مقرر نمودند تا شهرداری دیگر کمکی به هیئات مذهبی نداشته باشد.
از این رو در هفته گذشته جبهه‌گیری‌های بسیاری نسبت به این تصمیم شورای شهر صورت گرفته است. عده ای به این تصمیم معترض اند و بر این باورند که شهرداری موظف است از بودجه فرهنگی شهر، کمکی را به هیئات مذهبی اختصاص دهد. از طرفی دیگر عده‌ای معتقدند وظیفه حمایت مالی از هیئات مذهبی، با نهاد‌های دیگری چون سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد.
طبق قانون 16 و 17 شوراهای اسلامی شهر و روستا شهرداری باید از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی کمک های مالی خود را به هیئات و موسسات مذهبی انتقال دهد. بر همین اساس امسال و با توجه مشکلات مالی شهرداری، شورای شهر برای کنترل شرایط و جلوگیری از افزایش این مشکلات شهرداری را از پرداخت کمک مالی به هیئات منع کرد.
در ادامه‌ی واکنش‌ها علی‌اکبر زلیکانی در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به این موضوع، افرادی که کمک به هیئات مذهبی را از وظایف شهرداری می دانند به مناظره دعوت کرد.
در حال حاضر اینطور نیست که شهرداری ساری نخواهد بودجه‌ای را به امور فرهنگی و مذهبی اختصاص دهد، اما شرایط طوری رقم خورده است که شهرداری به رغم اثبات حسن نیت خود در سال های اخیر، امسال با توجه به مصوبه شورای شهر نمی‌تواند کمک مالی به هیئات مذهبی سطح شهر داشته باشد. در این شرایط دیگر نهاد های تاثیرگذار می توانند با تعامل و مشارکت بیشتر به بهبود شرایط کمک کنند.
از سوی دیگر بسیاری از هیئات با کمک های مردمی به فعالیت های خود ادامه می‌دهند و اصلی‌ترین رسالت برگزاری اینگونه مراسمات، یعنی مشارکت و همکاری مردم و دوستداران اهل بیت (ع) را به جا می آورند.
نکته حائز اهمیت اینجاست که در شرایط کنونی که شهر ساری می تواند پس از چهل سال صاحب کرسی استانداری باشد، دامن زدن به اینگونه بحث‌ها تنها در روند کار اخلال ایجاد خواهد کرد. باید توجه داشته باشیم که عملکرد شهرداری ساری در حوزه فرهنگی و مذهبی در سالیان اخیر بسیار درخشان بوده است.

نویسنده :

برچسب ها : #هیئت های مذهبی #ساری #شورای اسلامی ساری #شهرداری ساری

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : لزوم مردمی بودن و مردمی ماندن هیئات مذهبی

*

*


X https://sport45.site/