تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1396 - ساعت : 16:35

کد مطلب: 34054 چاپ به اشتراگ گذاشتن

برخی نرم افزارهای تاکسی موبایل از نظر امنیتی مورد تائید نیست

مازندشورا: شهردارآنلاین: شهردار قم گفت: برخی از نرم افزارهای تاکسی موبایل مانند اسنپ از نظر امنیتی مورد تائید نیست و حتی در بعضی از شهرهای کشور،آسیب ها و مشکلات اجتماعی ایجاد کرده است.

مازندشورا:مرتضی سقائیان‌نژاد در دهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم در ساختمان شهید باکری افزود: وجود این مشکلات در نرم افزارهای تاکسی که گاهی به دلیل نقض قوانین ایجاد می شود در برخی مواقع اعتراضاتی را از سوی رانندگان تاکسی به همراه داشته است.


وی اظهارکرد: با توجه به اینکه صادر شدن مجوزهای حمل و نقل برابر با قانون در حیطه وظایف شهرداری است، بعد از بررسی‌های لازم، تصمیم گیری اتخاذ می‌شود تا شاهد مشکلاتی نباشیم. در این خصوص برای هر نهادی شرح وظایفی تعریف شده تا آسیب های کمتری اتفاق بیفتد. البته در خصوص نرم افزار اسنپ که مورد تائید ما نیست انتظار می رود اعضای شورای اسلامی شهر قم در اسرع وقت تصمیمات لازم را بگیرند. اگر در نرم افزارهای تاکسی نکات امنیتی را در نظر بگیریم بسیاری از مشکلات و آسیب ها کاهش پیدا می کند.


شهردار قم یادآور شد:در حال حاضر نرم افزار تاکسی موبایل توسط سازمان تاکسی رانی قم با در نظر گرفتن همه نکات امنیتی راه اندازی شده و نظارت کاملی بر رانندگان دارد. سرعت تصمیم گیری و نظارت دقیق بر نرم افزار اهمیت زیادی دارد و شورای اسلامی شهر به موقع وارد تصمیم گیری ها شده اند که جای تقدیر دارد.


سقائیان‌نژاد متذکر شد: حل و فصل مشکلات اجتماعی ناشی از استفاده این نرم افزار با دشواری هایی مواجه است و باید هر چه سریع تر تصمیمات سازنده ای در جهت قانون مند کردن خدمات حمل و نقل بر بستر فضای مجازی اتخاذ شود. عدم توجه به اجرای قوانین و موازی کاری دستگاه‌های اجرایی و دخالت برخی از نهادهای غیر مسئول هر یک می تواند زمینه ساز بروز این دشواری ها در روند اجرای قوانین باشد.


شهردار قم همچنین با ذکر مثالی عنوان کرد: موبایل تاکسی همانند ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از محدوده شهر است که وقتی تاسیس شد سازمان ها به آن تاسیسات و امکانات می دادند از این رو مساله تاکسی موبایل که موضوعی درون سازمانی است باید در اختیار شهرداری قرار گیرد تا تصممیات لازم گرفته شود.

عباس ذاکریان در جلسه شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری، افزود: در این شیوه شرکت اسنپ، رانندگان به درستی شناسایی نمی شوند و از طرفی اطلاعات کامل راننده را به شهرداری نمی دهند، از این رو این شیوه به هیچ عنوان به لحاظ امنیتی مورد تائید شهرداری نیست.


وی خاطرنشان کرد:بر اساس قانون راهنمایی رانندگی مصوب در سال 89 ورود به خدمات حمل و نقل نیازمند اخذ مجوز از شهرداری می باشد اما شرکت اسنپ اعلام کرده با حکم دادستانی این مجوز را از شهرداری اخذ می کند. در حال حاضر این شرکت مجوزهای خود را از سازمان شهرداری ها گرفته است و هیچ یک از قوانین شهرداری را اجرایی نمی کند. از طرفی اسنپ محل مسافران خود را از طریق گوگل مپ شناسایی می کند که این بستر اینترنتی نیز مورد تائید ما نیست چرا که با قطع خدمات آن در ایران به هر دلیلی کلیه سیستم آن مختل خواهد شد به همین دلیل اسنپ باید در خدمات خود از نقشه ایرانی استفاده کند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم یادآور شد: همچنین مطابق با اعلام شهرداری، شرکت اسنپ باید از هر تراکنش 8 درصد شامل یک و نیم درصد سهم سازمان تاکسیرانی و و 6.5 درصد سهم موبایل تاکسی و شرکت حمل و نقل دریافت نماید اما در حال حاضر 13 درصد دریافت می کند.


وی متذکر شد:با توجه به فعالیت 6 هزار دستگاه تاکسی در قم، شرکت اسنپ باید رانندگان خود را از میان این افراد انتخاب کند تا هویت آن ها نیز مشخص باشد. در صورتی که شرکت اسنپ شرایط امنیتی و قوانین شهرداری را بپذیرد حاضر به مذاکره و همکاری هستیم.


در این جلسه همچنین رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تاکسی مبایل در قم باید طبق نظارت سازمان تاکسیرانی انجام شود تا دغدغه ای نداشته باشیم، در این راستا نرم‌افزار تاکسی موبایل با استفاده از جی‌پی‌اس تلفن‌های همراه و دستگاه ردیابی در تاکسی‌ها به ارائه خدمت می پردازد.


روح‌الله امرالهی در خصوص لایحه اخذ مجوز حمل و نقل اینترنتی توسط شرکت‌های زیرپوشش سازمان تاکسیرانی عنوان کرد:با نظارت کامل بر تاکسی موبایل ها می توان بر فعالیت رانندگان نظارت کرد و با رعایت نکات امنیتی بر تعرفه ها و نرخ ها نیز نظارت داشت.


وی خاطرنشان کرد:به تازکی یک شرکت، نرم افزاری را در رابطه با تاکسی موبایل راه اندازی کرده است که شاخصه های لازم را ندارد و مورد تائید نیست. در جهت جلوگیری از توسعه نرم افزارهای غیر قانونی که امنیت ان ها مورد تائید نیست سازمان تاکسی‌رسانی شهر قم یک فراخوان در طراحی نرم افزاهای مورد تائید منتشر کرد. با ارزیابی های لازم ۳ شرکت طراح نرم افزار تایید شدند تا نرم افزار تاکسی موبایل را برای سازمان تاکسیرانی قم به مرحله تولید برسانند.


امراللهی اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی شرایطی را مشخص کرده و تمام شرکت‌ها از جمله اسنپ می‌توانند با پذیرش این شرایط و با نظارت و کنترل سازمان تاکسیرانی در شهر قم به فعالیت بپردازند.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #تاکسی #شهرداری #موبایل #نظارت #تائید #افزار #تاکسیرانی #امنیتی #شورای #اسلامی #رانندگان #قوانین #خدمات #افزارهای #استفاده #تصمیم #قانون #عنوان #مشکلات #فعالیت #همچنین #شناسایی #گرفته #اینترنتی #دستگاه #شرایط #اعلام #خاطرنشان #شهردار #مجوزهای #همراه #ساختمان #سقائیان‌نژاد #اتخاذ #یادآور #اجرای #دشواری #متذکر #اندازی #اجرایی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : برخی نرم افزارهای تاکسی موبایل از نظر امنیتی مورد تائید نیست

*

*


X https://sport45.site/