تاریخ انتشار : یکشنبه 06 تیر 1395 - ساعت : 10:00

کد مطلب: 3830 چاپ به اشتراگ گذاشتن

سند آسیب شناسی شهرداری‌ها در حوزه ساماندهی صنایع و مشاغل شهری در کمیته فرعی کمیسیون کلانشهرهای دولت تصویب شد

مازندشورا:

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از تصویب سند آسیب شناسی شهرداری‌ها در حوزه ساماندهی صنایع و مشاغل شهری در جلسه کمیته فرعی کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور، علی نوذرپور با بیان خبر فوق گفت: در این جلسه که صبح شنبه هشتم خرداد تشکیل شد، مهندس خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور،‌ افشار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور، دکتر متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، سید مناف هاشمی معاون وزیر ورزش و جوانان، امانی معاون شهردار تهران، دنیامالی عضو شورای اسلامی شهر تهران و سایر نمایندگان دستگاهها و سازمان ها حضور داشتند.

وی افزود: مهمترین بند این سند، تهیه آئین نامه اجرایی بند 20 ماده 55 قانون شهرداری به منظور ساماندهی صنوف و مشاغل است که می بایستی ظرف مدت چهار ماه توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و با همکاری دستگاه های مرتبط نظیر وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و اتاق اصناف ایران تهیه و در نهایت به تصویب دولت برسد.

نوذرپور در خصوص تکالیف سایر دستگاه ها در خصوص ساماندهی صنایع و مشاغل شهری گفت: تکمیل بانک اطلاعات و سامانه های خدمات الکترونیک مشاغل شهری، تهیه نظام نامه واحد برای آموزش عوامل اجرایی و مدیرت شهری در حوزه مشاغل شهری، تعیین تکلیف دستورالعمل بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی برای مشاغل و صنایع کوچک مقیاس و پیگیری اصلاح و متناسب سازی ضوابط خاص صدور پروانه کسب با رعایت قوانین و مقررات شهرسازی با هدف اجرای دقیق طرح های جامع و تقصیلی شهرها از طریق کمیسیون های نظارت بر سازمان های صنفی از جمله مواردی است که به موجب این سند آسیب شناسی می بایستی از سوی وزارتخانه ها و دستگاه ها انجام بگیرد.

وی در ادامه اعلام کرد: سند آسیب شناسی شهرداری‌ها در حوزه ساماندهی صنایع و مشاغل شهری هفته آینده در جلسه کمیسیون اصلی خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت به ریاست وزیر محترم کشور و با حضور تنی چند از وزرا و معاونان رئیس جمهوری بررسی می شود.

وی در خصوص دلائل اهمیت توجه به ساماندهی صنایع و مشاغل شهری درکلانشهرها گفت: رشد سریع و بی رویه صنایع و خدمات در درون شهرها و پیرامون آنها از یک طرف و افزایش جمعیت کلان شهرها با روند صعودی از دیگر سو و انتظارات شهرهای پیرامونی از نقش کلانشهری آنها برای تامین خدمات مورد نیاز آنها، نیاز به کالا و خدمات را افزایش داده و این نیاز در آینده افزایش می یابد و صنایع و صنوف و مشاغل موجود در کلان شهرها تکافوی تامین نیازهای رو به رشد را نداشته و در نتیجه افزایش تعداد واحدهای صنفی، صنعتی و افزایش ظرفیت تولید و فعالیت واحدهای موجود را به دنبال خواهد داشت.

نوذرپور افزود: به نسبت این افزایش، شاهدیم که نظارت و دقت در اجرا و رعایت اصول و ضوابط استقرار فعالیت ها و در نظر داشتن معیارها و استانداردهای شغلی به دلایل مختلف همپای این رشد نبوده و در نتیجه تعارض، ناسازگاری و مزاحمت و آلودگی هوا ناشی از فعالیت های صنفی صنعتی در کلانشهرها گریز ناپذیر بوده و گریبان کلانشهرها را خواهد گرفت.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه با بیان اینکه شهر تهران تنها شهری در کشور است که داری سازمانی مستقل و انحصاری برای ساماندهی مشاغل و صنوف است و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر وابسته به شهرداری تهران زیر مجموعه معاونت خدمات شهری فعالیت می کند، گفت: در برخی کلانشهرهای کشور مثل شیراز، اصفهان، مشهد و کرج سازمان میادین و ساماندهی مشاغل بر اساس اساسنامه مصوب مدیریت بر عرضه میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل را با هم انجام می دهند.

وی افزود: در سایر شهرهای کشور، سازمان اجرایی برای امر ساماندهی وجود نداشته و فقط در خصوص رسیدگی به شکایت ها در حد تشکیل پرونده بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداریها عمل می شود.

نوذرپور در ادامه گفت: ساماندهی مشاغل از ابعاد مختلفی دارای مزایایی می باشد، در بعد اقتصادی به دلایل تسهیل دسترسی شهروندان به کالاها و خدمات، حفظ و تقویت قدرت اقتصادی شهر و بهبود وضع اشتغال و درآمد شهروندان با اهمیت است. در بعد زیست محیطی بدلیل کاهش انواع آلودگی و مزاحمت و حفظ سلامت جسمی و روانی شهروندان مهم است. در بعد کالبدی-فضایی بدلیل کاهش تراکم و ازدحام در محیط شهر و بهبود سیما و منظر شهری حائز اهمیت میباشد.

وی افزود: ساماندهی مشاغل در بعد اجتماعی-فرهنگی به دلایل تقویت هویت شهری و محله ای، حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی اشتغال و تقویت تنوع و جاذبه در فضاهای شهری امری با اهمیت است و در حوزه مدیریتی بدلایل ایجاد هماهنگی میان قوانین و نهادهای مختلف شهری، تقویت هماهنگی مدیریت شهری و مدیریت زیست محیطی و تسهیل اجرای طرح های شهرسازی و ساماندهی فضائی مهم است.


منبع : امور شهرداری های وزارت کشور

برچسب ها : #مشاغل #ساماندهی #صنایع #معاون #شهرداری #افزایش #تهران #خدمات #شهرداری ها #اهمیت #نوذرپور #تقویت #فعالیت #افزود #دهیاری #شهرها #کمیسیون #کلانشهرهای #وزارت #شناسی #شهرسازی #شهروندان #مدیریت #دلایل #تصویب #شهرداری‌ها #دستگاه #ادامه #اجرایی #مزاحمت #صنعتی #آلودگی #مختلف #بهبود #بدلیل #فرهنگی #هماهنگی #محیطی #اشتغال #اقتصادی #تسهیل #واحدهای #کلانشهرها #اجرای #قانون #بایستی #اجتماعی #حفاظت #تشکیل #کمیته #کلانشهر #شهرداریها #آموزش #ضوابط #تامین #موجود #نداشته #شهرهای #آینده #رعایت #قوانین #نظارت #نتیجه

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : سند آسیب شناسی شهرداری‌ها در حوزه ساماندهی صنایع و مشاغل شهری در کمیته فرعی کمیسیون کلانشهرهای دولت تصویب شد

*

*


X https://sport45.site/