تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1396 - ساعت : 09:16

کد مطلب: 44991 چاپ به اشتراگ گذاشتن

برگشت طرح ترافیک روی میزشورای شهرتهران

مازندشورا: شهردارآنلاین: لایحه طرح ترافیک جدید شهرداری تهران به‌شورای شهر تهران عودت داده شد. این طرح که برای بررسی و تصویب نهایی به کمیته تطبیق فرمانداری تهران ارسال شده بود، با درج ایراداتی درباره نرخ‌ها و عوارض دریافتی، دچار مغایرت‌های قانونی شناخته شد تا باردیگر بررسی و اشکالات قانونی آن رفع شود.

مازندشورا:این مسأله البته به‌معنای رد لایحه ترافیک و عدم اجرای آن در سال 97 نیست. چراکه طرح ترافیک جدید در شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده و پلیس راهور نیز پای این طرح را امضا کرده است! شورای شهر تهران 10 روز فرصت دارد تا در مورد ایرادات بندهای این طرح نظر خود را اعلام کند و اگر در این فرصت نظری از سوی شورای شهر اعلام نشود، طرح ترافیک 97 باطل خواهد شد.

غلامحسین آرام، معاون فرمانداری تهران نیز تنها اعلام کرده است که به‌علت برخی مغایرت‌های قانونی، طرح جدید در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد و به‌شورای شهر بازگشت داده شده است.ظاهرا فرمانداری تهران نسبت به نرخ‌های پیشنهادی اعتراض داشته است.

البته به گفته یک منبع آگاه، عمده این ایرادات به‌بندی بر می‌گردد که قرار است برای طرح ترافیک جانبازان، تخفیف 50 درصدی قائل شود. در این بند، از یک مصوبه قانونی دو برداشت متفاوت شده است. از یک سو شهرداری و شورای شهر معتقدند که طبق قانون، وزارت کشور یا همان دولت موظف به پرداخت 50 درصد باقیمانده هستند، چراکه شهرداری سهم 50 درصدی خود را پرداخته، اما برخی دیگر همچون اعضای کمیته تطبیق بر این باورند که این 50 درصد باید به‌صورت رایگان حساب شود. این برداشت البته به گفته مسئولان شهرداری، پرداخت از جیب مردم محسوب می‌شود که عادلانه نیست!


با این حال اگر اشکالات و ایرادات مورد نظر در شورای شهر، تأیید نشده و شورایی‌ها اصرار به اجرای همین طرح با نرخ‌های مورد نظر داشته باشند، این هیأت حل اختلاف است که باید در این زمینه نظر نهایی خود را اعلام کند. هیأت حل اختلاف می‌تواند رأی به ماندن یا نماندن این نرخ‌ها، عوارض و استثنائات و تخفیفات مرتبط با آن بدهد.
البته این منبع آگاه به «ایران» می‌گوید که پیش از ارسال لایحه به فرمانداری و حتی طرح آن در شورای شهر، مسئولان شهرداری رایزنی غیر رسمی با کمیته تطبیق داشته‌اند و در همان زمان هم اگرچه نظرات متفاوتی وجود داشت، اما در مجموع هیچ نظر مخالفی برای اجرای طرح وجود نداشت وکسی ایرادات قانونی نگرفت. البته کمیته تطبیق تنها می‌تواند از باب مغایرت‌های قانونی درباره نرخ‌ها، ارزان شدن یا گران شدن آن اظهار نظر کند و نه بیشتر!


آنطور که غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران می‌گوید در صورت باطل شدن طرح ترافیک 97، طرح قدیمی به اجرا در می‌آید.
وی با بیان اینکه حدود پنج بند مورد اعتراض فرمانداری تهران قرار گرفت که یکی از آنها مربوط به دریافت عوارض‌ها است، تصریح می‌کند: در طرح جدید فردی که دارای پلاک خودروی زوج است و منزل وی نیز در محدوده زوج و فرد قرار دارد باید عوارض ریالی پرداخت کند در صورتی که این خودرو در طرح قدیمی باید به صورت رایگان تردد می‌کرد و عوارض ریالی را نمی‌پرداخت.
سؤال اصلی اینجاست آیا شورای شهر تهران می‌تواند اصل لایحه را بازگردانده و طرح ترافیک قدیم به روال امسال اجرا شود؟ بسیاری از شهروندان بر این باورند که در صورتیکه طرح جدید به مرحله اجرا نرسد، همین طرح با کیفیت فعلی در سال آینده و لااقل در چند ماه ابتدایی سال اجرا می‌شود. اما پاسخ این سؤال منفی است.

چراکه طرح ترافیک در هر سال نیازمند یک مصوبه و نرخ قانونی از شورای شهر تهران است و این‌طور نیست که هر طرح طی چند سال تداوم داشته باشد.بنابراین اگر این مصوبه تعیین تکلیف نشود، هیچ مصوبه دیگری برای اجرای طرح ترافیک جدید در سال آینده وجود ندارد و اگر شورا بخواهد لایحه مورد نظر شهرداری را پس بگیرد، حتماً باید مصوبه‌ای جدید در این زمینه داشته باشد وگرنه طرح ترافیک بلاتکلیف می‌ماند.
پلیس تنها به زیر ساخت‌ها ایراد دارد!

آنطور که این مقام آگاه می‌گوید موارد اختلاف نظر پلیس و شهرداری تهران درباره طرح ترافیک جدید، تنها به نبود زیرساخت‌های کافی بر می‌گردد، این درحالی است که زیر ساخت برای اجرای طرح ترافیک موجود است اما نیازمند تقویت و بهسازی است. هم‌اکنون در هر سه محدوده ورودی، خروجی و داخلی طرح ترافیک مرکزی، دوربین‌های ثبت تخلف و جریمه وجود دارد، اما این دوربین‌ها باید تقویت شود. از طرفی شهرداری درحال تکمیل شبکه دوربین‌های خروجی است و دوربین‌های ورودی هم در حال به روز شدن است. از طرفی نمی‌توان گفت زیرساختی وجود ندارد، چراکه پلیس هم با همین زیرساخت‌های موجود اعمال قانون می‌کند.


حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این باره نظر متفاوتی دارد. او به «ایران» می‌گوید: بعید است که لایحه طرح ترافیک به شورای حل اختلاف برود. از این نظر که این طرح جنبه عوارضی دارد و طبق قانون عوارض باید تا 15 بهمن ماه هر سال برای سال آینده تصویب شود. باتوجه به اینکه هم‌اکنون از 15 بهمن ماه گذشته‌ایم و هیأت انطباق هم، مصوبه شورا را رد کرده است، حتی اگر مصوبه جدیدی داشته باشد به این معناست که برای سال آینده اجرا نخواهد شد!
وی ادامه می‌دهد: براین اساس اگر شورا، مصوبه جدید داشته باشد و به هیأت حل اختلاف ارسال شود، در هر صورت مصوبه دوم بعد از 15 بهمن ماه بوده است. بنابراین بهتر است که این لایحه از سوی شورا به شهرداری عودت داده شود تا ایرادات و اشکالات آن هم رفع شود.
نظری درباره تکلیف مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک هم این‌طور توضیح می‌دهد: از آنجاکه لایحه شهرداری امکان اجرا در سال 97 را ندارد، لاجرم برای سال آینده، وضعیت ورود به محدوده طرح مثل روال سال‌های گذشته خواهد بود. در زمان باقیمانده هم باید نحوه تخصیص سهمیه‌ها بررسی شود. با این توصیف فکر می‌کنم که طرح ترافیک فعلی تا پایان فروردین ماه سال آینده نیاز به تمدید داشته باشد.
نرخ ورود به محدوده مصوبه طرح جدید ترافیک نیز از 13 هزار و 400 تومان آغاز و سقف آن 36 هزار تومان در روز است. در مصوبه جدید ضرایب و تخفیف‌هایی برای تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شامل داشتن معاینه فنی برتر(20 درصد تخفیف) و همچنین زمان تردد در محدوده در نظر گرفته شده‌است.


به‌دنبال طرح جدید شهرداری تهران درباره نحوه ورود به «طرح ترافیک»، انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «‎از زمان اعمال ممنوعیت ورود به منطقه مرکزی شهر به‌عنوان راهکاری برای پیشگیری از تشدید آلودگی هوای شهر، دسترسی آزاد و آسان روزنامه‌نگاران به محدوده طرح ترافیک برای انجام وظایف حرفه‌ای خود، دغدغه صنفی مهمی بوده است. اکنون که شهرداری تهران در صدد انجام تغییراتی در این طرح است، این دغدغه دیگر بار اهمیت یافته است. با توجه به اینکه شهرداری تهران هنوز نتوانسته است راه حل مناسبی برای حل این مشکل ارائه کند و نیز با توجه به درخواست‌ روزنامه‌نگاران، انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران درجهت دفاع از حقوق صنفی و تعامل با شهرداری تهران، دیدگاه خود را در مورد این موضوع اعلام می‌کند.
‎انجمن صنفی معتقد است که اجازۀ تردد روزنامه‌نگاران در محدوده طرح ترافیک، برای انجام وظیفه حرفه‌ای آنها، امری ضروری است. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، اختصاص طرح ترافیک به روزنامه نگاران، طبق رویه گذشته را، حق طبیعی آنان دانسته و تصمیم‌گیری غیرشفاف و با حضور افراد غیرمرتبط با حرفه خود را مغایر این حقوق می‌داند.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #ترافیک #تهران #شهرداری #مصوبه #شورای #محدوده #لایحه #فرمانداری #آینده #اجرای #البته #عوارض #اختلاف #قانونی #ایرادات #اعلام #می‌گوید #روزنامه‌نگاران #درباره #کمیته #چراکه #تطبیق #می‌تواند #می‌کند #اینکه #ندارد #دوربین‌های #پرداخت #روزنامه #انجمن #قانون #نگاران #استان #دغدغه #بنابراین #تعیین #تکلیف #حرفه‌ای #زیرساخت‌های #تومان #هم‌اکنون #ورودی #خروجی #مرکزی #این‌طور #تقویت #گذشته #می‌دهد #اعمال #موجود #نرخ‌ها #اعتراض #می‌گردد #تخفیف #درصدی #نرخ‌های #انطباق #تصویب #غلامحسین #معاون #مغایرت‌های #برداشت #باقیمانده #متفاوتی #آنطور #قدیمی #ریالی #ارسال #زمینه #باورند #رایگان #مسئولان #اشکالات #نیازمند

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : برگشت طرح ترافیک روی میزشورای شهرتهران

*

*


X https://sport45.site/