آرامشی كه در سايه «نه به چهارشنبه‌سوری» بر جامعه حاكم شد

تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 اسفند 1396 - ساعت : 22:30

کد مطلب: 46768 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گزارش فارس از چهارشنبه آخر سال در مازندران/

آرامشی كه در سايه «نه به چهارشنبه‌سوری» بر جامعه حاكم شد

مازندشورا: ايران سرزمينی كهن با داشته‌های مختلف فرهنگی است و جشن چهارشنبه‌ آخر سال، هم از جمله جشن‌ها و آدابی است كه از ايران باستان تاكنون در ايران برپاست و بايد با افزايش آگاهی، آرامش را در چهارشنبه آخر سال بر جامعه حاكم كرد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، همه‌ساله در چنین روزهایی و در چهارشنبه آخر سال، تب و تاب برگزاری این جشن باستانی همه جا را فرا می‌گیرد اما ورود مواد محترقه، نارنجک، ترقه و ... در سال‌های اخیر موجب شده است که این جشن باستانی به کام مردم تلخ شود.

در سال‌های اخیر این سنت دیرینه چهارشنبه آخر سال، تبدیل به نوعی رفتارهای ناهنجار و پرخاش‌گرایانه همراه با نارنجک و ترقه، شده است و آرامش از مرد و زن، پیر و جوان، بزرگ و کوچ ربوده شود.

امسال با تلاشی برای احیای این سنت، امسال در یک اقدامی نو، تلاش شد تا با «نه به چهارشنبه‌سوری»، چهارشنبه‌ آخر سال آرام برای همگان رقم بخورد.

کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری» موجب شد که امسال براساس آنچه توسط مسؤولان علوم پزشکی، اورژانس و آتش‌نشانی‌ها اعلام شده است، شاهد کاهش عمق خطرات ناشی از برنامه‌های ناهنجار چهارشنبه‌ آخر سال در بین مردم باشیم.

* 132 مصدوم در مازندران در چهارشنبه آخر سال

سخنگوی اورژانس مازندران تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال در استان را 132 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 120 مورد سرپایی درمان شدند.

ذکریا اشکپور درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه چهارشنبه آخر سال در مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از 132 مصدوم حادثه چهارشنبه آخر سال در مازندران، 120 مورد به‌صورت سرپایی و 12 نفر در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی گفت: ساروی‌ها بیشترین مصدوم حادثه چهارشنبه آخر سال امسال را دارند و قائم‌شهری‌ها و آملی‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس اعلام گزارش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در روزهای اخیر، تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال در سال گذشته 97 نفر و مصدومان سال 94 هم 67 نفر اعلام شد.

* عمق حادثه حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری در مازندران نسبت به سال گذشته کمتر بود

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران اظهار کرد: عمق حادثه حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری در مازندران نسبت به سال گذشته کمتر بود ولی در تعداد افراد مصدوم نسبت به سال گذشته، تعداد مصدومان بیشتری داشتیم.

یحیی صالح طبری گفت: تلاش همه ما برای فراهم کردن زندگی سالم برای همه هموطنان است و امیدواریم با کاهش آمار حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌ آخر سال و حوادث آخر سال، شاهد سالی با نشاط برای همگان باشیم.

* هیچ بازداشتی از متخلفان برگزاری آئین چهارشنبه‌سوری در مازندران نداشتیم

فرمانده انتظامی مازندران هم با اعلام اینکه هیچ بازداشتی از متخلفان برگزاری آئین چهارشنبه‌ آخر سال در مازندران نداشتیم؛ خاطر نشان کرد: امسال هم مانند سال گذشته، هیچ بازداشتی در این راستا نداشتیم.

سردار سیدمحمود میرفیضی با قدردانی از همکاری مردم و رعایت ایمنی گفت: پلیس از ساعت‌های اولیه منتهی به شب گذشته در آماده‌باش کامل بوده است و با تذکرات مختلف، مردم را به آرامش در برگزاری این سنت دعوت کرده است.

وی بیان داشت: همچنان که اعلام کرده‌ایم، نگاه پلیس به مقوله پایان سال اجتماعی است و پلیس در کنار نگاه اجتماعی، مسؤولیت حفظ جان مردم را هم برعهده دارد.

* کاهش  60 درصدی آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری در بهشهر

رئیس بیمارستان امام خمینی بهشهر هم با بیان اینکه در چهارشنبه آخر سال، شاهد کاهش 60  درصدی آمار مصدومان چهارشنبه‌ آخر سال در بهشهر بوده‌ایم گفت: در چهارشنبه‌سوری امسال 6  نفر دچار مصدومیت شده‌اند که به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند.

افشین امیرخانلو افزود: سال گذشته در آخرین چهارشنبه سال، آمار مصدومان ما 15 مصدوم بود و امسال این تعداد به 6 نفر رسیده است.

* کاهش چشمگیر حوادث چهارشنبه آخر سال در نکا

مسؤول ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری نکا هم اظهار کرد: با توجه به حرکت مردمی کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری» و با احترام به شهدای آتش‌نشان، امسال شاهد کاهش چشمگیر حوادث چهارشنبه آخر سال در نکا بوده‌ایم.

عباس اکبرزاده در گفت‌وگو با فارس، افزود: در آستانه سال نو، همه مأموران ایستگاه‌های آتش‌نشانی نکا همچون همیشه در آماده‌باش کامل هستند و از شهروندان خواهشمندیم در هنگام بروز حادثه، ضمن حفظ خونسردی، مراتب را به 125 اطلاع دهند.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که نگهداری و حمل هر نوع مواد محترقه می‌تواند خطرات ناگواری را برای فرد و خانواده به همراه داشته باشد و لذا امیدواریم همه مردم با رعایت این موارد، با گذر از حوادث چهارشنبه آخر سال، سلامت در کنار خانواده و برگزاری جشن سال نو باشند.

* سنت چهارشنبه‌سوری، دستخوش ناهنجاری‌ها

یکی از شهروندان نکایی در مورد ماهیت چهارشنبه‌‎سوری می‌گوید: چهارشنبه‌سوری، سنتی دیرینه است که متاسفانه در سال‌های اخیر ماهیت و اصالت آن دستخوش ناهنجاری‌های مختلف شده و این سنت به نوعی کاملا" در حال از بین رفتن و انقراض بود.

محمد میرزاپور با اعلام اینکه چهارشنبه‌‎سوری، سنت ایرانی و قدیمی است، به خبرنگار فارس، گفت: «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه به‌عنوان یکی از روزهای هفته و «سوری» به معنی سرخ، گرفته شده است و از دوران گذشته افراد در این روز و در آخرین چهارشنبه سال، با  جمع کردن هیزم‌های مانده و بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من» تلاش داشتند تا به‌نوعی با پریدن از آتش و براساس اعتقادی که داشتند، بیماری و کسالت خود را به آتش داده و روشنایی، سرخی و زندگی را از آتش برای خود بگیرند.

وی افزود: براساس آنچه می‌دانیم انسان از چهار عنصر آب، خاک، آتش و باد ساخته شده است و ابن سینا در کتاب قانون خود آورده است که دو عنصر سنگین، یعنی خاک و آب، سازنده اعضای بدن هستند و دو عنصر سبک، یعنی آتش و هوا، سازنده روح هستند و لذا با توجه به اینکه «آتش» یکی از عناصر تشکیل‌دهنده بدن و روح آدمی است لذا می‌تواند همچون عناصر سازنده دیگر، تأثیرات مثبت خود را بر جان و روح ما داشته باشد و به ما آرامش دهد.

این شهروند نکایی بیان کرد: به دور از همه خرافاتی که برای چهارشنبه‌ آخر سال متصور و بیان شده است، بودن در کنار آتش و به صبح رساندن افراد در فضایی آرام و دلنشین، چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد اما ورود ترقه‌ها، مواد محترقه و آتش‌بازی‌های نامعقول در سال‌های اخیر به سنت چهارشنبه‌ آخر سال و تبدیل شدن چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی، موجب شده است که نه‌تنها این سنت و خلق لحظات با هم بودن به حاشیه کشیده شود، بلکه برای رفع این ناهنجاری‌ها سعی شود تا این سنت از بین برود و جان نگیرد.

میرزاپور اضافه کرد: امسال در یک اقدامی مهم و اثرگذار، تلاش شد تا با استفاده از اراده عمومی برای گفتن «نه به چهارشنبه‌سوری» ضمن اینکه خطرات و ناهنجاری‌های ترقه‌بازی، کاهش یابد برای نگه‌داشت سنت چهارشنبه‌ آخر سال، تلاش شود که تا حدودی موفق عمل شده است و کاهش آمار صدمات «چهارشنبه‌سوری» بیانگر این مسأله است.

وی گفت: آئین چهارشنبه‌ آخر سال، یکی از آئین‌های مهم ایرانیان برای استقبال از نوروز است و لذا حفظ و انتقال صحیح آن به نسل‌های جدید توسط خانواده و مسؤولان با فرهنگ‌سازی مناسب، لازم و ضروری است.

* آش گزنه و چهل‌سوزی، سنت مازندرانی‌ها در چهارشنبه آخر سال

سمیرا طاهری از دیگر شهروندان مازندرانی هم با اعلام اینکه پختن «آش گزنه» از سنت‌ها و رسوم متداول مازندرانی‌ها در آخرین چهارشنبه سال بوده است، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر این سنت تا حدودی به فراموشی سپرده شده است و به ندرت در برخی منازل پخت می‌شود.

وی در گفت‌وگو با فارس، افزود: آش گزنه و یا آش چهل‌سوزی شامل گزنه و گیاهان مختلف دارویی، جنگلی و خودرو بوده است که به‌عنوان گیاه طبی برای امراض مختلف به‌کار می‌رفته است و زنان روستایی با پختن این آش، بر این اعتقاد بودند که با خوردن این آش، همه کسالت و مریضی خود را در این سال کهنه و قدیمی جاگذاشته و سال جدید را با سلامتی آغاز می‌کنند.

طاهری گفت: توجه به فرهنگ، اصالت و آداب و رسوم بومی و محلی و زندگی گذشتگان، بخشی از تاریخ ما است و نباید به راحتی از کنار آن بگذریم و تنها چهارشنبه‌سوری را در آتش‌بازی‌ها خلاصه کنیم، بلکه باید بدانیم اصالت چهارشنبه‌سوری، در همین دورهمی‌ها و نشاط و شادی آخر سال برای آغاز سالی نو و با نشاط است.

به گزارش فارس، جامعه نیازمند شادی مناسب، بدون حاشیه و با رعایت خطوط قرمز است که در این راستا، دستگاه‌هایی همچون شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی دیگر می‌توانند زمینه ایجاد شادی و نشاط در جامعه را به‌عنوان یکی از وظایف خود در دستور کار قرار داده و از بروز ناهنجاری‌های بی‌ضابطه و قانون جلوگیری کنند.

انتهای پیام/86002/ح


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #چهارشنبه #چهارشنبه‌سوری #مازندران #مازند #شهر #چهارشنبه‌ #امسال #مصدومان #گذشته #اعلام #نکا #حادثه #تعداد #اینکه #سال‌های #حوادث #مصدوم #برگزاری #اظهار #مختلف #افزود #گزارش #براساس #افراد #آرامش #رعایت #زندگی #بازداشتی #جامعه #سازنده #مازندرانی #فرهنگ #به‌عنوان #ناهنجاری‌های #زنده #خانواده #اصالت #همچون #بهشهر #حادثه‌دیدگان #درمان #گفت‌وگو با #سرپایی #محترقه #خطرات #قانون #عناصر #کسالت #اورژانس #پریدن #ایرانی #قدیمی #تبدیل #حاشیه #داشتند #مناسب #ناهنجار #باستانی #اقدامی #ایران #همراه #همگان #پزشکی #میرزاپور #چهل‌سوزی #مازندرانی‌ها #طاهری #حدودی #ماهیت #ایمنی #آماده‌باش #نارنجک #اجتماعی #راستا #شده‌اند #امیدواریم #دارند #متخلفان #نداشتیم #بوده‌ایم #چشمگیر #دیرینه #دستخوش #ناهنجاری‌ها #چهارشنبه‌‎سوری #می‌تواند #شهروندان #آتش‌نشانی #شهرداری #استان #باشیم

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : آرامشی كه در سايه «نه به چهارشنبه‌سوری» بر جامعه حاكم شد

*

*


X https://sport45.site/