آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم/حق‌آبه امتیاز کشاورزان است

تاریخ انتشار : چهار شنبه 05 اردیبهشت 1397 - ساعت : 09:22

کد مطلب: 48770 چاپ به اشتراگ گذاشتن

آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم/حق‌آبه امتیاز کشاورزان است

مازندشورا: ممنوعیت کشت شالی همچنان پتکی است که بر سر کشاورزان سنگینی می‌کند اما رئیس شورای روستای چمازتپه گهرباران پرده از بحث ضرورت پرداخت حق‌آبه به کشاورزان برداشت و می‌گوید؛ در راستای تسطیح اراضی، وزارت نیرو و آب منطقه‌ای به کشاورزان امتیاز آب فروختند و همه کشاورزان این منطقه دارای حق‌آبه هستند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بحران کم‌آبی که این روزها به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی مازندران تبدیل شده، بخش کشاورزی استان را نشانه رفته و بسیاری از کشاورزان مازندرانی را با اما و اگر روبرو کرده است.

روزهای آغازین سال جاری بحث کم‌آبی و کاهش 70 درصدی ذخیره آبی سد شهید رجایی ساری به یکی از پُر بحث‌ترین موضوعات در محافل خبری و دید و بازدیدهای نوروزی در استان تبدیل شد که موج بسیاری از نگرانی را با خود به‌همراه داشت.

انتشار نامه شرکت آب منطقه‌ای مازندران به سازمان جهاد کشاورزی استان درباره وجود معضل کم‌آبی در مازندران و تأمین نکردن آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهر سورک یعنی زمین‌های شالیزاری بخش گهرباران شهرستان میاندورود، آب پاکی را روی دست کشاورزان میاندورودی ریخت تا در فصل زراعی جاری با معضل جدیدی روبرو شوند.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران در روزهای پایانی سال و نزدیک به آغاز شالیکاری خبر از تأمین نکردن آب مورد نیاز اراضی کشاورزی بخش گهرباران داد که این مسئله موجب شد تا شوک جدی به کشاورزان مازندرانی وارد شود.

کشاورزان میاندورودی با توجه به اینکه سال‌ها دارای حق‌آبه هستند و همه ساله بر اساس قراردادهای موجود نسبت به پرداخت آب‌بها اقدام می‌کنند از این اقدام ناگهانی شرکت آب منطقه‌ای گلایه‌مند و خواستار رسیدگی این مسئله از سوی مسؤولان استانی شدند.

* شالیکاری تنها راه کسب درآمدم است

یکی از کشاورزان میاندورودی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: کشاورزی و شالیکاری تنها راه کسب درآمد و تأمین مایحتاج زندگی من است و اگر نتوانیم امسال کشاورزی کنیم با مشکل جدی روبرو خواهیم بود.

مسعود رضایی با اشاره به اینکه در بعضی از سال‌ها با مشکل کم‌آبی مواجه بودیم اما کشت برنج تعطیل نمی‌شد، اظهار کرد: زمانی که خود را برای فصل کشاورزی سال جاری مهیا می‌کردیم به‌یکباره شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد به شما آب برای کشت شالی نمی‌دهیم که این موضوع واقعاً جای گلایه دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته برخی از شهرهایی که از منابع آب سد شهید رجایی کشاورزی می‌کنند اقدام به کشت دوباره برنج کرده بودند که این موضوع نشان می‌دهد مسؤولان بی‌تدبیری کردند و حالا مردم بخش گهرباران باید تاوان این بی‌تدبیری را دهند.

*بابت خرید تجهیزات کشاورزی بدهکار بانک‌ها هستیم

قاسمی دیگر کشاورز میاندورودی با بیان اینکه تعطیل شدن کاشت برنج در گهرباران مشکل بزرگ اقتصادی را برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت، گفت: پاییز سال گذشته به‌صورت تمام‌قسط یک دستگاه کمباین حدود 80 میلیون خریداری کردم تا با کار در فصل کشاورزی جاری قسط آن را پرداخت کنم اما با تعطیل شدن شالیکاری قطعا با بحران مالی روبرو خواهم بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان به صورت اقساط اقدام به خرید دستگاه نشاء، دروگر، تراکتور، تیلر، کمباین و... کردند، افزود: ارسال نکردن آب بخش کشاورزی به منطقه گهرباران فقط به تعطیل شدن شالیکاری خلاصه نمی‌شود بلکه اقتصاد و معیشت مردم را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

*بلاتکلیفی کشاورزان در فصل شالیکاری

دیگر کشاورز میاندورودی با بیان اینکه 250 هکتار از اراضی کشاورزی بخش گهرباران با عنوان «خورندین‌صحرا» فقط قابلیت کشت برنج را دارد و به‌علت شوری زمین و جنس خاک نمی‌توان محصول دیگری کشت کرد، افزود: در حال حاضر هیچ کشاورزی در منطقه خورندین‌صحرا امید به کشت برنج و یا دیگر کشت‌ها را ندارد چون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

عزتی با بیان اینکه کشاورزان در کنار مشکل آب کشاورزی با مشکل سوخت روبرو هستند، تصریح کرد: همه کشاورزان بخش گهرباران شهرستان میاندورود با توجه به اینکه یک ماه از شروع فصل کشاورزی گذشته در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و هیچ مسؤولی پاسخگوی سؤالات و دغدغه‌های کشاورزان نیست.

وی با اشاره به اطلاع دیرهنگام آب منطقه‌ای مبنی بر ارسال نکردن آب مورد نیاز اراضی کشاورزی بخش گهرباران شهرستان میاندورود، گفت: زمانی اطلاع دادند که زمین‌ها در خشکی کامل به‌سر می‌برد و حتی نمی‌شد در آن شخم زد و در شرایط کنون تنها راه آن آب‌تخت کردن اراضی است که نیاز به آب دارد.

*اداره آب منطقه‌ای به تعهدات خود پایبند باشد

شعبانعلی نجفی رئیس شورای اسلامی روستای چمازتپه نیز در این باره با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی بخش گهرباران در سال 80 تسطیح اراضی شد، گفت: در راستای تسطیح اراضی وزارت نیرو و آب منطقه‌ای به کشاورزان امتیاز آب فروختند و همه کشاورزان این منطقه دارای حق‌آبه هستند.

وی با بیان اینکه در راستای قرارداد حق‌آبه، آب منطقه‌ای متعهد شد آب مورد نیاز اراضی کشاورزی بخش گهرباران شهرستان میاندورود را تامین کند، ادامه داد: از مسؤولان و دولت می‌خواهیم حق امتیاز کشاورزان و خسارت به‌وجود آمده را پرداخت کنند.

* الگوی کشت درستی تعریف نشده است

عضو شورای بخش گهرباران نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: حدود 5 هزار هکتار از اراضی بخش گهرباران شهرستان میاندورود همه ساله زیر کشت شالی می‌روند که 3 هزار و 150 هکتار از آن دارای آب شور سفره‌های زیر زمینی هستند و قابلیت بهره‌برداری از آب چاه را نیز ندارند.

اسرافیل عرب با اشاره به اینکه پس از سه ماه مشورت و رایزنی با مسؤولان شهرستان، استان و کشور در خصوص اراضی کشاورزی گهرباران به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، اظهار کرد: با وجود بحران آب مسؤولان حداقل پاسخگو باشند تا کشاورزان از بلاتکلیفی خارج شوند.

*خطر از بین رفتن 15 هزار شغل در میاندورود

وی با اشاره به اینکه قرارداد 30 ساله حق‌آبه مبنی بر دریافت آب از سوی کشاورزان وجود دارد که مسؤولان باید به آن پایبند باشند، تصریح کرد: متاسفانه الگوی کشت درستی تعریف نشده است و اکنون حدود یک ماه می‌شود که از فصل بهار می‌گذرد اما کشاورزان هیچ اقدامی نکرده‌اند.

عضو شورای بخش گهرباران با بیان اینکه اگر این فاجعه بزرگ ادامه‌دار باشد 15 هزار شغل از دور خارج می‌شود، افزود: نان و برنج دو عنصر اصلی اقتصاد کشور هستند و اگر در تولید آنها بی‌تدبیری و سؤمدیریت صورت گیرد، کشور دچار بحران می‌شود.

*کنار دریا و خشکسالی؟!

عرب با انتقاد از سؤمدیریت مسؤولان و فقدان آب برای اراضی کشاورزی گهرباران، گفت: در کنار دریا هستیم ولی انگار در کویر قرار داریم!

وی با اشاره به اینکه حدود 7 سال گذشته طرح احداث آببندان را در اراضی بخش گهرباران ارائه داده بودیم و بحران‌های احتمالی را از همان گذشته پیش‌بینی کرده بودیم تا اکنون به مشکل بر نخوریم، خاطرنشان کرد: از 7 سال گذشته نگران بحران بودیم و طرح ارائه دادیم اما منابع طبیعی با طرح ما به مخالفت کرد.

*طرحی که مورد موافقت قرار نگرفت

عضو شورای بخش گهرباران تصریح کرد: این طرح به گونه‌ای بود که بخشی از زمین را برای ذخیره‌سازی آب و تبدیل به آببندان در نظر بگیریم که درخواست را به استانداری ارسال کردیم و خواستیم کارگروه بحران در این منطقه برپا شود و بخشی از اراضی دشت‌ناز را برای ذخیره‌سازی آب کشاورزی و سفره‌های زیرزمینی اختصاص دهیم تا سال‌های آینده دچار چنین مشکلاتی نشویم اما این طرح‌ها مورد استقبال قرار نگرفت.

عرب با اشاره به اظهارات مسؤولان برای انجام بیمه محصولات کشاورزی، بیان کرد: اداره بیمه در صورتی غرامت پرداخت می‌کند که ما در یکی از مراحل کاشت، داشت و یا برداشت قرار داشته باشیم اما وقتی هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم بیمه نیز هیچ حمایتی از کشاورزان نخواهد کرد.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه حدود 80 درصد از شغل مردم بخش گهرباران شهرستان میاندورود کشاورزی است و تأمین مایحتاج زندگی آنها رابطه مستقیمی با برنج‌کاری دارد، مسئله تأمین نکردن آب اراضی کشاورزی، مردم بخش گهرباران را از وضعیت اقتصادی و معیشتی آینده خود نگران کرده است.

گزارش از: صاحب نجفی

86048/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #کشاورزی #گهرباران #کشاورزان #اراضی #اینکه #مسؤولان #منطقه‌ای #شهرستان #اشاره #میاندورود #شالیکاری #گذشته #بحران #تأمین #میاندورودی #منطقه #حق‌آبه #نکردن #روبرو #بودیم #بلاتکلیفی #شورای #تعطیل #پرداخت #اقدام #استان #مازندران #شورا #بسیاری #کم‌آبی #ارسال #افزود #تصریح #گزارش #امتیاز #به‌سر #هکتار #مسئله #بی‌تدبیری #خبرنگار #دارای #تبدیل #ارائه #آببندان #ذخیره‌سازی #تسطیح #پایبند #اطلاع #آینده #اداره #سؤمدیریت #قرارداد #سفره‌های #نگران #باشند #اکنون #تعریف #درستی #اقدامی #نگرفت #الگوی #راستای #موضوع #زندگی #مواجه #نمی‌شد #اظهار #مایحتاج #سال‌ها #خبرگزاری #مازندرانی #روزهای #رجایی #زمانی #منابع #اقتصاد #می‌کند #خورندین‌صحرا #قابلیت #کمباین #دستگاه #هستیم #کشاورز #اقتصادی #می‌برند

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم/حق‌آبه امتیاز کشاورزان است

*

*


X https://sport45.site/