تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1395 - ساعت : 23:47

کد مطلب: 14430 چاپ به اشتراگ گذاشتن

ضرورت داشتن نگاه سیستمی و محله محور در اقدامات نوسازی و بازآفرینی شهری

مازندشورا: شهردارآنلاین: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن حضور در برنامه "مناظره اجتماعی" رادیو گفتگو، بر ضرورت داشتن نگاه سیستمی و محله محور در انجام اقدامات بازآفرینی و نوسازی شهری تأکید کرد.

مازندشورا:به گزارش شهردار آنلاین و به نقل ازروابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه "مناظره اجتماعی" رادیو گفت و گو، با موضوع بررسی موانع و راهکارهای باز سازی بافت های فرسوده در شهر ها و روستاها با حضور عباداله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا سهرابی مدیر کل دفتر روستایی بنیاد مسکن و جعفر خزایی سر چشمه عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران به روی آنتن رفت.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این برنامه با اظهار به این که بعد از زلزله بم، ردپای ادبیات حقوقی و اداری در ایران در رابطه با بحث نوسازی بافت های فرسوده شکل گرفته است، گفت: نوسازی معمولاً به فرآیندی اطلاق می شود که مجموعه ای از واحدهای سکونت، محل کار و خدمت تخریب شده و دوباره بنا می شود. مقاوم سازی به فعل و انفعالاتی اطلاق می شود که بدون اینکه تخربی صورت بگیرد، اقدامات لازم و تلاش مجدد برای استحکام بنای ناپایدار در آن صورت می پذیرد.

فتح اللهی از شکل گیری ادبیات بازآفرینی شهری در طی دو الی سه سال اخیر در حوزه نوسازی خبر داد و افزود: منظور از بازآفرینی، داشتن نگاه محله محور به نوسازی و در نظر گرفتن ابعاد مختلف نوسازی در محله به ویژه ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن محله است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مجموعه فعالیت هایی که به منظور ایجاد مطلوبیت زندگی در یک محله اتفاق می افتد، جزئی از فرآیند نوسازی تلقی می شود، تصریح کرد: شهر هم مانند انسان پیر می شود که اگر شکل گیری شهر در نطفه درست اتفاق افتاده باشد، این پیری بخشی از مطلوبیت را برای استمرار زندگی دچار نقصان می کند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران اظهار داشت: مجموعه اقداماتی که بتواند مطلوبیت شهر را متناسب با توقع نسل فعلی و نسل آتی مهیا سازد، تحت عنوان اقدامات بازآفرینی و فرآیندهای نوسازی شهری تعریف می شود، لذا داشتن نگاه سیستمی و محله محور در انجام این گونه اقدامات ضروری و لازم است.

 عباداله فتح اللهی بافت های فرسوده در کشور را به سه نوع تاریخی، میانی و حاشیه ای تقسیم کرد و اظهار داشت: نوسازی بافت های تاریخی فرسوده که فرسودگی آن ها نشأت گرفته از کهنگی و تاریخی بودن است، نیاز به  قواعد و مقررات خاص خود دارد که مبتنی بر محور تاریخی و فرهنگی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره افزود: در نوسازی بافت های تاریخی فرسوده از واژه بهسازی و مقاوم سازی استفاده می شود و اصرار بر حفظ هویت آنها وجود دارد چرا که این گونه بافت ها، شناسنامه و هویت هر شهر را مشخص می سازند.

فتح اللهی در این باره توضیح داد: معمولاً عدم توجه به این محلات باعث مهاجرت درون شهری ساکنان بومی آنجا و جایگزینی اقشار دیگر می شود که برای کار و گذران موقت زندگی به شهرها مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: نوع دوم، بافت فرسوده میانی است که بحث هویتی، تاریخی و فرهنگی در آن ها وجود ندارد و شکل گیری این نوع بافت به دلیل ایجاد سکونت های غیر رسمی که در چندین دهه قبل اتفاق افتاده صورت گرفته که در حال حاضر درون شهرها جای گرفته اند و واجد شرایط استاندارد ساخت و ساز شهری نیستند.

به گفته فتح اللهی نوع سوم بافت های فرسوده در کشور، بافت هایی هستند که در حاشیه های شهر یا روستاها واقع شده اند و در گذر زمان به شهر الحاق  گشته اند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران  با تأکید بر ضرورت داشتن نگاه سیستمی در فرآیندهای بازآفرینی و نوسازی شهری، خاطرنشان کرد: اصول نوسازی در انواع مختلف بافت های فرسوده در کشور متفاوت است.

در ادامه این برنامه جعفر خزایی سر چشمه، عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت نوسازی در کشور گفت: نوسازی شامل حال کشور ما نیست و در همه جای دنیا به بافت های فرسوده رسیدگی می شود منتها در کشورهایی که توسعه یافته هستند بافت های فرسوده به نوعی توریستی می شود و در این کشورها به سرعتی که در کشور ما رخ می دهد، ساختمان ها فرسوده نمی شوند و از بین نمی روند.

وی متذکر شد: دوران تجدد در کشور ما دیرتر شروع شده و ساخت و سازی که صورت گرفت همیشه پایین بوده و کیفیت پایینی را داشته است چون آن زمانی که این بافت ها که از آن با عنوان فرسوده یاد می کنیم شکل گرفته، شهرداری نظارت به این شکلی که الان دارد، نداشته و این باعث شده تا بافت های فرسوده به شکل کنونی باشد.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران دلیل بازسازی بافت های فرسوده را هویت شهری دانست و گفت: ما باید شهری سالم و با امکانات را داشته باشیم، اگر بافت های فرسوده به مخروبه تبدیل شود، باید اقداماتی را انجام دهیم و آنها را به شهر متصل کنیم.

حمیدرضا سهرابی با بیان اینکه قریب به 130 هزار هکتار از عرصه های شهری کشور به این سه گونه بافت تعلق دارد، گفت: نزدیک به 60 هزار هکتار بافت فرسوده، 25 هزار هکتار بافت تاریخی و 45 هزار هکتار سکونت گاه های غیر رسمی یا حاشیه نشینی است. یعنی 19 میلیون نفر از جمعیت کشور در این سه عرصه زندگی می کنند.

وی به تاثیر نوسازی بافت های فرسوده بر شهر اشاره کرد و گفت: نوسازی بافت ها علاوه بر اینکه سیمای شهر را زیبا می کند و مقاوم سازی شهری ایجاد می کند، منجر به کاهش هزینه های مدیریت شهری و کاهش مصرف انرژی می شود. 

قابل ذکر است، برنامه "مناظره" از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #نوسازی #فرسوده #تهران #بازآفرینی #تاریخی #اللهی #گرفته #برنامه #داشتن #زندگی #هکتار #اقدامات #مقاوم #سکونت #اینکه #ضرورت #اتفاق #حاشیه #اظهار #مطلوبیت #ایجاد #فرهنگی #مجموعه #انبوه #مدیره #استان #سازان #سیستمی #فرآیندهای #اجتماعی #عنوان #کلانشهر #میانی #اقداماتی #ادامه #اشاره #طلاق #پایدار #مراجعه #شهرها #مناظره #روستاها #افزود #منظور #اطلاق #معمولاً #مدیرعامل #ابعاد #مختلف #ادبیات #رادیو #حمیدرضا #سهرابی #خزایی #افتاده

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : ضرورت داشتن نگاه سیستمی و محله محور در اقدامات نوسازی و بازآفرینی شهری

*

*


X https://sport45.site/