تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 اسفند 1395 - ساعت : 00:44

کد مطلب: 14917 چاپ به اشتراگ گذاشتن

در نشست علمی مدیریت شهری و سیاست فقرزدایی عنوان شد:

مدیریت شهری طی ده سال گذشته با برنامه های بهسازی و توانمندسازی در راستای کاهش فقر گام برداشته است

مازندشورا: شهردارآنلاین: در نشست علمی مدیریت شهری و سیاست فقرزدایی عنوان شد: مدیریت شهری طی 10 الی 12 سال گذشته با اجرای برنامه های بهسازی و توانمندسازی، مهمترین و بهترین گام را در کاهش فقر شهری برداشته است.

مازندشورا:به گزارش شهردار آنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، نشست علمی مدیریت شهری و سیاست فقرزدایی به همت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری انجمن انسان شناسی و فرهنگ و با حضور معاونین اداره کل مطالعات، مدیران مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مدیران سلامت و روسای سازمان خدمات اجتماعی مناطق 22گانه شهر تهران و کارشناسان ستادی حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و تنی چند از اساتید مطرح دانشگاه در حوزه فرهنگ، جامعه شناسی و اقتصاد در سالن اشراق برگزار شد.  
دکتر ناصر فکوهی استاد دانشگاه انسان شناسی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست بر لزوم برقراری تعامل حوزه دانشگاهی و اجرایی برای سیاستگذاری های کلان در حوزه مدیریت شهری و تکیه مباحت خرده فرهنگ های شهری در چارچوب علمی و کاربردی کردن آن در اجرا تاکید کرد. 
وی به ارائه دیدگاه فقر از منظر انسان شناسی پرداخت و با ارائه دو مفهوم فقر نسبی و فقر مطلق اذعان داشت که خوشبختانه در ایران به شکل گسترده با فقر مطلق مواجه نیستیم و اما برای کاهش فقر نسبی باید سیاست هایی را تدوین کنیم و در راستای کاهش آن گام برداریم.
در ادامه دکتر پویا علاءالدینی در زمینه مبحث فقرزدایی در محورهای چگونگی توسعه بنیان های اقتصادی شهر، بهبود شرایط اجتماعی شهر و نحوه پیاده سازی سیاست اجتماعی شهری برای زندگی بهتر به بیان نکاتی پرداخت و نظریات دانشمندان را در خصوص زندگی سعادتمندانه با محوریت زندگی مدنی شهری، زندگی خوب با عدالت مبتنی بر خدمت و رهایی از محرومیت های قابلیتی ارائه داد.
وی کنترل مسائل اجتماعی و ایجاد وفاق نسبی، تامین نیازها و کارشناسی آن و تامین فرصت های برابر را از  الزامات زندگی خوب و مدنی دانست و مسائل شهری سیاست اجتماعی را به دو دسته عام و خاص تقسیم بندی کرد و به بیان دلایل افزایش فقر در جامعه و ضرورت کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها، پیشگیری از رشد بازار دلالی و دستفروشی و ایجاد شغل در شهرهای بزرگ پرداخت.
دکتر علاءالدینی، تصریح کرد: مدیریت شهری طی 10 الی 12 سال گذشته با اجرای برنامه های بهسازی و توانمندسازی، مهمترین و بهترین گام را در کاهش فقر شهری برداشته است.
وی توسعه جماعت محور برای بهسازی و توانمندسازی، دگرگونی نظام عوارض شهری برای تامین مالی، استفاده درست از یارانه های نقدی،  بوجود آوردن سازمان جماعت محور، استفاده از یارانه و توزیع آن بین فقرا با استفاده از سازوکار های جماعت محور را به عنوان پیشنهادات خود برای کاهش فقر شهری برشمرد.
دکتر علاءالدینی تاکید کرد: اگر مدیریت شهری در جهت تسهیل سرمایه گذاری ها به صورت یکپارچه و جدی هماهنگ سازی کنند، بستر شکوفایی اقتصادی را فراهم می آورند.
در ادامه دکتر روح الله نصرتی به توضیح چرایی توجه به موضوع فقر و سیاست های فقرزدایی پرداخت و اظهارداشت: ما در برنامه های حمایتی کاهش فقر با ساختار غیرمنسجم اطلاعاتی و کمبود اطلاعات در زمینه سنجش میزان دقیق فقر در جامعه و همچنین فقدان یک چتر سازمانی مشخص و تعریف شده برای برنامه های حمایتی مواجه هستیم.
وی با ارائه رویکردهای مختلف به مسئله فقر شامل دخالت حداقلی دولت، دخالت حداکثری دولت و الگوی حکمرانی خوب اذعان داشت که در الگوی حکمرانی خوب تا اندازه ای دولت، بخش بازار و بخش جامعه مدنی هر سه در توسعه سیاست های اقتصادی و فرآیند توسعه رسالت دارند.
نصرتی، برابری، حمایت از اقشار آسیب پذیر و حق همراه با مسئولیت  را از ارزش های الگوی حکمرانی خوب دانست و گفت: این الگو از تمام جهات برای جامعه ایرانی موثرتر است که می تواند با استفاده از ظرفیت های مردم برای کاهش فقرزدایی اجرا کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در کشور و شهر تهران نیز می توانیم در راستای کاهش فقر با بهره گیری از ظرفیت های محلی بویژه شورایاری ها و ارائه الگوی مطلوب مدیریت آن را به اجتماعات محلی واگذار کنیم.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #اجتماعی #مدیریت #سیاست #تهران #ارائه #زندگی #جامعه #فقرزدایی #استفاده #شناسی #فرهنگی #پرداخت #الگوی #برنامه #توسعه #دانشگاه #تامین #اقتصادی #جماعت #علاءالدینی #انسان #بهسازی #شهرداری #توانمندسازی #راستای #مطالعات #فرهنگ #حکمرانی #دانست #ظرفیت #دخالت #یارانه #ایجاد #حمایتی #نصرتی #بازار #تاکید #معاونت #اداره #برداشته #گذشته #عنوان #مدیران #استاد #زمینه #ادامه #مواجه #اذعان #مسائل

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : مدیریت شهری طی ده سال گذشته با برنامه های بهسازی و توانمندسازی در راستای کاهش فقر گام برداشته است

*

*


X https://sport45.site/