تاریخ انتشار : شنبه 07 مرداد 1396 - ساعت : 21:30

کد مطلب: 27600 چاپ به اشتراگ گذاشتن

وضعیت نامطلوب منابع آبی

مازندشورا: شهردارآنلاین: در دشت بهاباد افت سالیانه سطح آب به 50 سانتیمتر در سال رسیده است.

مازندشورا:محمدرضا حکیمی مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به کاهش شدید تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در استان، از افت سالیانه 50 سانتیمتر از سطح آب دشت بهاباد خبر داد.

حکیمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد، بزرگترین تهدید کشور را مسئله آب دانست و بیان کرد: استان یزد در نقطه جغرافیایی از کشور واقع شده که کمترین و پایین‌ترین میزان بارندگی را دارد و حتی از استان سیستان و بلوچستان نیز آمار بارندگی پایین‌تری دارد.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش شدید بارندگی در طی سال‌های اخیر و کاهش روان آب‌ها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و در دشت بهاباد افت سالیانه سطح آب به 50 سانتیمتر در سال رسیده است.

حکیمی افزود: افت سطح آب علی رغم این که کاهش کمی سفره را به همراه دارد، باعث تغییر کیفیت آب و نشست زمین نیز می شود که می‌تواند باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود.

وی اعلام کرد: خوشبختانه در شهرستان بهاباد آمار چاه‌های غیرمجاز نسبت به شهرستان‌های دیگر استان، پایین‌تر است .

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای با بیان این که بیشترین اضافه برداشت ناشی از افزایش ساعات بهره‌برداری چاه‌هاست، افزود: این مسئله با نصب کنتورهای هوشمند و تحویل حجمی آب به کشاورزان مرتفع می‌شود و پس از نصب کنتور، مصرف آب نیز توسط کشاورزان مدیریت می‌شود.

حکیمی در مورد اصلاح و تعدیل پروانه‌ها ابراز کرد: اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با توجه به آب قابل برنامه‌ریزی هر دشت محاسبه شده و انجام می‌شود، همچنین در مورد چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت نیرو میزان خسارت وارده به آبخوان محاسبه و اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: خاموشی زمستانه چاه‌ها‌ی کشاورزی اولین مرتبه در سال گذشته انجام شده و بازتاب و تأثیر خوبی داشته است و کشاورزان نیز از این طرح استقبال کرده‌اند و درسال جاری نیز در نظر داریم زودتر از سال گذشته برای خاموشی چاه ها برنامه‌ریزی و اقدام کنیم که حداقل خاموشی نیز 45 روز است.

حکیمی در مورد توسعه کشت نیز ابراز کرد: توسعه کشت در منطقه ممنوعه بهاباد برخلاف قانون و قابل توجیه نیست و ارگان‌های ذیربط از جمله جهادکشاورزی و منابع طبیعی باید از آب منطقه‌ای در مورد هرگونه واگذاری استعلام کند و حتی برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و آبیاری تحت فشار نیز از آب منطقه‌ای استعلام گرفته شود تا به دقت بررسی و کار با حساسیت دنبال شود.

وی پیشنهاد کرد که در خصوص تأمین هزینه خرید و نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های باقی مانده، صنعت منطقه مشارکت کند.

حکیمی در پایان نیز خواستار همکاری بیشتر دستگاه قضایی شهرستان و نیروی انتظامی جهت اقدامات حفاظتی شد .

عباس اقبال بهابادی فرماندار شهرستان بهاباد نیز در این نشست اظهار کرد: حفاظت از منابع آبی، رسالت ملی برای همگان است و با توجه به مشکلات بسیاری که به علت کاهش بارندگی در کشور با آن رو به رو هستیم باید برای حفاظت از آب موجود تلاش کنیم.

وی افزود: در منطقه بهاباد وضعیت آبی خوبی در انتظار ما نیست و باید برنامه‌ریزی درستی برای حفظ این منابع آبی داشته باشیم .

اقبال بهابادی تأکید کرد: یکی از مواردی که به طور جدی باید بررسی شود، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت آب غیرمجاز است.

وی با بیان این که نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها و استفاده از روش‌های آبیاری مکانیزه با حداقل برداشت آب از سفره و حداکثر بهره‌وری یکی از برنامه‌هایی است که در دست اجراست، افزود: جهادکشاورزی برای آبیاری مکانیزه اقدامات خوبی را آغاز کرده است .

این مقام مسئول در مورد زمین‌های کشاورزی بهاباد، ابراز کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که توسعه سطح کشت صورت نگیرد و منابع طبیعی نیز نظارت و حساسیت بیشتری داشته باشد، همچنین در خصوص برداشت آب جهت فضای سبز توسط شهرداری ، طرحش انجام شده و باید کمک کنیم تا اجرایی شود، هر چند که قسمتی از آن اجرا شده است.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #بهاباد #حکیمی #منابع #برداشت #چاه‌های #شهرستان #استان #برنامه‌ریزی #بارندگی #حفاظت #آبیاری #منطقه‌ای #افزود #ابراز #خاموشی #منطقه #توسعه #کشاورزان #بهره‌برداری #طبیعی #استعلام #تغذیه #سفره‌های #گذشته #حداقل #بررسی #بهابادی #مکانیزه #اقبال #اقدامات #حساسیت #زیرزمینی #غیرمجاز #وضعیت #اصلاح #هوشمند #کنتورهای #اضافه #میزان #تعدیل #پروانه‌ها #همچنین #سالیانه #محاسبه #سانتیمتر #مسئله #ادامه

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : وضعیت نامطلوب منابع آبی

*

*


X https://sport45.site/