تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1396 - ساعت : 19:36

کد مطلب: 34085 چاپ به اشتراگ گذاشتن

تهران نماد از ریخت افتادگی کالبد شهری

مازندشورا: شهردارآنلاین: معاون شهردار تهران با انتقاد از رویه مدیریت پیشین شهری تهران و فساد گسترده در بخش مسکن و مستغلات از تدوین برنامه سوم مدیریت شهری خبر داد و ابراز امیدواری کرد این برنامه بتواند زمینه عبور از چالش ها و مشکلات را فراهم کند.

مازندشورا:حجت میرزایی معاون توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن با انتقاد از روند توسعه نامتوزان شهر تهران گفت: تهران از نظر جمعیت بیست و پنجمین شهر دنیا و از نظر وسعت بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیاست. اما در مقیاس جهانی نه تنها شهری توسعه یافته محسوب نمی شود بلکه نماد از ریخت افتادگی کالبد شهری است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: ۵۰ درصد اختراعات و نوآوری ها در تهران متمرکز شده است، این شهر ۲۵ درصد تولید تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصد جمعیت کشور و ۳۵ درصد تولید صنعتی کشور را دارد. اعداد و ارقامی که به گفته میرزایی نشان می دهد همه شاخص های اجتماعی و اقتصادی و صنعتی در این شهر متمرکز شده و همین مساله منجر به هجوم جمعیت مهاجر به این شهر و مشکلات مختلف شده است.

میرزایی تاکید کرد: در یک دهه گذشته تورم روزافزون جمعیت، افزایش ساخت و ساز شهری و تمرکز همه امکانات در این شهر منجر به هجوم جمعیت به شهر تهران شده که نتیجه آن تبدیل شدن تهران به شهری خوابگاهی با معضلات بسیار است و تهران را تبدیل به نماد توسعه نامتوازن و از ریخت افتادگی شدید کالبد شهری کرده است.

معاون شهردار تهران، بخش مهمی از مشکلات شهر تهران را ناشی از بخش مسکن دانست و گفت: نخستین چالش شهری تهران به وجود بافت فرسوده و ناکارآمد آن باز می گردد. بافت فرسوده تهران ۱۴ هزار هکتار است که چه در صورت تدوام نوسازی و چه در صورت توقف آن مشکلات ادامه خواهد داشت. وی گفت: در حالی که ذخیره زمین در تهران مدت هاست تمام شده، بافت فرسوده میلیون ها مترمربع زمین غیرقابل استفاده را در خود منجمد کرده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در بخش دیگر سخنان به رکود بخش مسکن هم اشاره کرد و افزود: رکود بخش مسکن در حالی به ششمین سال متوالی نزدیک می شود که رکود علاوه بر مشکلات اشتغال، درآمدهای شهری متکی به ساخت و ساز و مدیریت شهری را هم با محدودیت مواجه کرده است. او گفت: آینده فروشی این شهر در دوره های گذشته، مالیه شهری را هم آسیب پذیر کرده است.

میرزایی افزود: علاوه بر مشکلات ناشی از سوداگری املاک و مستغلات، برخی چالش های نهادی مانند حقوق و مالیات غیرشفاف در بخش زمین و مسکن به فساد گسترده و سازمان یافته دامن زده است. فقدان جریان شفاف دارایی ها، وجود اطلاعات نامتقارن و ناکارآمدی تشکل های صنفی و دسته ای از دیگر چالش های بخش مسکن است.

میرزایی با اشاره به تدوین برنامه سوم شهر تهران گفت: اینک شهرداری در آستانه تدوین برنامه سوم شهر تهران است. برنامه ای که در بازه زمانی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد و اجرای آن با دوره مدیریت جدید شهرداری خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد ما امیدواریم برنامه سوم شهر تهران با تغییراتی در شیوه تدوین زمینه عبور از چالش ها و مشکلات را فراهم کند.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #تهران #توسعه #مشکلات #برنامه #شهرداری #جمعیت #میرزایی #معاون #تدوین #فرسوده #تولید #افتادگی #کالبد #شورای #توسعه شهری #افزود #مدیریت #علاوه #متمرکز #یافته #صنعتی #گذشته #تبدیل #اشاره

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : تهران نماد از ریخت افتادگی کالبد شهری

*

*


X https://sport45.site/