تاریخ انتشار : دوشنبه 20 فروردین 1397 - ساعت : 14:30

کد مطلب: 48094 چاپ به اشتراگ گذاشتن

رانندگی و مردمی که با فرهنگ آن غریبه هستند

مازندشورا: شهردارآنلاین: رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، عامل اصلی بروز حوادث و زمینه‌ساز تصادفات بی‌شماری در سطح شهرها از جمله کاشمر است به‌ویژه رانندگان تازه‌ واردی که به قوانین و مقررات بی‌توجه هستند.

مازندشورا:متاسفانه بسیاری از رانندگان موتورسیکلت در این شهر با انجام حرکات‌ نمایشی مانند دور زدن درجا یا تک‌چرخ، حرکات مارپیچ، سرعت غیرمجاز، عبور در پیاده‌رو، حرکت برخلاف جهت در مسیر خیابان‌ها و موارد دیگر هنرنمایی آن‌ها حوادث بسیاری را برای دیگر شهروندان رقم می‌زنند.

با نگاهی اجمالی به آمار تصادفات در بین رانندگان اتومبیل‌ها در کاشمر به عوامل متعددی از جمله عدم رعایت حق تقدم، اجرای صحیح قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی، صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به‌سرعت، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن از جمله مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات در بین رانندگان است.

بنا به گفته محمدجواد یزدانی مدیر شبکه بهداشت و درمان طی 11ماه سال گذشته 7955 مأموریت توسط اورژانس کاشمر انجام‌گرفته که از این آمار 1700 مأموریت مربوط به تصادفات رانندگی است و بیشترین آمار تصادفات سال گذشته مربوط به ماه‌های تیر با 213 مورد و شهریور با 195مورد بوده است.

مدیر بیمه ایران در کاشمر نیز با بیان این‌که سال گذشته 535 پرونده برای پرداخت دیه تشکیل‌ شده است، اعلام کرد: شرکت‌های بیمه علاوه بر پرداخت دیه، مبالغ زیادی برای خسارت‌های مالی خودروها پرداخت می‌کنند، که فقط سال گذشته بیمه ایران در کاشمر در یک پرونده 700 میلیون تومان دیه پرداخت کرده است.

سیدهادی حسینی با تأکید بر این‌که میزان دریافتی حق بیمه خودروها بسیار کمتر از پرداخت خسارت‌های مالی و دیه توسط شرکت‌های بیمه است؛ بیشترین علل حوادث ترافیکی را عدم رعایت حق تقدم دانست و بیان کرد: جامعه و حتی شرکت‌های بیمه‌ای که بیشترین خسارت را در این امر می‌بینند، باید برای ارتقاء فرهنگ رانندگی تلاش کنند.

در ادامه رئیس شورای شهر کاشمر نیز با بیان این‌که ما مردم فرهنگ پذیری نیستیم، بیان کرد: با توجه به افزایش تصادفات شاهد احداث سرعت‌گیرهای زیادی در سطح شهر هستیم.

محمد خباززاده با تأکید بر این‌که نصب سرعت‌گیر با مصوبه شورای ترافیک، توسط شهرداری اجرا می‌شود، افزود: اگر شهرداری خواسته باشد تمامی مصوبات شورای ترافیک در اجرای سرعت‌گیر را انجام دهد، شهر به هم می‌ریزد.

وی از شورای ترافیک خواست مجوزی که به مدیران مدارس داده تا با درخواست آن‌ها، شهرداری موظف به نصب سرعت‌گیر جلو مدارس باشد را لغو کند.

خباززاده با بیان این‏که انتخاب مکان احداث سرعت‌گیرهای سطح شهر از اختیارات شورای ترافیک است، افزود: شهرداری سرعت‌گیرهای سطح شهر را اجرا می‌کند برهمین اساس شورای شهر انتظار درخواست احداث سرعت‌گیرهای استاندارد و طبق دستورالعمل‌های اجرایی را دارد.

وی با بیان این‌که عدم استفاده از سرعت‌گیر در جلو مدارس و همچنین روش‌های دیگر برای کنترل حوادث در برنامه شورای ترافیک و شهرداری قرار گیرد، گفت: تغییر مصوبات شورای ترافیک در اختیار شورا و شهرداری نیست.

وی تصریح کرد: شورای ترافیک با توجه به افزایش آمار تصادفات در سطح شهر تصمیم به ایجاد سرعت‌گیر و بستن بریدگی‌ها در بلوارها می‌گیرد.

وی با ابراز تأسف از این‏که نصب سرعت‌گیر به‌گونه‌ای مجازات همه شهروندان است، گفت: خسارت ناشی از حادثه خیلی زود به چشم مردم می‌آید اما خسارت‌های فراوان اقتصادی که با نصب سرعت‌گیر به همشهریان تحمیل می‌شود نمایان نیست درصورتی‌که این خسارت‌ها عدد قابل‌توجهی می‌شود.

به گفته خباززاده با توجه به هزینه‌های بالای نصب دوربین کنترل سرعت و تخلفات در سطح شهر، مجبور به نصب سرعت‌گیر هستیم، هرچند به‌جای نصب سرعت‌گیر شهر، باید به سمت فرهنگ‌سازی صحیح و عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی حرکت کنیم.

در ادامه مسئول کمیسیون برنامه و بودجه و عمران شورای‌شهر کاشمر گفت: با توجه به این‏که خطوط عابر پیاده به دلیل عبور و مرور خودروها کم‌رنگ شده که با شستشوی این خطوط توسط خودروهای آتش‌نشانی قابل‌برگشت به حالت قبلی است، امیدواریم در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

حسن اعمی داشتن تابلو سرعت‌گیر قبل از رسیدن به محل از الزامات است که باید شهرداری آن را عملیاتی کند.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از دانش‌آموزان، این امر را تأثیرگذار برای آیندگان جامعه دانست و تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی و بنرهای سطح شهر جهت فرهنگ‌سازی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی موردتوجه است.

رئیس راهنمایی و رانندگی شهر کاشمر نیز در همین رابطه با بیان این‌که قوانین خوبی در حوزه رانندگی داریم ولی درصد پایینی از جامعه مقید به رعایت قانون هستند، گفت: پلیس به‌تنهایی نمی‌تواند فرهنگ رانندگی را ارتقاء دهد و باید برخورد قانونی در آخرین مرحله قرار گیرد.

سرگرد علیرضا شیرزاد با تأکید بر اینکه تمام ادارات و نهادها و اقشار جامعه باید برای فرهنگ‌سازی جامعه تلاش کنند، افزود: آموزش‌وپرورش، ائمه جمعه و جماعات با مسائل دینی و فتواهای مراجع که در زمینه رعایت مقررات ترافیکی بیان شده می‌توانند در ارتقاء فرهنگ رانندگی کمک کنند.

وی گفت: اگرچه بیشترین تصادفات جرحی و فوتی شهرستان کاشمر مربوط به راکبین موتورسیکلت است اما رانندگان خودروها هم در رعایت قوانین دقت نمی‌کنند.

وی میانگین سنی متخلفین و عوامل ایجاد حوادث ترافیکی را رده سنی 18 تا 40 سال عنوان کرد و گفت: همه ما از آموزش غافل شده‌ایم حال‌آنکه آموزش در مناسبت‌های خاص کفایت نمی‌کند و باید در طول سال ادامه داشته باشد.

رئیس راهنمایی و رانندگی تأکید کرد: افزایش جرائم راهنمایی و رانندگی گرچه می‌تواند تأثیرگذار در کاهش تصادفات باشد ولی متأسفانه علی‌رغم تذکر زبانی شاهد تکرار تخلفات راهنمایی و رانندگی هستیم.

شیرزاد با بیان این‌که با همکاری ادارات و نهادها و مردم شهر، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جرحی و فوتی در حوزه درون‌شهری بوده‌ایم؛ گفت: در سال 95 به دلیل وقوع تصادفات، 12 نفر فوتی داشته‌ایم که این آمار سال گذشته به 9 نفر کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ خانواده‌هایی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند خود را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی کرده و فرزندان خود را از استفاده موتورسیلکت بدون کلاه ایمنی منع کنند تا شاهد حوادث ناگوار و تلخی برای بسیاری از خانواده‌ها نباشیم. 

گرچه هرروز با افزایش جمعیت به همان نسبت شاهد افزایش خودرو و موتورسیکلت در سطح شهرها هستیم و به‌هیچ‌عنوان نخواهیم توانست آمار تصادفات را به صفر برسانیم؛ ولی هرکدام از ما برای حفظ جان و مال خود باید دقت بیشتر در حین رانندگی داشته باشیم تا شاهد بروز حوادث و ایجاد ناراحتی برای خانواده‌های بسیاری نشویم و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در سطح شهر و جاده‌ها شاهد از دست دادن هیچ عزیزی به خاطر وقوع تصادف نباشیم. این در حالی است که بنا به گفته مدیر بیمه مرکزی ایران در کاشمر سال 95 حق بیمه بیش از 40 هزار خودرو فقط برای دیه و خسارت‌های مالی پرداخت‌ شده است.

منبع:ایسنا


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #رانندگی #تصادفات #شورا #سرعت‌گیر #کاشمر #رعایت #راهنمایی #شورای #شهرداری #این‌که #قوانین #ترافیک #حوادث #استفاده #گذشته #افزایش #پرداخت #جامعه #فرهنگ #رانندگان #خسارت‌های #تأکید #هستیم #خودروها #سرعت‌گیرهای #فرهنگ‌سازی #بیشترین #بسیاری #موتورسیکلت #خودرو #احداث #افزود #ایجاد #این‏که #مدارس #ادامه #خباززاده #مربوط #شرکت‌های #ترافیکی #ایمنی #ارتقاء #مأموریت #تخلفات #ابراز #نباشیم #تأثیرگذار #شیرزاد #نهادها #تصریح #ادارات #شورای شهر #آموزش #مقررات #دانست #غیرمجاز #عوامل #خسارت #آن‌ها #زیادی #مصوبات #شهروندان #کنترل #پرونده #درخواست #اجرای #برنامه

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : رانندگی و مردمی که با فرهنگ آن غریبه هستند

*

*


X https://sport45.site/