رونمایی از فساد جدید 3200 میلیارد تومانی در صندوق وام دانشجویی/بی‌صداقتی دولت در اعلام سود فروش حامل‌های انرژی

تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1397 - ساعت : 13:04

کد مطلب: 48527 چاپ به اشتراگ گذاشتن

حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

رونمایی از فساد جدید 3200 میلیارد تومانی در صندوق وام دانشجویی/بی‌صداقتی دولت در اعلام سود فروش حامل‌های انرژی

مازندشورا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: پولی که قرار بود تماماً وام کم‌سود برای دانشجویان کارآفرین باشد، در بانک سپرده‌گذاری شده و از سود آن استفاده می‌شد و مقدار کمی از آن را به دانشجویان وام داده‌اند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، نشستی با موضوع  توسط انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با حضور حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ابتدای این نشست با صحبت‌های حاجی‌دلیگانی آغاز و در پایان دانشجویان به طرح پرسش‌های خود پرداختند.

* پیروی دولت، از دُوَل‌های قبلی

حاجی‌دلیگانی در ابتدا تعریفی از بودجه و مسائل مربوط به آن برای دانشجویان ارائه کرد و در ادامه به بررسی نقاط قوت وضعف لایحه بودجه سال 97 پرداخت.

وی یکی از محاسن مهم این لایحه را به‌موقع آماده شدن و شفاف بودن آن مطرح کرد و
در ادامه یکی از اشکال‌های ساختار بودجه و برنامه‌ریزی را پیروی دولت، از دُوَل‌های قبلی خواند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: عموماً بودجه‌ها در راستای اهداف حکومت و مجلس هدایت نمی‌شود، عملیاتی نبودن بودجه هزینه‌ساز و مشخص نبودن مخارج کشور مشکل‌ساز است و به همین دلیل کشور گران اداره می‌شود.

* نزول شدید بودجه عمرانی

حاجی‌دلیگانی در بحث سهم  بودجه عمرانی بیان کرد: بودجه 30 سال گذشته 78 درصد به عمران کشور اختصاص یافته بود اما امروز به 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

* عدم جهت‌گیری مناسب اقتصادی

وی الویت کشور را مسائل اقتصادی اعلام کرد و عدم جهت‌گیری مناسب اقتصادی در لایحه بودجه سال 97 را ضعف این لایحه خواند.

* بی‌صداقتی دولت در اعلام سود فروش حامل‌های انرژی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حامل‌های انرژی از سال 1389 افزایش قیمت داشت اما همچنان همان مبلغ 44 هزار و 500 تومان به‌عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود.

حاجی‌دلیگانی این سؤال را مطرح کرد که آیا بعد از افزایش قیمت بنزین از 400 به 1000 تومان نباید یارانه مردم هم افزایش پیدا می‌کرد.

وی اضافه کرد: پولی که دولت با فروش حامل‌های انرژی به‌دست می‌آورد، بسیار بیشتر از ارقام اعلامی از درآمد دولت است که اعلام می‌شود.

* بدهکاری 80 هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد به افزایش هزینه‌های جاری در سال 97 این نکته را یادآوری کرد که درحال حاضر دولت 80 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است.

* کاهش شدید بودجه دفاعی کشور

حاجی‌دلیگانی در پاسخ به سؤال دانشجویی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد، بودجه بخش دفاعی کشور به‌شدت کاسته شده بود که بخشی از آن را مجلس ترمیم کرد، در صورتی که جهت‌گیری دولت کاهش هزینه‌های دفاعی کشور بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در تدوین بودجه و برنامه توسعه توجهی به بازگشت تحریم‌ها و از بین رفتن قرارداد برجام شده است یا خیر عنوان کرد: متأسفانه به این نکته توجه نشده است.

* کشف 900 تخلف در اجرای قانون در 6 ماهه دوم 96

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامیدر پاسخ به نحوه حسابرسی بودجه در پایان سال تصریح کرد: در بحث حسابرسی یک قانون به‌نام تفریغ بودجه وجود دارد، به این صورت است دیوان محاسبات که بازوی نظارتی مجلس بوده، باید قانون بودجه را بررسی و آنچه را که عمل شده با قانون بودجه تطبیق دهد و هچنین مغایرت‌های موجود را بیابد.

حاجی‌دلیگانی تأکید کرد: در 6 ماه دوم سال 96 به تفریغ بودجه 95 رسیدگی شد که در این رسیدگی 900 تخلف در اجرای قانون بودجه پیدا شد؛ 600 مورد آن قطعی روشن و برای آن کیفرخواست صادر شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه دیوان محاسبات در پایان هر سال به بررسی قانون بودجه می‌پردازد، نظارت‌های موضوعی نیز وجود دارد که  از وظایف کمیسیون برنامه و بودجه و دستگاه‌های نظارتی است.

* فساد جدید چند هزار میلیاردی در اعطای وام دانشجویی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مواردی که سال گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه به آن رسیدگی شد، مجموعه صندوقی بود که بنا داشت به دانشجویان فارغ‌التحصیل وام بپردازد که در رسیدگی‌ها مشخص شد حدود 3 هزار 200 میلیارد تومان این نهاد از بودجه کشور پول دریافت کرده که برخلاف آنچه مصوب شده بود برای وام دانشجویان هزینه نشده است.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: پاسخ مسؤولان مربوطه به این سؤال که چرا هزینه‌ها در بخش مصوب انجام نشده، این بود که ساختمانی چندصد میلیونی خریداری شده و هزینه‌های دیگر نیز خرج استخدام پرسنل شده است.

وی بیان کرد: در بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد پولی که قرار بود تماماً وام کم‌سود برای دانشجویان کارآفرین باشد، در بانک سپرده‌گذاری شده و از سود آن استفاده می‌شد و مقدار کمی از آن را به دانشجویان وام داده‌اند.

* عدم نظارت دقیق بر قانون بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا علت افزایش بودجه جاری درست خرج نشدن آن مثل پرداخت حقوق‌های نجومی است، خاطرنشان کرد: عدم نظارت دقیق بر قانون بودجه، عامل تمامی این فسادهای اقتصادی است.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: اگر نظارت‌های دقیقی صورت می‌گرفت امروز شاهد نبودیم که رئیس بانک مرکزی معاون خود را بازنشست کند و یک میلیارد 200 تومان به او پاداش بدهد و بعد از یک هفته در همان سمت قبلی استخدامش کند.

وی در بحث حقوق‌های نجومی یادآور شد: دولت بعد از رسانه‌ای شدن حقوق‌های نجومی به‌جای رسیدگی و بررسی فساد ایجادشده، به مخفی کردن اطلاعات برای مشخص نشدن مقدار پرداخت‌ها مشغول شد.

* هیچ طلبه یا مرجع تقلیدی از بودجه کشور استفاده نمی‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل مطرح‌شده در رابطه با بودجه خصوصی بعضی از حضرات عظام و شبهه بیشتر بودن بودجه حوزه از دانشگاه تأکید کرد: هیچ طلبه روحانی و هیچ مرجع تقلیدی از بودجه کشور استفاده نمی‌کند و این‌ها ساخته و پرداخته دشمنان است.

حاجی‌دلیگانی بیان کرد: چند سالی است برای ساخت مدارس علمیه اعتبارات استانی، آن هم به‌صورت مشارکتی با خیرین تصویب می‌شود.

وی در پایان حقوق هر نماینده مجلس را حدود 7 میلیون تومان اعلام کرد که هزینه دفاتر هر نماینده در حوزه انتخابیه به آن اضافه می‌شود.

3141/ح


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #بودجه #مجلس #برنامه #کمیسیون #قانون #شورا #شورای #حاجی‌دلیگانی #دانشجویان #اسلامی #افزایش #میلیارد #اعلام #تومان #پایان #بررسی #اقتصادی #انرژی #جهت‌گیری #استفاده #تصریح #هزینه‌های #رسیدگی #دفاعی #لایحه #ادامه #حامل‌های #حقوق‌های #پرداخت #دانشجویی #نظارتی #تفریغ #حسابرسی #تأکید #نظارت‌های #هزینه #نظارت #نجومی #مقدار #نمی‌کند #نماینده #مسائل #ارائه #نبودن #عمرانی #دُوَل‌های #دانشگاه #تومانی #بی‌صداقتی #حاجی‌دلیگانی در #گذشته #تأمین #اجتماعی #خاطرنشان #بیشتر #اضافه #مناسب #یارانه #اجرای

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : رونمایی از فساد جدید 3200 میلیارد تومانی در صندوق وام دانشجویی/بی‌صداقتی دولت در اعلام سود فروش حامل‌های انرژی

*

*


X https://sport45.site/