روان‌سازی ترافیک شهری؛ تسهیل در عبور و مرور شهروندان

تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آذر 1397 - ساعت : 17:36

کد مطلب: 51113 چاپ به اشتراگ گذاشتن

روتیتر: احداث زیرگذر شهید سیدمصطفی ‌علمدار؛ اقدامی موثر در مسیر اجرای طرح جامع ترافیکی مرکز استان

روان‌سازی ترافیک شهری؛ تسهیل در عبور و مرور شهروندان

مازندشورا: در اجرای این طرح، سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و اداره راهنمایی و رانندگی با شهرداری ساری همکاری می‌نمایند.

مازندشورا: اين زيرگذر با عرض ۸ متر، با  قوس کلوتوئید با شعاع ۷۵ متری، از بلوار دفاع مقدس به سمت بلوار امام رضا(ع) و طول کلی ابتدای رمپ ورودی تا خروجی ۳۱۷ متر، با ارتفاع مجاز ۵ متری و با شیب رمپ‌های حداکثر ۸ درصد طراحي گرديده است 

اشاره: سبک زندگی مدرن، در بستری ناآماده وارد زندگی ایرانی شد و شاید بارزترین نمود آن را بتوان استفاده بیش از حد مردم امروز از اتومبیل دانست. تبعات این امر به ویژه در شهرها و به خصوص در مباحث ترافیکی و حمل و نقل، گریبان‌گیر شهروندان شده و شهرهای پرازدحام و پرترافیک، مولود آن هستند. حال راهکارهایی لازم است تا بتوان به کمک آن کمی وخامت اوضاع را تلطیف نمود. طرح جامع ترافیکی مراکز استان‌ها، یکی از عناصری است که در این اوضاع، کارآمد محسوب می‌شود.

بازگشایی گره ترافیکی میدان هلال‌احمر با طراحی زیرگذر

شهر ساری ‌به عنوان مرکز استان مازندران، در زمره شهرهای پرترافیک قرار دارد. علی رغم اینکه این شهر دیرتر از سایر نقاط به طرح جامع ترافیک مجهز گردید، اما در همین مدت زمان اندک، اقدامات بزرگی را در این زمینه سازماندهی نمود. یکی از گره‌های بزرگ ترافیکی این شهر، میدان هلال احمر است که محل اتصال قسمت مرکزی و جنوبی شهر به قسمت شرقی آن محسوب می‌شود. شهرداری ساری در جهت حل این معضل و در راستای طرح جامع ترافیک، اقدام به طراحی زیرگذری نموده که به نام شهید گرانقدر سید مصطفی علمدار مزین گردیده است.

 

 

کلیات طرح زیرگذر دو بانده شهید سید مصطفی علمدار

طرح مطروحه به منظور روان‌سازی و کاهش بار ترافیکی میدان هلال احمر شهر ساری طراحی گردید و اجرای آن در اردیبهشت ماه 1397 کلید خورد. میدان هلال احمر در قسمت شرقی شهر ساری و در محل تقاطع بلوار دفاع مقدس، بلوار طالقانی و بلوار امام رضا (ع) واقع ‌شده و نقطه اتصال حلقه کناری شهر یعنی، محل اتصال قسمت مرکزی و جنوبی به قسمت شرقی محسوب می‌شود. این تقاطع یکی از شریان‌های اصلی دسترسی به شرق استان است و بدیهی است همچون سایر مسیرهای مواصلاتی نقش مهمی در تبادلات ترافیکی دارد و از سویی دیگر مکان‌یابی بوستان ملل در نزدیکی این شریان، خود عامل دیگری برای تحمیل بار ترافیکی بدان محسوب می‌شود. بنابراین احداث زیرگذر شهید سید مصطفی علمدار، گام مهمی در جهت هدایت بخشی از حجم ترافیک این منطقه محسوب می‌شود و براساس برآوردهای اولیه سهولت انتقال حجمی ۲۰ درصدی از ترافیک بلوار دفاع مقدس به بلوار امام رضا(ع)، از مزایای این پروژه خواهد بود.
اين زيرگذر با عرض ۸ متر، با  قوس کلوتوئید با شعاع ۷۵ متری، از بلوار دفاع مقدس به سمت بلوار امام رضا(ع) و طول کلی ابتدای رمپ ورودی تا خروجی ۳۱۷ متر، با ارتفاع مجاز ۵ متری و با شیب رمپ‌های حداکثر ۸ درصد طراحي گرديده است. روش اجرای ساختمان زیرگذر به صورت احداث شمع ستون و نمای داخلی بصورت پنل‌های پیش ساخته در نظر گرفته شده و سطح کل عرشه نیز ۷۷۳ متر مربع برآورد گردیده است.

 

اهداف و دستاوردهای مورد انتظار

اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح و زیرگذر شهید سیدمصطفی‌علمدار در محدوده میدان هلال‌احمر، علاوه بر اهداف و دستاوردهای بارزی که در زمینه روان‌سازی و کاهش بار ترافیکی منطقه و تسهیل رفت‌وآمد وسایل نقلیه به همراه خواهد داشت. تاثیرات مثبت دیگری را نیز سبب می‌شود که عبارتند از:
*رفع گره ترافیکی میدان هلال احمر و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه؛

*کاهش حجم ترافیک بلوار دفاع مقدس به بلوار امام رضا (ع)؛

*تقویت سامانه حمل و نقل عمومی از طریق جانمایی مناسب ایستگاه‌های تاکسی و تامین سهولت دسترسی عابرین؛

*جذب مسافران به فضای درونی شهر و رونق اقتصادی حاصل از آن به دلیل انتخاب این شریان جهت ورود به بخش شرقی استان

*کاهش میزان آلودگی هوا و ارتقاء کیفیت زیست ‌محیطی

*کاهش میزان آلودگی صوتی موجود در محل

*ارتقاء سطح زیبایی بصری محدوده

*افزایش ارزش زمین‌های محدوده پیرامونی طرح

 

روند پیشرفت طرح

در اجرای این طرح، سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و اداره راهنمایی و رانندگی با شهرداری ساری همکاری می‌نمایند. این همکاری از جهت تعیین مسیرهای فرعی جایگزین و تامین دسترسی شهروندان در زمان اجرای پروژه بسیار حائز اهمیت است. زیرا در غیر این صورت، به دلیل عرض کم معابر آن ناحیه که عمدتاً در بافت‌های قدیمی واقع شده‌اند، معضلات جدی ترافیکی به وقوع می‌پیوندد. آنچه در اجرای این طرح مورد تاکید شهرداری است، سرعت بخشیدن به اجرای پروژه ضمن رعایت دقیق مسائل فنی و منطبق با نقشه مصوب است.

 

مدت زمان انجام پروژه، 100روز

نکته حائز اهمیت دیگر آنکه، طبق برآوردهای صورت پذیرفته بازه زمانی این پروژه  100 روز در نظر گرفته شده است. تاکنون تعریض خیابان‌های اطراف پروژه اجرایی شده و خاکبرداری زیرگذر صورت گرفته است. همچنین اجرا و انحراف معارضات تاسیساتی از جمله آب، گاز، فاضلاب و برق از اقداماتی است که  در حال اجرا است. از سویی دیگر، با مطالعات و بررسی‌های به‌عمل‌آمده مقرر گردید هدایت آب‌های سطحی زیرگذر به‌صورت کانال زیرزمینی (نقب) به رودخانه تجن برقرار گردد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شهرداری ساری در نظر دارد در فاز بعدیِ تکمیل و ساماندهی ترافیک در این تقاطع، دو طرف پل تجن را به عرض 5 متر تعریض نماید.

جمع‌بندی

معضل ترافیک، یکی از اجزای لاینفک شهرهای بزرگ ایران است. شهر ساری نیز به‌عنوان مرکز استان مازندران ازین قاعده مستثنی نبوده و به‌ویژه در ایام تعطیلات به دلیل نقش گردشگری آن، وخامت اوضاع ترافیکی موجود به حداکثر می‌رسد. طرح زیرگذر شهید سید مصطفی علمدار یکی از راهکارهایی محسوب می‌شود که به کمک شرایط حاکم آمده و سعی در تسهیل وضعیت عبور و مرور بخش شرقی شهر دارد. در صورت اجرای صحیح این پروژه، رفع گره ترافیکی میدان هلال احمر، روان سازی جریان عبوری و کاهش حجم ترافیک بلوار دفاع مقدس به بلوار امام رضا (ع) از نتایج بدیهی آن خواهد بود. این طرح در دو سطح خرد و کلان برای شهر ساری مثمر ثمر است؛ سطح خرد همان کاهش معضلات ترافیکی شهر است و سطح کلان در مباحث جذب توریست معنا می‌یابد. به دلیل اینکه میدان هلال احمر یکی از شریان‌های ورود به شرق استان محسوب می‌شود و همچنین به بوستان ملل که مقیاس عملکردی فراشهری دارد نزدیک است، می‌توان با فضاسازی مناسب محدوده و استقرار کاربری‌های سازگار، این مسیر را به مسیر مطلوب گردشگران تبدیل و از بهره اقتصادی حاصله در رونق شهر استفاده نمود.

 

اما آنچه در خصوص این طرح جالب توجه است، در نظر گرفتن بازه زمانی 100 روزه جهت بهره‌برداری آن است که این مهم نقش به سزایی در اعتمادسازی مردم نسبت به مدیریت شهری ایفا می‌کند، از سویی دیگر، از آسیب‌های روانی ناشی از دوران اجرای طرح بر اذهان عمومی می‌کاهد. به طور کلی می‌توان گفت، رونق و پویایی اجتماعی و اقتصادی دو دستاورد مورد انتظار از این طرح هستند./منبع: روابط عمومی شهرداری ساری


برچسب ها : #گزارش زیرگذر حلال احمر ساری #روان‌سازی ترافیک شهری؛ تسهیل در عبور و مرور شهروندان #روتیتر: احداث زیرگذر شهید سیدمصطفی ‌علمدار؛ اقدامی موثر در مسیر اجرای طرح جامع ترافیکی مرکز استان #شهید سیدمصطفی ‌علمدار #شهرداری ساری #احداث زیرگذر

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : روان‌سازی ترافیک شهری؛ تسهیل در عبور و مرور شهروندان

*

*


X https://sport45.site/