«صنعت گردشگری» چگونه محور توسعه مازندران می‌شود؟

مازندران به عنوان دیاری کهن و غنی به لحاظ داشته‌های طبیعی، فرهنگی، هنری و ورزشی همواره در مسافرپذیری، جذابیتش را به اثبات رسانده است، ظرفیت هایی که به اعتقاد کارشناسان برای رسیدن به صنعت گردشگری و رونق اقتصادی باید موانع موجود در مسیر فعالیت های این عرصه برداشته شود.

مازندشورا: صدها سال است که مازندران میزبان مسافر از نقاط مختلف کشور و حتی جهان است چراکه اثرگذاری این منطقه برای توسعه اقتصادی کشور نمایان و این دیار مبارک گردشگر پذیری را پیش از پیدایش بسیاری از پایتخت های گردشگر پذیر جهان آغاز کرده است.

این مساله نشان می دهد برخورداری از روز مازندران در تقویم ملی گذشته از نمادین بودن آن، برای گردشگری یک گام محسوب می شود. باید مدعی شد که ظرفیت مازندران چیزی فراتر از مرزهای جغرافیایی است و به تنهایی می تواند به عنوان قطب گردشگری منطقه به وسعت خاورمیانه تبدیل شود. عنوانی که امروزه شهرهای جنوبی خلیج همیشه فارس همچون دبی و ابوظبی تنها با سازه های مصنوعی بر پیشانی خود چسبانده اند.

۴۰۰ کیلومتر ساحل ماسه ای بدون ذره ای صخره مزاحم، حدود ۲ میلیون هکتار عرصه جنگلی و مرتعی، ۵۵۰ کیلومتر خط طولی کوهستانی با مرتفع ترین قلل موجود در خاورمیانه، حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری، دنیایی از آداب و رسوم کهن و تماشایی، فهرستی بلند از غذاهای محلی که توان مقاومتی در برابر آن نیست، تنها گوشه‌ای از توان این جغرافیا و مردمش برای گسترش صنعت گردشگری به عنوان اقتصاد غیرنفتی است.

«صنعت گردشگری» چگونه محور توسعه مازندران می‌شود؟

با وجود آمار و ارقام بالای تعداد مسافرانی که به مازندران می آیند اما در مسیر فعالیت برخی دست اندرکاران حوزه گردشگری استان موانعی وجود دارد که می تواند سد راه آنها باشد.

البته نباید شرایط مازندران را تنها به رنگ سیاه دید. طی همین سالها سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی از سوی دولت و بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان انجام شد. هتل سازی، ساخت مجموعه های تفریحی و طبق گزارش های رسمی سرمایه گذاری بسیاری نیز در پشت در دریافت مجوزها و بروکراسی اداری منتظر است که نشان از جذابیت و خطر پذیری کم در سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این استان دارد.

اما امروز در روزی به نام مازندران وقتی بر قله اقتصاد استان می ایستیم، هنوز شاهد راه طولانی این خطه سبز با صنعتی شدن در حوزه گردشگری هستیم. امروز استانهایی در کشورهای همسایه سالانه میزبان میلیون ها گردشگر خارجی هستند که سرمایه عظیمی را برای آنها به ارمغان می آورد اما هنوز هیچ عددی برای درآمدهای گردشگری در مازندران وجود ندارد و هیچ نهادی نیز قابلیت دستیابی به این ارقام را ندارد.

«صنعت گردشگری» چگونه محور توسعه مازندران می‌شود؟

البته شاید در مجموع شمار گردشگران مازندران بیش از این باشد، زیرا طبق گزارش های رسمی هر ساله حدود ۳۰ میلیون نفر این استان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند که ۹۹.۵ درصد آن مسافران داخلی هستند. جمعیتی که توانسته تاثیر مثبتی بر اقتصاد استان به خصوص در مناطق مرکز و غربی مازندران داشته باشد. اما سوال مهم این است که آیا این مسئله مازندران را به استانی دارای گردشگر توسعه یافته یا صنعت گردشگری تبدیل کرده است؟ منظور از صنعت گردشگری نیز توسعه تمامی زنجیره گردشگری شامل اقامت، حمل و نقل، محیط زیست، نهادهای اجرایی و قرار گیری این بخش ها در خدمت گردشگر است تا این حوزه را از نگاه اقتصادی و درآمدزایی ببیند.

امروزه بسیاری از کشورها، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید، اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش بشدت به توسعه این صنعت پرداخته اند؛ ‌ مازندران ازجمله کشورهایی است که به علت داشتن ظرفیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، همواره مورد توجه گردشگران نقاط مختلف مردم قرار داشته است که این عامل شرایط مساعدی را برای بهره برداری و توسعه زیرساخت های گردشگری فراهم می سازد.

با توجه به اهداف و سیاست های دولت در سند چشم انداز کشور که در آن رونق گردشگری مورد تاکید قرار گرفته است، ایجاد زیر ساخت های گردشگری برای دستیابی به این مهم از واقعیت های اجتناب ناپذیر است که در ماده هشت قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تاسیسات زیربنایی و ایرانگردی و جهانگردی و ارایه خدمات مناسب به جهانگردان به این مهم پرداخته شده است.

«صنعت گردشگری» چگونه محور توسعه مازندران می‌شود؟

در این پیوند عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در هر موضوعی اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی اعتماد اصل محوری است و برای تحقق این مهم، مشارکت جامعه در انجام امور نیازمند این است که در نزد برنامه ریزان اعتقاد و باور به حقوق عامه و اعتمادمتقابل وجودداشته باشد.

مهران حسنی افزود: در بین موارد متعدد در جامعه آنچه که باذات و نفس این موضوع تطابق کامل دارد، صنعت پویای گردشگری است.

وی ادامه داد:‌ صنعتی بارویکرد اقتصادی همانگونه که مردم پایه و محرک دیگر صنایع تولیدی وخدماتی استان مازندران که مقصد برتر گردشگری درکشور است، اقتصاد مردم آن وابستگی شدید به این صنعت دارد.

نائب رییس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران افزود: اغراق نیست اینکه عمده شهرستانهای مازندران امور معیشت مردم به آن گره خورده است.

وی تصریح کرد:‌ برای حفظ، توسعه و رونق در سرمایه گذاری گردشگری و بهره برداری تاسیسات گردشگری موانع و مشکلاتی در قوانین، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و سایر موارد اداری وجود دارد، استفاده و بهره گیری از منابع استان که ظرفیت بالقوه مناسبی برای ایجاد امکانات وخدمات و توسعه در زمینه های گردشگری دریایی، روستایی، کشاورزی و مزرعه، ماجراجویانه، کوهستان، آبی، طبیعت گردی برخوردار است، سد ایجادکرده اند.

حسنی اضافه کرد: شاید بارها مواردی تکرار شوند، اما عزم جدی و اراده قوی برای حل آنها باید وجود داشته باشد نیست.

وی ادامه داد: منافع ملی و مشارکت مردمی را که ایجاد تحول و تغییر لازمه آن با استفاده از خرد جمعی متخصصان متعهد، اندیشمندان و دانش آموختگان آشنا با ادبیات و موضوعات گردشگری، صاحبان اندوخته های گرانسنگ و ذی قیمت تجربه در قالب یک کمیته معتبر، باایجاد فضای بارش فکری موانع را احصا و راهکارهای اصولی و منطقی برای آنها ارائه کنند.

گردشگری