تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1395 - ساعت : 08:33

کد مطلب: 6923 چاپ به اشتراگ گذاشتن

تمهیدات بهداشتی و ترافیکی برای ایام محرم

پیراهن مشکی بر تن شهر

مازندشورا: در روزهای پایانی ذیحجه همیشه حال و هوای شهرهای مختلف کشور متفاوت است؛ هر گوشه‌ای داربستی برای نصب پرچم‌های سیاه و سبز عزاداری عاشورا نصب می‌شود و چادرهایی برای مراسم 10روزه محرم برپا. جنب‌وجوش برای تهیه غذای نذری ایام محرم آغاز شده و برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در جای‌جای شهر درحال شکل‌گیری است.

مازندشورا:

بلدیه| براساس آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۸هزار هیات به صورت رسمی در استان تهران و ۹۰هزار هیات در کل کشور به ثبت رسیده‌اند. این درحالی است که تعداد زیادی نیز هیات‌های ثبت‌نشده در کشور وجود دارند و در کنار این هیات‌ها، تکیه‌های مذهبی نیز با توزیع چای، خرما، شیر و شیرکاکائو و آبمیوه بین مردم چهره شهرها را در این ایام دگرگون می‌کنند.
پخش گسترده اقلام خوراکی و البته افزایش حجم رفت و آمد‌ها در ساعاتی از شبانه‌روز، باعث شده شهرداری و البته پلیس تمهیداتی را برای این ایام بیندیشند.

 ارائه کیسه‌های ویژه پسماند خشک به هیات‌های عزاداری
زباله‌های مربوط به نذورات ایام محرم که اغلب آنها نیز جزء پسماندهای خشک است، امسال شهرداری را بر آن داشته تا با پخش کیسه‌های زباله، از آلودگی شهر در این ایام تا حدودی بکاهد. نمایشگاه «عطر سیب» هر سال در روزهای منتهی به محرم برپا می‌شود تا اقلام موردنیاز هیات‌های عزاداری را با تخفیف ارائه کند. امسال نیز سازمان مدیریت پسماند به عزاداران آموزش‌های لازم درخصوص مدیریت بهینه پسماند ازجمله کاهش تولید، تفکیک، کم‌حجم‌سازی پسماند و توصیه‌هایی درباره اجتناب از خرید و مصرف ظروف یک‌بار مصرف تا حد امکان را ارائه می‌دهد.
علاوه‌بر این، در این نمایشگاه، کیسه‌های آبی‌رنگی ویژه پسماند خشک برای اجرای طرح تفکیک در مبدا، در ایام محرم داده خواهد شد.
به گفته حسین جعفری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، 20 مخزن 120لیتری در نقاط مختلف اطراف نمایشگاه به‌منظور جمع‌آوری پسماندهای خشک و ‌تر قرار دارد و آموزشگرانی نیز در کنار این مخازن مستقر هستند که اطلاعات مربوط به نحوه اجرای طرح تفکیک در مبدا را به بازدیدکنندگان آموزش می‌دهند.
 تمهیدات و توصیه‌های ترافیکی پلیس برای دهه‌ اول محرم
علاوه‌بر این توصیه‌های زیست‌محیطی، دیروز رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت به تشریح تمهیدات ترافیکی پلیس در اطراف تکیه‌ها پرداخت.
تیمور حسینی با بیان اینکه از مسئولان هیات‌های مذهبی خواسته‌ایم که محل و نحوه احداث ایستگاه‌های صلواتی و تکیه‌های‌ آنان طوری باشد که مزاحمت ترافیکی برای شهروندان ایجاد نکند، به «ایسنا» گفته است: «تردد دسته‌ها از بزرگراه‌ها و اتوبان‌های پایتخت ممنوع است.» پلیس با ارائه آموزش‌های ترافیکی به برخی اعضای هیات‌های مذهبی، در هر هیات، تکیه و مسجد فردی با عنوان همیار پلیس خواهد گذاشت تا با علائمی که در اختیار دارند، هنگام حرکت دسته‌های عزاداری اقدام به هدایت خودروها و همچنین هدایت حرکت عزاداران در دسته‌ها ‌کنند تا از انسداد کامل خیابان جلوگیری شود.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درباره خودروهایی که رانندگان آنها اقدام به گل‌مالی کردن خودرو، می‌کنند، گفت: «اگر نوشته یا گل‌مالی کردن خودرو باعث کاهش دید راننده شود یا پلاک وسیله نقلیه را مخدوش کند، پلیس برابر قوانین با آنها برخورد خواهد کرد.»

 طرح هر هیات، یک جهیزیه
البته در کنار پخش نذورات و عزاداری‌های مرسوم، گروهی در ایام محرم به فعالیت‌های خیریه دیگری نیز می‌پردازند که یکی از آنها با عنوان «هر هیات، یک جهیزیه» امسال اجرا خواهد شد. براساس این گزارش گام اول برای ثبت‌نام از هیات‌های داوطلب در نمایشگاه «عطر سیب» انجام شد که هیات‌های مذهبی فراوانی به این طرح پیوستند. قرار است مبالغ جمع‌آوری شده در این طرح از اول ماه ربیع به خانواده‌های نیازمند اهدا شود.
علیرضا نائینی، مجری طرح «آینه شمعدون» که اجرا‌کننده این طرح در ایام محرم است، اعلام کرده که این طرح علاوه‌بر سه روش پیشین کمک برای تامین جهیزیه (با شماره‌گیری #۷۶۷* یا از طریق مراجعه به سایت طرح www.ayneshamdoon.ir  و کمک نقدی به رابطین) یک روش دیگر به‌عنوان جمع‌آوری کمک نقدی از مردم برای تهیه جهیزیه نیز خواهد داشت. او گفته است: «بهره‌گیری از فضای معنوی این ماه و هیات‌های مذهبی برای تامین جهیزیه و آغاز زندگی هدف اصلی ما برای اجرای طرح «هر هیات، یک جهیزیه» است.»
منبع : بلدیه

برچسب ها : #هیات‌های #پسماند #ترافیکی #مذهبی #جهیزیه #نمایشگاه #تفکیک #امسال #ارائه #مدیریت #شهرداری #تهران #جمع‌آوری #کیسه‌های #اجرای #راهنمایی #رانندگی #پایتخت #رئیس‌پلیس #دسته‌ها #هدایت #خودرو #تامین #گل‌مالی #همچنین #اقدام #توصیه‌های #عنوان #عزاداران #البته #مربوط #اقلام #دارند #براساس #نذورات #پسماندهای #درباره #علاوه‌بر #آموزش‌های #تمهیدات #عزاداری #اطراف

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : پیراهن مشکی بر تن شهر

*

*


X https://sport45.site/