تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1395 - ساعت : 14:34

کد مطلب: 14818 چاپ به اشتراگ گذاشتن

ترکان:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره نقطه تعادل نظام بود

مازندشورا: مشاور عالی رئیس جمهوری می‌گوید "آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) نقطه تعادل نظام بوده‌اند و فقدان ایشان کمبود بسیار بزرگی برای کشور به حساب می آید که ممکن است به جابجا شدن نقطه تعادل نظام بینجامد".

مازندشورا:اکبر ترکان که در دو دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری مشغول به فعالیتبود در گفت‌وگو با ایسنا و در ارتباط با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)،عنوان کرد: نقش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در هر مقطع تاریخی انقلاب بهضرورت آن برهه زمانی بوده است که می‌توان به نقش ایشان در سال‌های قبل از پیروزیانقلاب و یاری حضرت امام خمینی(ره) در سال‌های پیروزی انقلاب اشاره کرد.

وی ادامه داد: در کنار امام بودن برای استقرار و تثبیت نظام اسلامی وشکل دادن ارکان نظام طی سال‌های انقلاب و پس از آن از جمله فعالیت های آیت اللههاشمی رفسنجانی(ره) بود و پس از آن نیز طی دوره زمانی جنگ فرماندهی بی‌نظیر ایشانبه یاری کشور آمد. علاوه بر این مدیریت کشور پس از اتمام جنگ مسئله بسیار مهمی بودکه به خوبی این نقش توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) بر عهده گرفته شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه با اشاره بهاینکه پس از جنگ سیاست‌های کشور به منظور بازسازی باید تدوین می‌شد اظهار کرد: طیدوره‌ای که آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) به عنوان رئیس جمهوری فعالیت داشتند،جلساتی در دفتر مقام معظم رهبری به همین منظور شکل گرفت تا سیاست بازسازی کشور پساز جنگ که مربوط به بازسازی ویرانه‌ها و نیز بازسازی اقتصاد کشور بود، در دستورکار قرار گیرد.

ترکان افزود: بنابراین آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در دوران ریاستجمهوری خود لباس جنگ را از تن خارج کرد و به جای آن لباس کار به تن کرد تا بهعنوان سردار سازندگی نام گیرد. در دوران جنگ و پس از آن نیز بازسازی کشور از جملهنقش‌های ایشان بود که در جایگاه خود قابل بررسی است. در دوره‌ای که ایشان پس ازجنگ به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فعالیت خود ادامه دادند، تدوین سیاست‌هایکلی را مدنظر قرار داده و تدوین سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان یکی از نقش‌هایاثرگذار ایشان مطرح بود.

وی گفت: بسیار مهم بود که چگونه باید از سیاست‌های کنترل شده زمان جنگبه سمت اقتصاد متکی به بازار حرکت می‌کردیم. در زمان جنگ اقتصاد کشور با تشکیلستاد بسیج اقتصادی به سمتی حرکت کرد که باید نیازهای مردم تامین می‌شد تا بتوانیمکشور را در دوران جنگ مدیریت کنیم. بنابراین با دفترچه‌هایی به عنوان دفترچه‌هایبسیج اقتصادی کار خود را پیش بردیم تا بر اساس آن‌ها ارزاق عمومی مردم تامین شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه پس ازدوران جنگ باید در مسیر باز کردن اقتصاد و خصوصی‌ کردن فعالیت هایی که تا آن زماندولتی بود حرکت می‌کردیم، خاطرنشان کرد: بسیار مهم بود که چگونه از یک اقتصاد بستهبه اقتصادی باز برسیم. هرچند بخش‌هایی وجود دارد که هرگز نمی‌توان انر ابه بازارسپرد چرا که در بخش‌هایی با انحصار طبیعی مواجه ایم و زمانی که چنین مسئله‌ای راپیش رو داریم، سازوکار بازار عمل نمی کند و اصطلاحا شکست بازار اتفاق می‌افتد.

مشاور عالی رئیس جمهوری ادامه داد: اقتصاد ایران باید مسیر خود را طیمی‌کرد اما با توجه به محدودیت‌ها برای مردمی کردن اقتصاد و خصوصی سازی آن به دلیلاصل ۴۴ قانون اساسی مسکوت مانده بود. چرا که اصل ۴۴ بخش مهمی از اقتصاد را دولتیکرده بود و اگر قصد داشتیم این مسئله را حل کنیم باید قانون اساسی اصلاح می‌شد یاتفصیر موثقی از این اصل قانون اساسی به دست می‌آمد که در نهایت به عنوان سیاست‌هایکلی اصل ۴۴ توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و به خدمت مقام معظم رهبری رسیدتا در نهایت ابلاغ گردد و در مجلس به عنوان قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تبدیل شودو اقتصاد ایران را در مسیری قرار دهد که نقش محدودی را برای دولت در زیرساخت‌هایاقتصادی رقم بزند.

ترکان همچنین به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اشاره کرد وافزود: در دوره احمدی نژاد اقتصاد ایران در مسیر دیگری قرار گرفت که به قول برخیدوستان بهترین نام برای آن اقتصاد چاوزی است که متکی بر یارانه نقدی، مسکن مهر،سهام عدالت و غیره بود که همه اینها ویژگی‌های اقتصاد چاوزی است. بنابراین کشور دراین دوره زمانی شرایط کاملا متفاوتی را تجربه کرد و اقتصاد ایران در این دوره باسایر ادوار متفاوت بود.

وی همچنین در مورد ریاست جمهوری روحانی عنوان کرد: در این دوره مجدداکشور به مسیر عقلانیت بازگشت و در مسیری قرار گرفت که در دوره ریاست جمهوری آیت‌اللههاشمی رفسنجانی (ره) و دوره خاتمی بود. در تمامی این ادوار آیت‌الله هاشمیرفسنجانی (ره) نقش‌های اثرگذار خود را برای نظام ایفا کردند که قطعا بر هیچکسپوشیده نیست و نمی‌توانیم شخصیتی را همچون ایشان پیدا کنیم.


منبع : صما

برچسب ها : #اقتصاد #هاشمی #هاشمی رفسنجانی #رفسنجانی #عنوان #جمهوری #قانون #بازسازی #اقتصادی #اساسی #فعالیت #سیاست‌های #اشاره #ادامه #ریاست جمهوری #سال‌های #ریاست #زمانی #ترکان #می‌شد #بنابراین #دوران #بازار #تدوین #بسیار #انقلاب #همچنین #مسیری #نهایت #بخش‌هایی #احمدی #چاوزی #آیت‌الله #نقش‌های #ادوار #تامین #می‌کردیم #مصلحت #تشخیص #رهبری #شورای #سیاست‌هایکلی #مسئله #منظور #چگونه #مدیریت #مناطق

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره نقطه تعادل نظام بود

*

*


X https://sport45.site/