تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1396 - ساعت : 14:26

کد مطلب: 45024 چاپ به اشتراگ گذاشتن

پژوهشگر مسائل حقوق مهندسی:

مهندسان ناظر توان فنی و علمی خود را برای نظارت بکار گیرند

مازندشورا: کارشناس و پژوهشگر مسائل حقوق مهندسی گفت: مهندس ناظر مکلف و متعهد است که تمام توان فنی و علمی خود را برای نظارت بر ساخت و سازهای مورد قرارداد خود به کار گیرد.

مازندشورا:

وی ادامه داد: مهندسان باید اینرا مد نظر داشته باشند که نظارت مقدم بر کنترل است و باید احساس مسئولیت کنند، زیراکه وظیفه مهندس ناظر در قبول مسئولیت حاکمیتی است و هیچ مقامی نمی‌تواند او را تعویضو یا وادار به استعفاء نمایند. وی با بیان اینکه ناظران عالی نظام مهندسی ها هستندو از نظر تخصصی و فنی یک درجه بالاتر از حوزه ساخت و ساز قرار دارند، افزود: ناظرانوظیفه دارند در اجرای پروژه‌های ساختمانی، مالکان، شهرداری و مهندسان زیرمجموعه کارخود را ملزم به اجرای دقیق مقررات ملی ساختماننمایند.

این پژوهشگر مسائل حقوقی، با بیاناینکه قوانین و ایین نامه های کنترل ساختمان اصلی ترین وظایف مهندسی را در نظارت کافیو قانونی بر پروژه های ساختمانی ارایه می دهند، اظهار داشت: سازمان های نظام مهندسیساختمان حامی مهندسان هستند و همواره برای ارتقاء دانش و کسب اطلاعات فناوری های نوینصنعت ساختمان، دوره های آموزشی متعددی را برگزار می‌کنند.

مهندس محمدیان با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی صحیح عمومی در رعایت قوانینو قواعد ساختمان، اظهار کرد: باید اطلاع‌رسانی کافی به مردم و سازندگان ارائه شود تابدانند قوانین ملی ساختمان چیست و آیا بناهایی که در دست ساخت و یا قصد ساخت آن رادارند، قوانین و مقررات ملی ساختمان که همانا ایمنی، مقاوم سازی و استفاده از مصالحساختمانی با کیفیت و استاندارد در ساختمان سازی برای ایجاد یک خانه امن است، رعایتمی گردد؟

مهندس محمدیان که مدرس دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور می باشد، گزارش نویسی فنی در مراحل کار ساختمانی را برایمهندسین مهم دانست و افزود: بر اساس ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی کشور، گزارش در مراحل قانونییک سند است و هر نوشته که در مقام دعوی و یا دفاع ارائه شود، قابل استناد می‌باشد.

وی به مهندسین تأکید کرد: بافنون گزارش نویسی فنی آشنا شوند و قبل از وقوعحادثه و پیشگیری از هر گونه اتفاقی در پروژه‌ای که در آن مسئولیت دارند، گزارش خودرا به شهرداری و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و یا مراجع قضایی ارسال نمایند.در صورت اثبات گزارش، شهرداری موظف به پیگیری است و یا باید نسبت به توقف عملیات ساختمانیاقدام نماید.

بنا به گفته مهندس محمدیان، اگرمهندسی اقدام به صدور گواهی خلاف استحکام بنا نماید، بر اساس مفاد ماده ۵۴0 قانون مجازاتاسلامی به ۷۴ ضربه شلاق و از ۲۰۰ هزار تا دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

شایان ذکر است، در این سمینارکه از سوی معاونت آموزش و پذیرش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شده بود، و به مدت ۶ ساعت به طول انجامید، برای شرکت کنندگانامتیاز تمدید پروانه برای تمامی رشته های مهندسی در نظر گرفته شده است.


منبع : صما

برچسب ها : #ساختمان #مهندسی #گزارش #مهندسان #مهندس #ساختمانی #محمدیان #دارند #قوانین #شهرداری #مسئولیت #نظارت #نویسی #ارائه #مسائل #مراحل #نماید #استان #قانون #تأکید #برگزار #نمایند #اجرای #پژوهشگر #مقررات #اظهار #کنترل #افزود

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : مهندسان ناظر توان فنی و علمی خود را برای نظارت بکار گیرند

*

*


X https://sport45.site/